سرویس: اقتصادی 16:09 - چهارشنبه 01 آذر 1396

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اعلام کرد:

افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان از فردا/ ابلاغیه گرانی نان هنوز به اصفهان نرسیده است

در حالیکه ستاد تنظیم بازار کشور هفته گذشته از افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان از ابتدای آذر ماه خبر داد اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اعلام کرد که هنوز ابلاغیه این دستورالعمل به دست ما نرسیده است.

به گزارش اصفهان شرق، بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در ۲۴ آبان امسال، قرار شد از ابتدای آذر ماه امسال قیمت نان‌های سنتی ۱۵ درصد بیشتر از نرخ کنونی عرضه شود.

طبق تصویب ستاد تنظیم بازار کشور افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان در تهران اعمال می‌شود و برای شهرستان‌ها و استان‌های دیگر، طبق روال چند سال اخیر، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تصمیم می‌گیرند. همچنین قرار نیست در وزن چانه نان تغییری صورت گیرد و شرایط و وضعیت تولید نان مانند سابق خواهد بود.

در این خصوص هفته گذشته یکی از اعضای اتحادیه نانوایان اصفهان در گفتگو با ایمنا با تاکید بر اینکه به طور قطع نان از ابتدای آذر ماه گران خواهد شد، گفت: مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قرار است نرخ نان ۱۵ درصد افزایش یابد همچنین در شهرستان ها نیز در خصوص میزان افزایش قیمت نان در استانداری ها و فرمانداری ها تصمیم گیری خواهد شد.

محمدرضا خواجه با بیان اینکه پیشنهاد اتحادیه نانوایان بر افزایش ۳۰ درصدی نان بعد از گذشت چهار سال بود، افزود: متاسفانه ستاد تنظیم بازار تنها مجوز افزایش ۱۵ درصد را صادر کرده است در حالیکه ابتدای هر سال شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی دستمزدها، افزایش ۲۰ درصدی بیمه و گرانی آب، برق و گاز هستیم.

وی با انتقاد بر اینکه دولت نباید قیمت نان را در سال ۹۶ نان را به نرخ سال ۹۳ برای نانوایی ها تعیین می کرد، گفت: طی چهار سال گذشته نانوایان هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتند و این موضوع احجاف در حق نانوایانی است که نان سالم، کامل و با کیفیت تولید می کنند.

وی با انتقاد بر اینکه افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان به هیچ وجه نمی تواند گودال ها و هزینه های نانوایان را پر کرد، تاکید کرد: این رقم تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های معوق نانوایان را جبران می کند در حالیکه برای جبران هزینه ها، نانوایان سالانه پیشنهاد افزایش ۲۰درصدی نرخ نان را دارند.

وی در خصوص قیمت جدید نان بعد از افزایش ۱۵ درصدی آن، گفت: افزایش نرخ نان تافتون با چانه ۲۰۰ گرم از ۲۱۰ به ۲۵۰ تومان، نان سنگک با وزن چانه ۶۰۰ گرم از ۷۵۰ به ۸۵۰ تومان و نان بربری با چانه ۴۵۰ گرمی از ۴۵۰ به ۵۲۵ تومان خواهد بود.

خواجه در پاسخ به این سوال که درحال حاضر قیمت نان سنگک و تافتون گران تر از نرخ های کنونی است، افزود: اکثر نانوایی های سنگک در کشور آزادپز هستند و نان خود را با نرخ ۱۰۰۰ تومان به صورت ساده و بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان به صورت کنجدی پخت می کنند همچنین قیمت نان بربری آزاد پز ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است.

نان گران می شود اما آرد نه

از سوی دیگر دبیر ستاد تنظیم بازار امروز در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران از اجرای افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان از فردا یکم آذرماه خبر داد و گفت: نان از فردا گران می‌شود، اما افزایش آن، تاثیری در قیمت آرد نخواهد داشت.

محسن بهرامی ارض‌اقدس تاکید کرد: افزایش قیمت نان از اول آذرماه اجرایی می‌شود و در این شرایط، قیمت آرد برای نانوایی‌های سنتی همان ۶۶۰ تومان سابق و برای نانوایی‌های صنعتی ۹۰۰ تومان است.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: افزایش قیمت نان تاثیری در قیمت آرد نخواهد داشت؛ البته یکسان‌سازی نرخ آرد، در مرحله بعد با تصویب طرح جامع آرد و نان اجرا می‌شود که اکنون در دست بررسی است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت آرد، نیازمند تصویب و تصمیم دولت دارد؛ این در حالی است که هر اصلاح اقتصادی که قرار باشد صورت گیرد، هزینه و فایده‌هایی برای کشور دارد؛ اما باید در نظر بگیریم که این تصمیم فایده‌های بیشتری در مقایسه با هزینه‌ها داشته باشد؛ با توجه به اهمیت موضوع گندم و آرد و نان سالانه دولت رقم بالای یارانه این بخش می‌پردازد اما بازیافت این یارانه مابه‌ازای خوبی ندارد.

سهم ۲.۳ درصد نان از هزینه های سبد هر خانوار

دبیر ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: گندمکاران مختلف کشور در مراحل کاشت، داشت و برداشت، آسیابان‌ها، نانوایی‌ها از این موضوع ناراضی‌اند به طوری که خبازان نرخ نان و دستمزدها را مناسب نمی‌دانند و از طرفی مصرف کنندگان نیز با وجود آنکه برای رفاه حال آنها ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود ناراضی هستند.

وی با اشاره به نقش نان در سبد خانوار در مقایسه با برخی کالاهای دیگر کمتر است گفت: ۲.۳ درصد از هزینه سبد خانوار در کشور نان است در حالی که سهم گوشت در سبد خانوار ۲۳ درصد است؛ با در نظر گرفتن سهم این دو محصول در سبد خانوار می‌توان در نظر گرفت که افزایش یک درصدی هر یک چقدر در نهایت منجر به افزایش هزینه‌ها در سبد خانوار کشور می‌شود؛ البته باید توجه داشت که سهم نان در سبد خانوار در میان قشرهای مختلف کشورمان متفاوت است.

شورای آرد و نان و استانداران در سراسر کشور قیمت نان را تعیین می‌کنند

بهرامی ارض‌اقدس با بیان اینکه دولت می‌تواند با برنامه اصلاح یارانه‌های نقدی اقدام به تقویت پرداخت در دهک‌های پایین جامعه کند که مشکلات عدیده‌ای در تامین غذا دارند کاری که دولت سابق با افزایش قیمت نان انجام  و به مصرف‌کننده یارانه مستقیم داد اما می‌توان این روش را به صورت عقلانی اصلاح و کامل کرد؛ از محل آزادسازی می‌توان پرداخت‌های جبرانی به قشر مورد نظر داشت.

وی گفت: در حال حاضر نیز برخی افراد قیمت نان را به نرخ هایی بالا خریداری می‌کنند به طوری که نرخ مصوب نان سنگک ۸۲۰ تومان است اما با افزوده شدن خش‌خاش کمتر از ۱۵۰۰ تومان خریداری نمی‌شود و قیمت نان بربری با وجود آنکه ۵۵۰ تومان است در شهری مانند تهران کمتر از ۱۰۰۰ تومان به فروش نمی‌رسد؛ البته با این تصمیمات باید به گونه‌ای نرخ نان را واقعی‌سازی کنیم تا نانواهایی که صبح تا شب کم‌فروشی می‌کنند این احساس را نداشته باشند که گران‌فروش هستند؛ به هرحال شورای آرد و نان و استانداران در سراسر کشور قیمت نان را تعیین می‌کنند که در تهران اصناف با همراهی اتحادیه‌ها این مسئولیت را برعهده دارند.

بهرامی ارض اقدس خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه تعیین قیمت نان به بخش های یاد شده سپرده شده است خودشان به این جمع‌بندی می‌رسند و قیمت‌ها را شرایط موجود خود تعیین می‌کنند؛ البته آزادسازی یکی از آرزوهای نظام اقتصادی کشور است و طبیعتا استراتژی راهبردی کشور به آن سمت است که شرایط اقتصادی کشور رقابتی شود؛ بنابراین همانطور که موضوع نان برای مردم مهم است آزادسازی همه اقلام مورد هدف دولت نیست هرچند که کالاهای زیادی در کشور ما وجود دارد که نرخی آزاد دارد و کسی در تعیین قیمت آن دخالتی ندارد.

هنوز ابلاغیه افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان به اصفهان ابلاغ نشده است

به دنبال پیگیری  پیرامون آخرین تصمیم استانداری و سازمان صنعت اصفهان در خصوص میزان دقیق افزایش نرخ نان در این استان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: تا این لحظه ستاد تنظیم بازار کشور هنوز ابلاغیه افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان را به ما ابلاغ نکرده و ما تا آخرین لحظات روز جاری منتظر این ابلاغیه خواهیم بود.

اسرافیل احمدیه با بیان اینکه من نیز خبر افزایش ۱۵ درصدی و گرانی نان را از صدا و سیما و دیگر جراید شنیدم، افزود: به دلیل عدم ابلاغ این دستورالعمل، هنوز چگونگی اجرای آن در اصفهان مشخص نیست و تصمیمات در این باره باید در کارگروه شورای آرد و گندم و نان که رئیس آن استاندار اصفهان است، گرفته شود.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان توسط ستاد تنظیم بازار کشور رسما اعلام شده بنابراین از فردا قیمت نان سنتی نیز در اصفهان همانند دیگر استان ها گران خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تصریح کرد: سازمان صنعت معدن و تجارت تا این لحظه پیگیر این ابلاغیه است و با رسیدن آن در دقیقه ۹۰ دستورات لازم را به اتحادیه نانوایان و نانوایی ها ابلاغ خواهد کرد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.