سرویس: اقتصادی 09:30 - سه شنبه 07 آذر 1396

اما و اگرهای سهام عدالت؛

زیر پوست سهام عدالت

در حالی مدیران سازمان خصوصی سازی، کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت را وصله ای ناجور برای خود می دانند که این کارکنان که روزگاری زحمت کشیدند تا سهام عدالت به نیازمندان واقعی برسد، خود نیازمند حمایت و نظر لطف مدیران دولتی و متولیان این سازمان هستند.

به گزارش اصفهان شرق، مشکلات ناشی از شناسایی دهک‌های کم‎‌درآمد جامعه، نرسیدن سهام به دست نیازمندان واقعی، حذف و اضافه بدون برنامه و بی‌ضابطه‌ شرکتها از پرتفوی سهام، ابهام در خصوص مبلغ و زمان پرداخت سود، مشخص نبودن ارزش سهام، زیانده بودن برخی شرکتهای حاضر در پرتفو، مشخص نبودن ارزش و قیمت سهام برخی شرکتهای سرمایه‌پذیر، ابهام در جزئیات خرید و فروش و تاخیر در ارسال لایحه آزادسازی، عدم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب در خصوص کلیت طرح، نگاه پوپولیستی و سیاسی نسبت به این سهام و …؛ این‌ها تنها بخشی از مشکلات مربوط به سهام عدالت در کشور است که البته به آنها باید مشکلات مربوط به شرکت‌های تعاونی و سرمایه‌گذاریهای استانی سهام عدالت را نیز اضافه کرد.

بر این اساس در خصوص تازه‌ترین حواشی مربوط به سهام عدالت در کشور می‌توان به تجمع چند روز پیش کارکنان دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد که از نقاط مختلف کشور برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات معوقه خود عازم تهران شده بودند. حرف حساب‌شان هم این بود که پس از ۱۱ سال فعالیت در دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت،  هنوز وضعیت شغلی‌ جمعیت هزار و پانصد نفری‌شان مشخص نیست. در عین حال نیز به دلیل پرداخت نشدن حدود ۳۲ ماه از مطالبات مزد و حقوق‌شان در وضعیت بد معیشتی قرار دارند.

جمعیتی که در سالهای نه چندان دور از این بابت گرد هم آمدند تا طبق قانون برای هر شهر یک تعاونی تشکیل داده و سهامداران آن شهرستان را در آن تعاونی ساماندهی کنند و تعاونی‌ها‌ پاسخگویی سهامداران عدالت باشند. در این راستا نیز زیر چتر سازمان خصوصی سازی قرار گرفتند و بخشی از امور و هزینه‌های پرسنلی تعاونی‌ها هم توسط شرکت کارگزاری و شرکتهای سرمایه گذاری استانی تامین شد تا ‌پیگیری امور سهامداری اعضای خود باشند.

اما حالا با پایان یافتن کار شناسایی و اعطای سهام عدالت به مشمولان، کارکنان شرکتهای تعاونی سهام عدالت به وصله‌ای ناجور برای این سهام تبدیل شده اند و دولتی‌ها هم توجهی به آنها ندارند.

البته تجمع چند روز پیش کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت برای دومین بار در حالی مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی شکل گرفت که پیش‌تر هم کارکنان این شرکت‌ها برای اولین بار در اعتراض به ٣١ ماه دریافت‌ نکردن حقوق خود در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند.

در تجمع کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در مقابل وزارت اقتصاد پلاکاردهایی نیز به چشم می‌خورد که در آنها از مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته بودند که با توجه به شعار امسال، پس از ١١ سال فعالیت شرکت‌های سهام عدالت، اشتغال آتی آنها که عمر خود را در این راه سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند، مدنظر قرار داده و حقوق و دستمزد معوقه ٣٢ ماه کارکنان سهام عدالت را پرداخت کند.

پیش‌ از این‌ها نیز میرعلی ‌اشرف عبداله‌ پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی که در ساختمان ۱۰ طبقه شهرک غرب نشسته است و از ساختمان وزارت اقتصاد بسیار فاصله دارد گفته بود؛ کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در ١� سال گذشته برای به‌ثمر رسیدن سهام عدالت زحمت کشیدند و اکنون که موضوع سهام عدالت به سرانجام رسیده است، این افراد انتظار دارند از نظر امنیت شغلی مشکلی نداشته باشند.

البته اظهارات رئیس خصوصی سازی بدون وعده و وعید هم نبود و پوری حسنی گفته بود قطعا این افراد در تشکل‌های جدید و در بخش‌های دیگر استفاده خواهند شد و همان‌گونه که معاون‌ اول رئیس‌جمهور نیز تأکید کردند، مسلما تدبیری برای این موضوع اندیشیده خواهد شد.

از سوی دیگر جعفر سبحانی هم که کسوت مشاوره رئیس سازمان خصوصی‌سازی و همچنین سخنگوی این سازمان را دارد تازگی‌ها در گفتگو با یکی از روزنامه های صبح تهران، در واکنش به اعتراض کارکنان این شرکت‌ها صراحتا اعلام کرد این سازمان تعهد قانونی نسبت به شرکت‌های تعاونی شهرستانی ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر این که سازمان خصوصی‌سازی قانونا نمی‌تواند پولی را به کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت پرداخت کند گفته کارکنان تعاونی این شرکت‌ها مدعی هستند در امر ثبت‌نام سهام عدالت تلاش کرده‌‌اند. ما هم مطالبات آنها را پرداخت کرده‌ایم؛ اما موضوع این است که از سال ٩٣ به این طرف سهام عدالت ثبت‌نامی نداشته است. ضمن اینکه تا سال ٩٣ با هر وضعیتی بود با همکاری و مساعدت وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان مدیریت حقوق آنها را پرداخت کردیم.

به گفته سبحانی، کارکنان این شرکت‌ها مدعی پرداخت حقوق سال‌های ٩۴ و ٩۵ و شش تا هفت ماه امسال هستند که همان‌طور که گفته شد، مربوط به قبل است و ارتباطی با امر ثبت‌نام مورد ادعای آنها ندارد؛ چراکه ثبت‌نامی در سال ٩۴ نداشته‌ایم. ضمن این که شرکت‌های تعاونی سهام عدالت از اول هم دولتی نبودند؛ بلکه برای کمک به ثبت‌نام سهام عدالت تشکیل شده بودند. تا موقعی هم که کمک کردند حقوقشان را دریافت کردند؛ اما بعد از آن فعالیتی نداشته‌اند؛ بنابراین اگر مدعی هستند به نحوی جذب شوند، باید لایحه ایجاد صندوق‌های ای‌تی‌اف به دولت برود و مجلس تصویب کند و تبدیل به قانون ای‌تی‌اف شود. در آن صورت قطعا از توانمندی آنها استفاده خواهد شد.

البته این اظهارات در حالی توسط مدیران سازمان خصوصی سازی مطرح می شود که در چند سال گذشته اشتیاق برای پرداخت سود سهام عدالت تنها تلاش آنهاردر راستای اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی و نیز طرح سهام عدالت بوده است و از قضا در چند سال گذشته یکی از ضعیف ترین کارنامه های واگذاریهای ۱۶ سال گذشته در کشور رقم خورده است. همچنین در حالی مدیران این سازمان کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت را وصله ای ناجور برای خود می دانند که این کارکنان که روزگاری گرد هم آمدند و زحمت کشیدند تا سهام عدالت به نیازمندان واقعی برسود، حالا خود نیازمند حمایت و نظر لطف مدیران دولتی و متولیان سازمان خصوصی سازی و سهام عدالت هستند.

به هر حال زیر پوست سهام عدالت موضوعات مختلفی از جمله بیکاری و از دست رفتن حق و حقوق کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و … وجود دارد که فعلا کوبیدن بر طبق تقسیم سود توسط مدیران سازمان خصوصی سازی مانع دیده شدن این مشکلات شده است.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.