اصفهان شرق

هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در شرق اصفهان مشاهده نشد/ لزوم خودداری از تماس مستقیم با پرندگان

کدخبر: 152512
1396/09/05 در ساعت 15:45

قربانعلی عرب جعفری در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به اینکه تا کنون هیج مشاهده ای از آنفولانزای پرندگان در شرق اصفهان نشده است، اظهار کرد: طبق آمار دامپزشکی استان و شهرستان تا کنون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان و شرق اصفهان نداشته ایم ولی با شروع فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر باید در این رابطه مراقبت ویژه ای به عمل آورد.

رئیس پست دامپزشکی بخش جرقویه سفلی گفت: دامپزشکی کلاس های آموزشی مربوطه در خصوص این بیماری را در چند نوبت با حضور دهیاران و شورای روستاهای بخش جرقویه سفلی برگزار کرده و عوامل مراقبت در قالب بروشور بین مردم توزیع می شود.

وی افزود: توصیه های زیادی از طریق رابطان به مردم و خصوصا مرغداری ها داده شده تا با مشاهده آمار بالای تلفات در بین پرندگان اهلی، مساله را به نزدیک ترین پست دامپزشکی اطلاع داده تا اقدامات اولیه به خوبی انجام شود با توجه به اینکه در سال گذشته اولین نوع آنفولانزای مرغی در شهر محمدآباد مشاهده شد و کنترل و ریشه کنی خوبی در این خصوص انجام شد.

عرب جعفری ضمن تاکید به خانواده ها در رابطه با خریداری مرغ از مراکز بهداشتی و دارای مجوز، بیان کرد: خانواده ها توجه داشته باشند که فرزندانشان با پرندگان مهاجر و آزاد پرواز در تماس نباشند و خودشان نیز برای خرید، به مراکز بهداشتی و دارای مجوز مراجعه کنند و هرگز از دستفروشان خریدی در این رابطه نداشته باشند زیرا خطر بروز آنفولانزای مرغی دراین رابطه افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در کشتار پرندگان باید مسائل بهداشتی را رعایت کرد و حتما در زمان شستن و فرآوری گوشت مرغ در منزل از دستکش استفاده شود، تصریح کرد: پرندگان را تا حد امکان از محل زندگی و استراحت خود دور نگه دارید، حتی در صورتی‌که هوا سرد باشد و کودکان را در کشتار پرندگان یا هر نوع حیوانی دخالت ندهید.

رئیس پست دامپزشکی بخش جرقویه سفلی خاطرنشان کرد: همه مردم باید آگاه بوده و برای پیشگیری از انتشار ویروس، مرگ‌های ناگهانی و بی‌دلیل پرندگان باید حتما به اطلاع مقامات برسد تا آنها بدون خطر موضوع را بررسی کنند.

****************

آنفلوآنزای مرغی که سال ها و شاید هم دهه هاست که به ایران نیز آمده و به عنوان یکی از خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و طیور به انسان های بی شماری نیز سرایت کرده و می کند اما به غیر از راه های پیشگیرانه و مقابله هایی که مرغداران و دامپزشکان دولتی و بخش خصوصی به عنوان وظایف شان انجام می دهند تا کشور از گسترش شیوع این بیماری در امان بماند مردم نیز باید راهکارها و راه های مقابله با این بیماری و بهترین روش پیشگیری از آن را بدانند تا همچنان احتمال ابتلای این بیماری در جمعیت انسانی کشور به حداقل ممکن برسد.