سرویس: فرهنگ و هنر 14:07 - چهارشنبه 01 آذر 1396

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان:

راهروهای سرپوشیده بنای تاریخی ۳۳ پل حفاظت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان گفت: در طرح نرده‌کشی ۳۳ پل راهکاری اندیشیده می‌شود تا علاوه بر زیبایی بصری، تمامی راهروهای سرپوشیده این بنای تاریخی قابل تردد نبوده و حفاظت شود

به گزارش اصفهان شرق، فریدون اللهیاری در ارتباط با ویژگی‌های مهم برای طرحی که در ارتباط با نرده‌کشی ۳۳ پل تصویب خواهد شد، اظهار داشت: قرار گرفتن این نرده‌ها در بخش انتهایی دهانه به شکل مماس با فضای خالی، توسط کارشناسان میراث فرهگی رد شد چراکه از نظر بصری به زیبایی این پل تاریخی آسیب می‌رساند.

وی با بیان اینکه نرده‌ها درصورت نصب هم از نظر جنس و متریال و هم وزانت باید با بنای تاریخی ۳۳ پل هماهنگی داشته و الحاقی باشد، افزود: اگر در ۲۰۰ دهانه طبقه فوقانی ۳۳ پل نرده‌هایی به شکل طرح آزمایشی قبلی نصب شود از نظر منظر و زیبایی در دید گردشگری که پایین پل ایستاده است دارای اشکال خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه مکان نصب این نرده‌ها به نوعی خواهد بود که از نمای بیرونی پل قابل مشاهده نخواهد بود، تاکید کرد: سعی ما این است که تالارهای سرپوشیده و اتاقک‌های طبقه فوقانی ۳۳ پل نیز در این طرح محافظت شود.

لزوم پیشگیری از انجام  اقدامات غیرفرهنگی بر دیواره ۳۳ پل

وی ادامه داد: متاسفانه اقدامات غیرفرهنگی برخی از معدود گردشگران مانند روشن کردن آتش و یا نوشتن یادگاری بر دیواره پل در این دهانه‌های راهرو مانند ۳۳ پل این بنای تاریخی را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

اللهیاری با بیان اینکه میدان انقلاب که پل ۳۳ پل در آن واقع شده است از پرترددترین و نقاط اصفهان است، ابراز داشت: بدین ترتیب ۳۳ پل نیز یکی از محل‌اهای پر رفت‌وآمد شهری و اصلی ترین محورهای تردد قرار  گرفته است به نوعی که گاه ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر به شکل روزانه از این پل عبور و یا اتراق چند دقیقه ای دارند که موجب آسیب‌هایی برای این پل تاریخی می‌شود.

وی افزود: در دو سمت ۳۳ پل ۳۰۰ متر راهروی سرپوشیده وجود دارد و بر این اساس لزومی ندارد که تمامی این مسیر محلی برای عبور و یا حضور عابران پیاده باشد.

لز,می به تردد عابران در تمامی راهروهای ۳۳ پل نیست

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه در طرح‌های مورد بررسی دهانه‌هایی برای مشاهده آب زاینده‌رود توسط گردشگرن وجود دارد اما لزومی به تردد در تمام بخش‌ها دیده نشده است، گفت: بر این اساس سعی ما این است که در طرح نرده‌کشی علاوه بر جلوگیری از سقوط عابران، حضور گردشگران در این بخش به گونه‌ای تنظیم و فرهنگ‌سازی شود که راهروهای سرپوشیده نیز مورد حفاظت قرار گرفته و آسیبی به آنها وارد نشود.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.