سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 09:30 - پنجشنبه 02 آذر 1396

رئیس شورای عالی نظام پزشکی:

۴۰ درصد از شکایت‌های جراحی‌های زیبایی مربوط به بینی است

ظفرقندی با اشاره به ورود افراد غیرمتخصص در حوزه زیبایی گفت: ۴۰ درصد از شکایت‌های جراحی‌های زیبایی مربوط به بینی است.

به گزارش اصفهان شرق، محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی در ششمین کنگره بین المللی راینولوژی اظهار کرد: هدف از برگزاری این کنگره به نمایش گذاشتن پیشرفت هایی است که در حوزه راینولوژی و جراحی های بینی مطرح می شود. امروزه بسیاری از افراد تصور می کنند که راینولوژی تنها در حوزه زیبایی کاربرد دارد در حالی که این باوری اشتباه است.

وی بیان کرد: خوشبختانه‌ در سال‌های اخیر‌ اعمال جراحی راینو‌لوژی‌ پیشرفت‌های چشمگیری داشته است‌. از دیگر بحث‌هایی که در این کنگره مطرح می‌شود می‌توان به جراحی‌های بینی‌ در زمینه‌ اختلالات‌ خواب‌ و قطع تنفس  در خواب‌ ( آپنه‌ ) یا تومورهای‌ قاعده مغز، اشاره کرد. همچنین درمان‌هایی که امروزه‌ بر روی سینوس‌ها انجام می‌شود در این کنگره‌ مورد بحث‌ قرار می‌گیرد‌.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی افزود: متأسفانه امروزه‌ شاهد هستیم‌ که افراد غیرمتخصص‌ در رشته‌های مختلف پزشکی‌ وارد شده‌اند که ورود این افراد به حوزه پزشکی‌ گاهی اوقات جنبه مذهبی‌ نیز به خود می‌گیرد‌، بنابراین‌ با ورود این افراد به حوزه پزشکی‌ درمان‌های بیماران‌ در بسیاری از موارد به تأخیر‌ می‌افتد‌ یا به درستی پیش نمی‌رود‌.

ترجمه کتاب ارزش‌های نسبی می‌تواند مبنایی برای اعمال‌  صحیح تعرفه‌های خدمات پزشکی‌ باشد

ظفرقندی‌ تأکید کرد: در حوزه جراحی‌های زیبایی‌ نیز شکایت‌های بسیاری‌ به سازمان نظام پزشکی شده است، حدود 40 درصد از شکایت‌ها در زمینه‌ جراحی‌های زیبایی به جراحی‌های بینی‌ و راینولوژی‌ اختصاص دارد که در این میان سهم جراحی‌های صورت 12 و مو و ابرو هشت درصد است، با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که سهم چشمگیری از این 40 درصد مربوط به افرادی است که صلاحیت علمی لازم را در این رشته ندارند یا این آموزش‌ها در کوریکولوم‌ رشته تحصیلی‌شان نبوده است.

وی تصریح کرد: حدود 90 درصد از این 40 درصدی که فاقد  صلاحیت علمی بودند در سازمان نظام پزشکی محکوم شدند‌ امیدواریم که بتوانیم‌ در سازمان نظام پزشکی یک جهت‌گیری را ایجاد کنیم که به دنبال آن تنها افراد‌ صاحب نظر و صلاحیت‌ بتوانند بر اساس‌ کوریکولوم‌های رشته‌شان‌ اعمال جراحی را انجام دهند‌ و این باعث‌ می‌شود که شکایت و محکومیت‌ها به میزان چشمگیری‌ کاهش پیدا کند‌ و مردم با اطمینان‌ بیشتری‌ به درمان خودشان‌ بپردازند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: یکی از بحث‌های اصلی جامعه پزشکی‌ موضوع  تعرفه‌های پزشکی است‌ در سازمان نظام پزشکی‌ استراتژی‌ای تعریف شده است که این استراتژی‌ مورد استقبال‌ همه گروه‌های پزشکی‌ و انجمن‌های علمی – پزشکی قرار گرفت، بنابراین‌ تصمیم‌ گرفته شد که کتاب ارزش‌های نسبی خدمات پزشکی‌ ( CPT ) بدون تغییر‌ و دستکاری‌ مورد اجرای‌ وزارت بهداشت، وزارت تعاون‌ و شورای عالی بیمه قرار بگیرد‌، به تازگی‌ شورای عالی بیمه‌ به وزارت بهداشت منتقل شده است، در جلسه دیروز‌ که با شورای عالی بیمه‌ برگزار کردیم‌ تصمیم گرفتیم‌ که بحث‌ ترجمه‌ و پیگیری‌ کتاب ارزش‌های نسبی‌ به سازمان نظام پزشکی محول‌ شود، سازمان نظام پزشکی نیز این مسئولیت را پذیرفته است که ترجمه دقیق‌ کتاب‌ ارزش‌های نسبی را با کمک انجمن‌های علمی انجام بدهد‌ در نتیجه‌ این ترجمه کتاب ارزش‌های نسبی می‌تواند مبنایی برای اعمال‌  صحیح تعرفه‌های خدمات پزشکی‌ قرار بگیرد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.