اصفهان شرق

کبد چرب چگونه تشخیص داده می‌شود؟

کدخبر: 151882
1396/09/01 در ساعت 18:05

به گزارش اصفهان شرق، اکرم پورشمس دبیر علمی هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در افتتاحيه هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در ارتباط با موضوع کبد چرب و گوارش اظهار کرد: این مشکل به دلیل رسوب چربی در سلول‌های کبدی ایجاد می‌شود و در اکثر موارد بخشی از سندرم متابولیک است که این سندروم ناشی از مشکل به هم خوردن تعادل سوخت و ساز چربی و قند است.

پورشمس با اشاره به اینکه وقتی یک مکانیزیم ارگان‌های مختلف را درگیر کند سندروم نام دارد، افزود: چربی اضافه در بدن هرجا ممکن است رسوب کند، این چربی اگر در عروق قلبی رسوب کند، فرد را مستعد سکته قلبی خواهد کرد و اگر در شکم رسوب کند چاقی و شکم بزرگ را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: در صورتی که چربی در کبد رسوب کند سبب کبد چرب می‌شود که کبد چرب اکثر موارد وجه‌ای از سندروم متابولیک است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: حدود ۳۰ درصد ایرانیان دارای کبد چرب هستند که با سونوگرافی قابل تشخیص است همچنین سه درصد مردم ایران نَش یا هپاتیت ناشی از رسوب چربی دارند.

علت مرگ و میر افراد مبتلا به کبد چرب، بیماری‌های قلبی و عروقی است

دبیر علمی هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران تاکید کرد: اگر فردی کبد چرب دارد باید مراقب فشارخون، چربی و دیابت خود باشد، چراکه بنابه دلایل گفته شده این مسائل با یکدیگر مرتبط هستند و علت مرگ و میر افراد مبتلا به کبد چرب بیماری‌های قلبی و عروقی است.

پورشمس تصریح کرد: فردی که مبتلا به هپاتیت چربی شود و این فرد چاق بماند و قند خونش نیز بالا باشد در معرض نارسایی کبدی و حتی سرطان کبد است، بنابراین اقدام اصلی جهت پیشگیری از این مسئله ورزش و رعایت رژیم غذایی است تا بتوان سوخت در بدن را بیشتر کرد و ساخت قند و چربی را کاهش داد، همچنین اگر فرد در کنار کبد چرب مبتلا به دیابت است داروی لازم را برای دیابت مصرف کند.

گفتنی است؛ هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران از امروز آغاز به کار کرد و تا سوم آذرماه در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان