سرویس: اجتماعی 15:12 - چهارشنبه 01 آذر 1396

جریان زندگی از حیدرآباد هند تا امام عباس الیا

مرهم «نرگس» روی زخم های غرب ایران/روستایی که ۱۶ سال مسئولی ندید

نرگس کلباسی، بانوی خیرایرانی این بار همراه با سیل خدمت رسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه به میدان آمد تا این بار در میان هموطنان خودش جریان زندگی را از زیر آوارهای ناامیدی بیرون بکشد

به گزارش اصفهان شرق، زلزله غرب کشور این روزها سیل عظیم حرکت‌های انسان دوستانه مردم ایران را جاری ساخته و از شمال، جنوب، مرکز و شرق کشور به کمک مردمان حادثه دیده غرب شتافتند.

اصفهانی‌ها این بار نیز از غافله کمک به هم‌نوعان خود در شهرهای غرب کشور عقب نمانده و از دقایقی پس از اعلام زلزله در استان‌های غربی با اعزام تجهیزات و متخصصان مورد نیاز به یاری مردم زلزله زده شتافتند.

اما در کنار همه امدادرسانی‌هایی که طبق روال در حوادث مختلف انجام می‌شود و دستگاه‌های متولی از جمله هلال احمر، کمیته امداد، بهزیستی و … کمک‌های مردمی را جمع آوری می‌کنند این بار سلبریتی‌های مردمی نیز پا به میدان گذاشته و با تشویق مردم نسبت به کمک‌ به مردم زلزله زده کرمانشاه اقدام کردند.

نرگس کلباسی از جمله سلبریتی‌های امروز ایرانی و اصفهانی است که چندی پیش در حمایت از کودکان یکی از روستاهای هند سنگ تمام گذاشت و با همه دارایی‌اش شش سال در تنهایی، بی خبری و سکوت، در میان کوهستان‌های روستایی در هندوستان برای کودکان نابینا مادری کرد و در ادامه راه بسیاری از افراد به مخالفت با او بلند شد چراکه کسب و کار بسیاری از اشخاص توسط این کودکان پیش می‌رفت. آنها در این مسیر تصمیم گرفتند نرگس کلباسی را از میدان به درکرده و در این راه حتی اتهام دزدی و قتل نیز به او وارد کردند.

پس از مدتی بی‌عدالتی‌، همه سنگ‌ها را پیش روی این دختر ایرانی قرار داد و پس از تحمل رنج‌های فراوان با قرار دادن نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام بی گناهی کرد و خواستار آزادی‌اش بود، که در این بین بسیاری از مردم ایران با راه‌اندازی کمپین حمایت از نرگس کلباسی و با امضای «طومار الکترونیک دادخواهی» در کنار حمایت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و سرکنسول ایران در حیدرآباد هند، تمام تلاش خود را برای نجات نرگس به کار گرفته تا در نهایت با اثبات بی‌گناهی این دختر اصفهانی، وی را به زادگاهش برگرداندند.

روستاهای کرمانشاه مقصد امروز اقدامات انسان دوستانه «نرگس»

اما امروز این دختر ایرانی علی رغم گذراندن دوران سخت زندان در هندوستان و تمام مشقت هایی که طی دو سال اخیر در زندگی‌اش متحمل شد، بار دیگر به سرمایه‌ اجتماعی ایران اعتماد کرده و ساعاتی پس از وقوع زلزله در غرب کشور راهی مناطق حادثه دیده شد و با راه‌اندازی کمپینی، مردم انسان دوست ایران را به کمک به مردمان بیخانمان شده کرمانشاه فراخوانده است.

نرگس اینبار نیز روستانشینان را جامعه هدف خود قرار داده و در آغاز ورود به منطقه همراه با تیم همراهش به روستای «امام عباس الیا» که در زلزله اخیر به صورت صد در صد تخریب شده سفر کرده و با اعلام نیاز به کمکهای مادی برای ایجاد سرپناهی برای آسیب‌دیدگان با اعلام شماره حسابی موفق به جمع آوری مبلغ قابل توجهی در مدت زمان کوتاهی شده است.

 

نرگس کلباسی در اینباره طی گفت‌وگویی برگرداندن مردم کرمانشاه به زندگی عادی شان را هدف خود در اقدامات انسان‌دوستانهاش در این منطقه می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر در کرمانشاه هوا خیلی سرد است و اگر در فصل تابستان این اتفاق می‌افتاد شاهد شرایط بهتری در کرمانشاه بودیم.

وی که از حضور شش روزه‌اش در مناطق زلزله زده سخن به میان می‌آورد، اضافه می‌کند: من در کنار مردم کرمانشاه شرایط را تجربه کرده‌ام و باید هر چه زودتر برای شهروندان این استان سرپناه دائمی راه‌اندازی کنند.

کلباسی که از عشقش به مردم ایران سخن به میان می‌آورد، ادامه میدهد: ما در ایران مردم فوق العاده‌ای داریم، حاضرم برای خدمت رسانی به مردم کشورم و همه نیازمندان جهان تا پای جان کار کنم حتی اگر در بدترین شرایط نیز قرار بگیرم.

جمع آوری کمک‌های نقدی ۸۰۰ میلیون تومانی در کمپین مردمی حمایت از مردم کرمانشاه

او که معتقد است عشق مردم ایران برای کمک به هم نوعانشان در هیچ کجای جهان وجود ندارد، می‌افزاید: من اینجا و در بین مردم زلزله زدگان کرمانشاه شاهد امدادرسانی مردم ایران به هموطنان کرد زبان هستم به گونه ای که شب گذشته یک نفر بی نام و نشان به محض اعلام نیاز به کانکس ۱۵ عدد کانکس را نیمه شب به روستایی در کرمانشاه آورد و از خود نشانی به جای نگذاشته است.

این بانوی خیر ایرانی همچنین به جمع آوری حدود ۸۰۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی مردم ایران برای کمک به حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه اشاره میکند و می‌افزاید: نه تنها مردم ایران کمک نقدی دادند بلکه روزانه هزاران کامیون خوراک و پوشاک به کرمانشاه ارسال می‌شود که این حجم امدادرسانی در همه دنیا بی نظیر است.

اما سپهر سلیمی، یکی از فعالان اجتماعی اصفهان که در امدادرسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه نرگس کلباسی را همراهی می‌کند نیز  با اشاره به اینکه تاکنون علاوه بر امدادرسانی‌های صورت گرفته در روستای « امام عباس الیا» ۳۵ کانکس به منظور اسکان ۳۵ خانواده این روستا نصب شده است، می‌گوید: در فاز دوم اجرای این طرح نیز چهار کانکس سرویس بهداشتی و حمام، کانکس درمانگاه و کانکس مدرسه نیز در این روستا راه اندازی شده است.

 

او با بیان اینکه در فاز دوم راه‌اندازی پارک بازی برای کودکان نیز در روستای «امام عباس الیا» انجام شده است، ابراز می‌کند: همچنین قرار است امروز تیم پزشکی شامل جراحان و متخصصان به صورت داوطلبانه همراه با تجهیزات پزشکی برای امداد رسانی به بیماران در منطقه حضور یابند.

۱۲ روستا برای خدمت رسانی بازرسی شد

این فعال حوزه اجتماعی با تاکید بر اینکه تمام اقدامات صورت گرفته در کمپین مردمی «نرگس کلباسی» توسط مردم و از بدنه مردمی حمایت می‌شود، تاکید می‌کند: تاکنون با اعضای این کمپین حاضر در منطقه نیازهای ۱۲ روستا را بررسی کردیم و به منظور ایجاد زیرساخت‌ها در حال حاضر در روستای دوم مستقر هستیم.

او با اشاره به اینکه به منظور جلوگیری از هر گونه فعالیت تبلیغاتی و حضور برخی افراد تا مادامی که اقدامات مورد نظر در هر روستا تمام نشود از اعلام نام روستاها امتناع می‌کنیم، ادامه میدهد: خدمت رسانی ما در این روستاها مادامی که کمک های مردمی را داشته باشیم ادامه خواهد داشت و ما در برنامه ریزی خود به دنبال ساخت سرپناه‌ دائمی برای ساکنان ۱۲ روستای هدف منطقه هستیم.

روحیه مردم کرمانشاه با کمک های مردمی خوب است

سلیمی از روحیه خوب مردم کرمانشاه با توجه به حمایت‌های مردمی اشاره و ابراز می‌کند: امروز برای مردم کرمانشاه خوشحال کننده است و بارها اعلام کرده‌اند که انتظار این همه حمایت از سوی مردم ایران از شمال تا جنوب و غرب و شرق را نداشته‌اند.

او همچنین با اشاره به اینکه در پایان هر روز گزارشات مالی واریز و هزینه کرد کمک های مردمی از طریق شبکه های اجتماعی به مردم ایران اطلاع رسانی‌ میشود، می‌افزاید: همچنین در حال حاضر در حال عضو گیری برای خدمت رسانی به روستاهای صعب العبور هستیم و امیدواریم متخصصان امر در این زمینه ما را یاری کنند.اما یکی از اعضای شورای اسلامی روستای «امام عباس الیا» نیز ضمن ابراز خرسندی از حمایت‌های مردمی به مردم کرمانشاه اظهار می‌کند: مردم ایران ما را شرمنده محبت خود کردند و هرگز باور نداشتیم که مردم به فکر مردمان روستاهای دور افتاده باشد.

از ۱۶ سال گذشته هیچ مسئولی به روستای ما نیامده است

او با اشاره به اینکه نرگس کلباسی و همراهانش حدود شش روز است که از صبح تا شب در کنار مردم کرمانشاه شب و روز را سپری کرده و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند، ادامه میدهد: همچنین باید توجه داشته باشیم که با گذشته حدود ۱۰ روز از زلزله کرمانشاه و حتی از ۱۶ سال گذشته تاکنون و با وجود فاصله پنج کیلومتری تا سرپل ذهاب هنوز هیچ یک از مسئولان استان و شهرستان و حتی بخش برای بازدید از روستای ما نیامده اند و این در حالی است که مسئولان زیادی از اصفهان برای بازدید و امدادرسانی به روستاهای ما آمدند.

این عضو شورای اسلامی روستای «امام عباس الیا» با اشاره به اینکه مردمان این روستا جنگ زده بوده و برخی تاکنون پنج بار در حوادث مختلف خانه های خود را از دست داده‌اند، اضافه میکند: امیدواریم این بار خانه ها مقاوم ساخته شوند تا در حادثه ای دیگر بر سر اهالی ویران نشود.

او که معتقد است شبکه‌های اجتماعی کمک بزرگی به زلزله زدگان کرمانشاه داشته است، میافزاید: ما این همه کمک مردمی را مدیون فضای مجازی هستیم چرا که این فضا مردم را نسبت به شرایط موجود در کرمانشاه حساس کرده و به کمک ما آمدند.

با بررسی شرایط موجود در نگاهی به عملکرد مردم در امدادرسانی به حادثه دیدگان زلزله غرب کشور می‌توان گفت علی رغم برخی از باورهای اشتباه در خصوص مردم ایران مبنی بر اینکه مشکلات اقتصادی حس انسان دوستانه مردم این دیار را تضعیف کرده مردم ایران همچنان در هر حادثه ای عشق به هم نوع را در تاریخ به ثبت رسانده و همواره در صف اول یاری رسانی به هم نوعانشان قرار دارند.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.