سرویس: اقتصادی 14:09 - پنجشنبه 02 آذر 1396

وابستگی کامل سبد غذایی جامعه به نان؛

نانوایان اصفهانی در انتظار مصوبه شورای آرد و نان استان/ افزایش قیمت تا قبل از تصمیم شورا غیرقانونی است

بر اساس اعلام رئیس اتاق اصناف استان اصفهان، قیمت نان بر اساس میزان وزن چانه نان و دیگر پارامترها اعلام می‌شود، هنوز در استان آنالیز نشده و نرخ‌های اعلام شده تهران هیچ ارتباطی با اصفهان ندارد.

به گزارش اصفهان شرق، افزایش قیمت نان طی هفته‌های اخیر به یکی از سوژه‌های خبری پر طرفدار کشور تبدیل شده و دلیل آن نیز وابستگی کامل سبد غذایی جامعه به این محصول است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایرانی‌ها نسبت به کشورهای منطقه 37 درصد بیشتر نان مصرف می‌کنند و بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی در گزارش‌های بررسی بودجه خانوار، سرانه مصرف نان ایرانیان سالانه 350 کیلوگرم است. همچنین بر اساس همین گزارش‌ها، متوسط هزینه نان خانوار از 328 هزار ریال در سال 1379 به 3 ‌میلیون و 915 هزار ریال در سال 1392 بالغ شده است.

*درخواست افزایش قیمت 30 درصدی از سوی نانوایان

در طی سال‌های اخیر قیمت نان تنها در سال 93 و آن هم به دلیل درخواست صنف نانوایان مبنی بر لزوم افزایش قیمت برای پوشش هزینه‌های پخت صورت گرفت و در این مدت هیچ‌گونه افزایش قیمتی رخ نداده و مجدداً صنف نانوایان به دلیل افزایش قیمت گاز، نیروی کار و سایر مواد اولیه درخواست افزایش قیمت 30 درصدی نان سنتی را به ستاد تنظیم بازار دارد.

افزایش قیمت نان البته محدود به استان اصفهان نیست و این خبر با انتشار اخباری مبنی بر مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار کل کشور مبنی بر افزایش 15 درصدی نان قوت گرفت. بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار افزایش 15 درصدی قیمت نان در تهران با نظر رئیس اتاق اصناف اعمال می‌شود و برای شهرستان‌ها و استان‌های دیگر، بر اساس روال چند سال اخیر، متناسب با شرایط اجتماعی و الگوی مصرف نان، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نسبت به تعدیل و افزایش قیمت انواع نان سنتی تصمیم می‌گیرند.

با این حال، به گفته رئیس اتاق اصناف استان اصفهان، هنوز مجوزی برای اعمال این افزایش قیمت صادر نشده است.

*هرگونه افزایش قیمت بدون مصوبه کارگروه آرد و نان ممنوع است

رسول جهانگیری با اشاره به افزایش قیمت نان در اصفهان اظهار کرد: هنوز کارگروه آرد و نان در استان اصفهان تشکیل نشده و نخستین جلسه آن ساعت 9 صبح امروز در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان برگزار خواهد شد.

وی افزود: هرگونه افزایش قیمت نان در استان اصفهان تا پیش از اعلام این کارگروه ممنوع و غیر قانونی است و صحت ندارد.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان با بیان اینکه نان تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمتی در اصفهان نداشته است، گفت: قیمت نان بر اساس میزان وزن چانه نان و دیگر پارامترها بررسی و اعلام می‌شود؛ قیمت نان هنوز در استان اصفهان آنالیز نشده و نرخ‌های اعلام شده تهران هیچ ارتباطی با اصفهان ندارد.

*تعیین تکلیف قیمت نان در کارگروه آرد و نان استان

محمد مجیری نیز نظری مشابه با رئیس اتاق اصناف استان دارد و در همین رابطه اظهار کرد: تا کنون هیچ افزایش قیمتی در بحث نان صورت نگرفته و حتی جلسه‌ای نیز از سوی کارگروه شورای آرد و نان استان در این رابطه تشکیل نشده است.

وی در ادامه افزود: از سوی تهران تصمیماتی اتخاذ شده اما در استان‌ها باید کارگروه‌های آرد و نان تشکیل جلسه دهند و تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تأکید کرد: هر استانی برای خود باید بررسی و آنالیز داشته باشد و قیمت‌ها در هر استان بنا بر بررسی‌های کارگروه‌های تخصصی مشخص می‌شود.

مجیری خاطرنشان کرد: اگر تصمیمی در این رابطه در استان اصفهان اتخاذ شود از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد و اخباری که در رابطه با افزایش قیمت نان از اول آذر منتشر شده سندیتی ندارند.

به گفته وی، تا کنون افزایش قیمتی در آرد اعمال نشده و برای افزایش قیمت نان باید تا تشکیل جلسه کارگروه آرد و نان منتظر ماند.

*در انتظار ابلاغیه ستاد تنظیم بازار کشور

اسرافیل احمدیه نیز در رابطه با ابلاغیه افزایش 15 درصدی قیمت نان اظهار کرد: تا کنون ابلاغیه‌ای از سوی ستاد تنظیم بازار کشور به ما ارسال نشده و تا زمانی که این ابلاغ صورت نگیرد هیچ افزایش قیمتی قانونی نیست.

وی همچنین تصریح کرد: تصمیمات مرتبط با افزایش قیمت نان در هر استانی باید در کارگروه شورای آرد و نان و به ریاست استاندار اتخاذ شود و این کارگروه هنوز در این باره جلسه‌ای برگزار نکرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بیان داشت: پیگیر دریافت ابلاغیه مذکور هستیم و پس از دریافت آن دستورات لازم به نانوایان اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.