سرویس: اجتماعی 01:45 - چهارشنبه 08 آذر 1396

چالش زیر پوست خشکسالی شرق اصفهان؛

هنجار شکنی در برخی ویلاباغ های بخش مرکزی شهرستان اصفهان/ مسئولان برای حفظ «اصالت منطقه» وارد عمل شوند

حاشیه امن روستاهای دیروز محل پارتی های شبانه امروز شده است به گونه ای که هرازگاهی سکوت زیبای شب های روستا با صدای نابهنجار مهمانی های شبانه باغ ویلاها می شکند.

به گزارش اصفهان شرق، یادداشت تحریریه، هیچ گاه از خاطرمان روزهای سبز و بدون غبار شرق اصفهان نخواهد رفت زیرا مردمان ایران زمین از غرب تا جنوب و شمال استان و کشور، این منطقه را به حاصلخیزی و طراوتش می شناختند و چه بسیار مردمانی که در کنار این طبیعت بکر و مزارعی خوش کشت، توشه معنویت شرق اصفهان را تحفه راه خود قرار می دادند تا معرفت مردمان این سرزمین، شراب طهورای زندگی شان شود.

روزگاری شرق اصفهان جزء تولید کنندگان عمده استان اصفهان به شمار می رفت و غذای شهرنشینان در گرو تلاش شبانه روزی مردان مرد، این منطقه بود ولی طبل خساست آسمان که زده شد، زمین ها رو به زردی رفت و نم نمک، ترک هایی به جنس خشکسالی بر مزارع نقش بست تا بگوید فرازی دیگر از داستان سرزمین آب و آبادانی شرق شهرستان اصفهان را.

*اوج ویلاسازی در فقر آب شرق اصفهان/ مسئولان نظارت کنند

نکته سخت این ماجرا این بود که خشکسالی به مزاج شرق اصفهان خوش نیامد و این عاملی در کوچک کردن زمین کشاورزی روستاییانی شد که با انبوه خسارت در دوره خشکسالی مواجه شدند، کشاورزان در اولین قدم، چاره را بر فرورش زمین کشاورزی به سبک باغ ویلا گذاشتند تا سهم بیشتری از درآمد نصیبشان شود و این اولین خشت کجی بود که در بخش مرکزی شهرستان اصفهان زده شد.

گفتن این نکته خالی از لطف نیست که منطقه براآن شمالی و کراج تابعه بخش مرکزی شهرستان اصفهان، سال ها قبل از بروز خشکسالی به سبب عبور رودخانه زاینده‌رود و عبور رشته کوه های کلاه قاضی در جریان گردشگری مدرن و ایجاد اقامتگاه های ثانویه در راستای نیاز ساکنان کلان شهر اصفهان قرار گرفت ولی این رشته سر دراز داشت و امروز شاهد برخی رفتارهای غلط و دور از شان شرق اصفهان در برخی باغ ویلاهای محدوده براآن شمالی و جنوبی از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان هستیم.

به وضوح امروز مشاهده می کنیم که قطعه های کوچک زمین کشاورزی که وسیله درآمد زایی برای کشاورزان آسیب دیده شد، به ناگاه ناهماهنگی های بسیار در زمینه اجتماعی_ فرهنگی به روستاهای اصیل منطقه هدیه کرد، هدیه ای شوم از جنس پارتی و مهمانی های شبانه!

فقر آب را با بطری کوچک آب معدنی می شود برطرف کرد ولی زمینه سازی فقر فرهنگی با هیچ چیز قابل حل نیست و این مساله باید مورد توجه مسئولان استان و شهرستان اصفهان باشد.

*مهمانی های شبانه همچنان زیر پوست روستا در جریان است

حاشیه امن روستاهای دیروز محل پارتی های شبانه امروز شده است به گونه ای که هرازگاهی سکوت زیبای شب های روستا با صدای نابهنجار مهمانی های شبانه باغ ویلاها می شکند، اتفاقی که زیر پوست روستا در جریان است و روح ساکنان بومی منطقه را با صدای موزیک همراه با جیغ و فریاد جریحه دار می کند. همه می دانند که در این جشن ها چه شادی های سراب گونه ای رخ می دهد، اما واقعیت این است که اگر فردی اعتراضی به این ماجرا نشان دهد، توجیه « چهاردیواری اختیاری، بی پولی کشاورزان، گذران جوانی» و صدها نظر پوچ توخالی عایدش می شود.

پارتی ها و مراسم هایی که موازین عرفی و شرعی را به وضوح زیرپا له کرده است؛ دامن فرزندان بسیاری از خانواده ها را گرفته و این روایت داستان غم انگیز بی تفاوتی مسئولان را به گوش می رساند و معنای واقعی این مساله این است که یک جای کار می لنگد.

حضور دختران و پسران جوان در این باغ ها، آنان را به مرز بی قید و بندی می کشاند، به نحوی که بسیاری از جوانان برای ماجراجویی هم که شده سعی می کنند این جشن ها را تجربه کنند و این یعنی شنیده شدن اخباری از وقوع حوادثی دردناک در رابطه با ویلاباغ ها.

*سکوت مسئولان محلی علامت رضا به کدام مورد است!؟/ برخی سنگ باغ ویلا را به سینه می زنند

با کمال تاسف در این چند سال سکوت دردناکی بر این معضل بزرگ از سوی مسئولان محلی و برخی کشاورزان دیده می شود، سکوتی که تا چند صباحی دیگر همه را در برگرفته و « تر و خشک» با هم به آتش بی تفاوتی برخی مسئولان گرفتار می شوند.

در این زمان دو قشر از مردم نیز حامی سرسخت ویلاسازی در بخش مرکزی شهرستان اصفهان شده اند، یک گروه کشاورزانی هستند که نیاز مبرم به فروش باغ خود داشته تا امرار معاش کنند و گروه دوم افرادی که از ساخت ویلا و برپایی دفتر مشاوره املاک پول کلانی به جیب می زنند. این دو دسته افراد موضع سختی در برابر اعتراض برخی مردم به برپایی پارتی شبانه و رفتارهای ضد فرهنگ در باغ ویلاهای حاشیه روستا نشان می دهند و این یعنی چشم بستن بر فرهنگ اصیل روستا برای بدست آوردن درآمد مطلوب زندگی!!

از طرفی بی تفاوتی و سکوت مسئولان محلی از قبیل شورا و دهیار به این گونه مسائل، گره کوری بر حل این معضل میزند و مردم به ناچار مجبور به عقب نشینی بر اعتراض بی نتیجه خود خواهند شد. به راستی چرا مسئولان چشم خود را بر این رفتارهای پرخطر، پارتی های شبانه و وقوع صدها نابهنجاری در بطن برخی باغ ویلاها بسته اند؟ مسئولانی که روزگاری معتمد مردم به شمار می رفتند امروز پای خود را از میز حل اختلافات محلی نظیر بررسی مشکلات باغ ویلاها کنار کشیده اند تا نکند اسمشان به بدی در بین مردم روستا و منطقه برده شود و در دور بعدی انتخابات کنار زده شوند.

*مسئولان برای حل معضل باغ ویلاهای شرق اصفهان، وارد عمل شوند

به نظر می رسد به جای اینکه مسئولان مدام دَم از بی اعتباری بزنند به فکر راه چاره ای باشند تا جوانان برای دستیابی به لذت های جوانی راههای دیگری را انتخاب کنند و آرزوهای خود را در باغ های روستا یک شبه به باد ندهند.

مسئولان با برنامه ریزی می توانند، اعتبارات سرگردان فرهنگی را که در میان دستگاه های مختلف دست به دست می شود ساماندهی کرده و برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هزینه کنند. اختلاط زن و مرد و تفریح در کنار هم ممنوع است؛ اما اسلام دین جامعی است، کامل ترین دین است، حتما در آن برای تفریحات سالم هم فکری شده و راه هایی ارائه شده که متخصصان باید برای آنها برنامه ریزی کنند.

در پایان باید این نکته را متذکر شد که در خصوص وضعیت ویلاباغ های بخش مرکزی شهرستان اصفهان، فرماندار، بخشدار، شورای بخش، شورا و دهیار روستاهای تابعه سریعا باید وارد عمل شوند تا با تدبیر صحیح و منطقی، نابهنجاری و ابتذال فرهنگی از برخی ویلاهای حاشیه روستاهای این منطقه دور شده و محیطی امن برای مردم پدید آید.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

 

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “هنجار شکنی در برخی ویلاباغ های بخش مرکزی شهرستان اصفهان/ مسئولان برای حفظ «اصالت منطقه» وارد عمل شوند”

  1. مجید گفت:

    چالش زیر پوست خشکالی شرق اصفهان؛
    خشکالی= خشکسالی
    لطفاً در املای کلمات دقت بیشتری شود
    با توجه به محتوای زیبای سایت خبری اصفهان شرق ولی باز هم هنوز غلطهای املایی فراوانی متأسفانه به چشم میخورد که برازنده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.