سرویس: اقتصادی 22:20 - پنجشنبه 02 آذر 1396

وضعیت بازار مرغ در اصفهان؛

قیمت مرغ در اصفهان پَر کشید/ضرر مرغداران با وجود بازار گران

بازار مرغ جز در ایام خاص مانند عید نوروز و ماه مبارک رمضان، معمولاً روزهای آرامی را پشت سر می گذارد. اما از اواسط آبان امسال مرغ با یک شوک قیمتی مواجه شد و نرخ آن از ۶ هزار تومان به حدود ۸ هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش اصفهان شرق، در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۵ هزار تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۷ هزار و ۳۰۰ تومان، و درخرده فروشی ها به قیمت ها متفاوت عرضه می شود. البته گفته می شود که افزایش تقاضا نسبت به عرضه دلیل اصلی نوسان قیمت در روزهای اخیر است.

یکی از فروشندگان مرغ در خیابان مولوی اصفهان با تایید افزایش قیمت مرغ گرم به خبرنگار ما، می گوید: ما در حال حاضر مرغ گرم را به کیلویی ۷ هزار ۵۰۰ هزار تومان می فروشیم.

احمدرضا بابایی می افزاید: به نظر من قیمت مرغ افزایش پیدا کند یا کاهش، برای مردم هیچ تفاوتی ندارد چون ما همیشه به یک میزان مشتری داریم.

دیگر فروشنده مرغ درخیابان عسگریه، می گوید: قیمت هر کیلو مرغ گرم ۷ هزار و ۶۵۰ تومان است، قیمت ها افزایش پیدا کرده است، اما در این مواقع معتقدم خود مردم هم بی تقصیر نیستند چون رغبتی به استفاده مرغ منجمد ندارند.

رضا رحیمی ادامه می دهد: اگر با افزایش قیمت مرغ گرم، مردم به خرید مرغ های منجمد روی آورند، قیمت مرغ گرم کاهش پیدا می کند.

وی معتقد است زمانی، قیمت ها تنها در برخی ایام خاص سال گران می شد اما گویا امروزه نه مرغ بلکه سایر اجناس و کالاهای مصرفی و غیرمصرفی همچون سکه بهار آزادی، هر روز قیمت متفاوتی دارند و البته مردم هم چاره ای جز قبول این مسأله ندارند.

 وی قیمت مرغ در روزهای آتی را پیش بینی می کند و می گوید: با توجه به بهبود تقاضا و کاهش عرضه بار از طرف مرغداران پیش بینی می شود که در روزهای آتی مجدد قیمت هر کیلو مرغ ۲۰۰ تومان در بازار افزایش یابد.

تولید مرغ برای مرغدار توجیه اقتصادی ندارد

نایب رییس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان نیز  تاکید می کند: اکنون مرغ در بازار اصفهان کیلویی۷۷۰۰ تومان فروخته می‌شود و قیمت این کالا با وجود افزایش نرخ نهاده‌ها و جوجه واقعی است.

محمدعلی فروغی ابری با اشاره به اینکه قیمت مرغ در اصفهان طی دو هفته اخیر ۱۰ درصد افزایش داشته است، می گوید: در حال حاضر قیمت مرغ درب کشتارگاه‌های اصفهان به ۷ هزار و ۳۷۰ تومان رسیده است.

وی یادآور می شود: طی دو هفته گذشته، قیمت مرغ گرم کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان گران تر شده است.

نایب رییس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان با اشاره به گرانی نرخ نهاده های دامی، تصریح می کند: مرغداران از گرانی نهاده ها گلایه دارند زیرا با این افزایش قیمت تولید مرغ برای مرغدار توجیه اقتصادی ندارد.

وی اضافه می کند: به این دلیل مرغ مازاد برای منجمد کردن وجود ندارد و همین موضوع یکی از دلایل برای گرانی است.

فروغی ابری با تاکید بر اینکه تولید مرغ باید افزایش و نرخ نهاده ها کاهش پیدا کند، می گوید: مرغداران نیاز به حمایت دولت دارند تا کنترل قیمت نهاده های دامی را در دست گیرد.

وی تصریح می کند: تا زمانی که مرغداران حمایت نشوند همین مباحث مطرح  خواهد بود.

نایب رییس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان ادامه می دهد: در حال حاضر نهاده ها دست دولت نیست بلکه واسطه ها و دلالان بازار توزیع نهاده ها را با قدرت در دست گرفته اند و عامل مهم برای گرانی قیمت نهاده ها شده اند.

کاهش قیمت مرغ به صلاح صنعت مرغداری نیست!

از سوی دیگر رییس انجمن صنفی کشتارگاه های صنعتی مرغ استان اصفهان  با اشاره به اینکه قیمت مرغ طی ۲۰ رو گذشته کاهش چشمگیری داشت اما اکنون به حد نرمال خود رسیده است، می گوید: قیمت مرغ زنده حدود ۵ هزار تومان است و مرغ پر کنده گرم ۷ هزار و ۳۰۰ تومان درب کشتارگاه به فروش می رود.

حمیدرضا شیخان تصریح می کند: اعتقادی ندارم که کاهش قیمت مرغ روندی اصولی باشد چون ضرر زیادی به مرغداران به واسطه گران بودن قیمت جوجه، نهاده ها و همچنین داروهایی که مصرف می شود، وارد می شود و مرغداران متضرر خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت مرغ در حال حاضر به صلاح صنعت مرغداری نیست، می افزاید: در تعیین قیمت مرغ چند آیتم دخالت دارند که از جمله آنها قیمت جوجه یک روزه و قیمت نهاده ها است.

رییس انجمن صنفی کشتارگاه های صنعتی مرغ استان اصفهان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد نهاده هایی که در مرغداری ها مصرف می شود وارداتی هستند، معتقد است اگر دولت به طورمستقیم توسط شرکت پشتیبانی امور دام، خرید نهاده ها را انجام و دست دلالان و واسطه ها را کوتاه کند، به قیمت تمام شده محصول کمک زیادی می کند.

قیمت مرغ نیمه آذرماه فروکش می کند

از سوی دیگر نیز مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان نیز بر این باور است که افزایش قیمت مرغ طی ۳ ماه گذشته پایین تر از قیمت تمام شده مرغ بوده است.

علی اکبر نجفی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: تقریباً از یک هفته اخیر قیمت مرغ گرم افزایش نسبی داشته و احتمالاً این گرانی به صورت کاذب و مقطعی است.

وی خاطرنشان می کند: با توجه به افزایش جوجه ریزی در استان اصفهان طی مهر ماه سال جاری که بسیار بالا بوده است، شاهد کاهش قیمت مرغ در نیمه آذرماه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان تصریح می کند: قیمت تمام شده مرغ زنده هنوز در یک حد منطقی قرار نگرفته و برای مرغداران سودی ندارد!

وی نحوه و میزان قیمت گذاری مرغ را دست بازار عرضه و تقاضا می داند و تاکید می کند: وقتی تولید زیاد باشد قیمت پایین است  اما وقتی عرضه کم و تقاضا زیاد باشد، قیمت ها خود به خود افزایش پیدا می کند، بنابراین باید بین عرضه و تقاضا همخوانی وجود داشته باشد تا شاهد افزایش قیمت ها نباشیم.

نجفی در اظهارنظری بر خلاف نظر رییس انجمن صنفی کشتارگاه های صنعتی مرغ استان اصفهان، معتقد است که افزایش قیمت نهاده ها ربطی به قیمت مرغ زنده ندارد چون قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است.

وی ادامه می دهد: در هفته های گذشته با توجه به کاهش قیمت مرغ، هر شب ۱۰۰ تن خرید مرغ منجمد را از مرغداران داشتیم اما در هفته آینده با توجه به افزایش قیمت ها نمی توانیم مرغی خریداری کنیم.

در اصفهان مرغ سبز نداریم!

دبیر انجمن مرغداران اصفهان نیز درباره کیفیت مرغ های تولید شده در اصفهان می گوید: در اصفهان مرغ سبز نداریم اما مرغ‌هایی که در سطح بازار وجود دارد مرغ استاندارد هستند.

بهرام پاکزاد اظهار می کند: مرغ سبز یعنی مرغی که تا زمان کشتار هیچ آنتی بیوتیکی مصرف نکرده و مرغ استاندارد یعنی مرغی که با فاصله سه روز تا هفت روز از زمان آنتی بیوتیک کشتار شده است.

وی می افزاید: مرغ سبز در اصفهان تولید نمی شود چراکه آزمایش هایی که باید روی مرغ صورت گیرد دست و پاگیر است و از سوی دیگر جوجه ها که به مرغداری ها وارد می شود، مشکل دارد و از نظر بهداشتی سالم نبوده و مبتلا به عفونت بند ناف از مرغ مادر هستند و باید آنتی بیوتیک زده شوند چراکه ماشین های حمل جوجه کشی هم محیط های سالمی ندارد.

دبیر انجمن مرغداران اصفهان با اشاره به اینکه مرغ داران علاقه‌ای به استفاده از آنتی بیوتیک برای جوجه ها ندارند چراکه برای مرغداران هزینه‌های هنگفتی در بردارد، اضافه می کند: در حال حاضر تمام مرغ‌های سالم از دیگر استان‌ها به اصفهان وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه مرغ سبز در اصفهان با وزن ۱۷۰۰ تا ۲ کیلو خریدار زیادی دارد، می گوید: مرغ‌ هرچه وزن کمتری داشته باشد و زیر یک کیلو و ۵۰۰ تا یک کیلو و ۶۰۰ باشد، قطعا از گوشت با کیفیت و لذیذتری برخوردار است و مردم برای این مابه التفاوت باید یک هزار تومان بیشتر بپردازند.

پاکزاد با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از مردم به سمت استفاده از مرغ سایز کوچک و مرغ سبز رفتند و هنوز استقبال عمومی نشده است، تصریح می کند: در صورتی که شاهد استقبال بالا از سوی مردم برای خردید مرغ سایز کوچک و سبز باشیم مرغداران هم مجبور به تولید این نوع مرغ ها خواهند شد.

دبیر انجمن مرغداران اصفهان تاکید می کند: هزینه تمام شده مرغ سایز کوچک برای مرغدار بیشتر می شود و به هنگام تمیز کردن مرغ کوچک وزن آن بسیار کاهش می یابد به همین دلیل مرغدار کمتر زیر بار آن می‌رود

.

با این وجود شواهد امر نشان می دهد که اکثر مسئولان به نوعی دلیل افزایش قیمت مرغ گرم و حتی بسیاری از کالاهای مصرفی دیگر همچون میوه، برنج و … را فعالیت دلالان و واسطه ها می دانند و از نقش کمرنگ دولت در برقراری ثبات قیمت ها و دردست گرفتن بازار عرضه انتقاد دارند.

گویا قصه گرانی کالاها و افزایش قیمت ها به واسطه فعالیت دلالان تمام شدنی نیست و مردم همچون گذشته متضرر اصلی این کاجرا هستند.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.