سرویس: اجتماعی 15:14 - پنجشنبه 02 آذر 1396

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان:

آزار کودکان از دنیای واقعی به فضای مجازی منتقل شده است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: امروزه آزار کودکان به دنیای واقعی خلاصه نشده و با در اختیار قرار دادن وسایل ارتباطی و کنترل نکردن استفاده از آن‌ها زمینه آسیب‌های عاطفی و جنسی کودکان فراهم می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، سعید صادقی پیش از ظهر امروز در همایش پیشگیری از سوء رفتار با کودکان به آموزه‌های دینی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی مبنی بر رعایت حقوق کودکان و مراقبت از آن‌ها برای رسیدن به رشد و تکامل یکپارچه اشاره کرد و اظهار داشت: همگی ما در مواجهه با پدیده آزار کودکان دارای مسئولیت اجتماعی بوده و برای پیشگیری یا مداخله زود هنگام و به‌هنگام درباره قربانیان مسائل اجتماعی نیازمند ترویج گفتمان اجتماعی هستیم.

وی با بیان اینکه ایجاد و ترویج گفتمان اجتماعی نیاز به ایجاد رفاقت اجتماعی داشته و هم‌افزایی مردم و دستگاه‌های اجرایی را مطالبه می‌کند، افزود: مردم باید از مخاطرات آگاه شوند و تنها نگران خطرات تهدید کننده بیرونی نباشند چه بسا آزارهایی که از داخل خانواده کودک را مورد تهدید قرار می‌دهد و نیازمند اطلاع‌رسانی از سوی مردم به اورژانس اجتماعی بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان عملکرد بهزیستی را نوعی مدیریت ریسک دانست و بیان کرد: افزایش آمار 190 درصدی آزار قابل تامل بوده اما از طرفی نشانگر بالا بردن سطح آگاهی مردم در اطلاع‌رسانی این آسیب‌هاست چرا که در سال جاری تعداد تماس‌ با اورژانس اجتمالی بهزیستی نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به فعالیت بهزیستی در آموزش والدین برای پیشگیری از آزار کودکان تصریح کرد: از سال گذشته در مهدکودک‌ها آموزش‌های لازم توسط کارشناسان و مشاوران به والدین ارائه شده و بیش از 80 درصد والدین در این زمینه آموزش دیده‌اند.

صادقی خاطرنشان کرد: اکنون 140 خانه کودک و نوجوان در سطح شهر وجود دارد که تنها خانه کودک و نونهالان نرجس دولتی است و مابقی هیئت امنایی بوده و توسط خیران و با دریافت یارانه دولتی از بهزیستی اداره می‌شوند، این درحالی است که 500 کودک در این خانه‌ها به صورت شبانه روزی اقامت دارند.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد کودکان ساکن در خانه کودک و نونهالان بدسرپرست هستند، اظهار داشت: درحال حاضر آسیب‌های اجتماعی با شیب بسیار تندی افزایش می‌یابد و خروجی آن کودکانی هستند که به عنوان قربانی حوادث نیازمند سرپرستی و حمایت بهتر خواهند بود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان رسانه‌ها را موظف به آگاه کردن مردم از خطرات و آسیب‌ها بدون ترساندن شهروندان از حوادث دانست و گفت: والدینی که شاهد کودک آزاری فرزند خود یا شاهد علایم آن بوده‌اند نیز دچار بحران شده و نیازمند حمایت‌های روانی هستند که این حمایت‌ها از طریق اورژانس اجتماعی ارائه خواهد.

وی پیرامون وضعیت کودکانی که در والدین آن‌ها در زندان به‌سر می‌برند و کیفرهای جایگزین مجرمان آزارگر کودک بیان کرد: اگر به خانواده افرادی که در زندان هستند و به ویژه فرزندان آن‌ها کمک‌رسانی لازم نشود ممکن است در آینده جایگزین پدر و مادر بزهکار خود شوند.

صادقی با تاکید بر اجرای کیفرهای جایگزین زندان برای خاطیان کودک آزار خاطرنشان کرد: در جامعه بنیتاها و ستایش‌ها کم نیستند که باید با مجرم آن‌ها برخوردهای قانونی و محکم شود اما در برخی موارد می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی لازم و دریافت هزینه از فرد بزهکار یا مجازات‌های جایگزین سعی در کم کردن عوامل کودک آزاری داشت.

وی افزود: چه بسیار کودکانی که حتی با گذراندن مشاوره‌های لازم و تلاش‌های بی‌وقفه بهبودی کامل پیدا نکنند و بعد از سال‌ها هنوز آثار وضعی حادثه با آن‌ها همراه است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به آزرهای مجازی کودکان گفت: امروزه آزار کودکان به دنیای واقعی خلاصه نشده و با در اختیار قرار دادن وسایل ارتباطی و کنترل نکردن استفاده از آن‌ها زمینه آسیب‌های عاطفی و جنسی کودکان فراهم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای آزار جنسی، جسمی یا عاطفی تنها مواجه حضوری لازم نیست و گاهی دیدن یک تصویر یا شنیدن صدا نیز آزار کودکان محسوب شده، تصریح کرد: در فضای مجازی به وفور شاهد این آسیب‌ها خواهیم بود لیکن مباحث پیشگیرانه باید در این حوزه هم وجود داشته باشد و سواد رسانه‌ای کودکان و والدین همگام با یکدیگر افزایش یابد.

صادقی خاطرنشان کرد: تمام کودکان در دنیا نیازهای یکسان دارند و ما باید هر روز برای سلامت، مراقبت، حمایت، آسایش و رفاه بیشتر کودکان تلاش کنیم نه اینکه برگزاری چنین همایش‌ها و فعالیت‌ها را تنها به روزی که برای آن نامگذاری شده اختصاص دهیم.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.