سرویس: سیاسی » مقام معظم رهبری 13:10 - سه شنبه 30 آبان 1396

حضور رهبر در مناطق زلزله دیده کرمانشاه؛

رهبر انقلاب تاکنون در کدام مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کرده‌اند؟ + تصاویر

مقام‌ معظم‌ رهبری پیش از زلزله کرمانشاه نیز در میان آسیب‌دیدگان زلزله‌های رودبار، بم و ورزقان نیز حضور یافته بودند.

به گزارش اصفهان شرق، حدود یک هفته پیش بود که زمین‌لرزه‌ای نسبتاً قوی استان‌های غربی ایران را لرزاند و با توجه به اینکه مرکز این زمین‌لرزه استان کرمانشاه بود، بیش از 400 نفر از هموطنانمان در این استان جان باختند و بیش از 7000 نیز زخمی شدند.

عمده آمار جان باختگان به شهر سرپل ذهاب و بعد سایر بخش‌های استان کرمانشاه مربوط می‌شود.

از همان ساعات اولیه وقوع این زلزله‌ سازمان‌های امدادرسان و سپاه و ارتش مشغول امدادرسانی و رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان شدند.

ساعتی پس از وقوع این زمین‌لرزه مقامات کشورمان در پیام‌هایی وقوع این زمین‌لرزه و جان باختگان جمعی از هموطنانمان را به بازماندگان این حادثه تسلیت گفتند. صبح فردای این زمین‌لرزه نیز هیئتی ویژه از سوی مقام معظم رهبری وارد مناطق زلزله‌زده کرمانشاه شدند.

این هیئت متشکل از حجت‌الاسلام والمسلمین معزی نماینده رهبر انقلاب در جمعیت هلال احمر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی عراقی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و تعدادی از مسئولان جمعیت هلال احمر بودند که به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده و بررسی روند خدمت‌رسانی به زلزله زدگان از سوی دفتر مقام معظم رهبری وارد استان کرمانشاه شدند تا از نزدیک روند ارائه خدمات و فعالیت‌های امدادی را ارزیابی کنند.

صبح دیروز نیز مقام معظم رهبری، به صورت سرزده و به منظور سرکشی و دیدار با مردم در مناطق زلزله‌زده غرب کشور در استان کرمانشاه حاضر شدند. مقام معظم رهبری ابتدا در شهر سر پل ذهاب حضور یافتند و از برخی نقاط آسیب‌دیده بازدید کردند. ایشان سپس در جمع مردم سر پل ذهاب حاضر شدند و دقایقی در جمع اهالی داغدار و مصیبت‌زده‌ی این شهر سخنرانی کردند.

بازدید مقام معظم رهبری از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به مردم گفتند: بسیار مایل بودم که در زمان شادی دل‌ها و خرمی زندگی به شهر شما مردم مهربان و باوفا بیایم نه در شرایطی که دچار غم و بلا و چنین مصیبت شدیدی هستید.

رهبر انقلاب اسلامی با ابراز همدردی با یکایک دل‌های داغدار در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده، افزودند: با غم شما، دل‌های ما پر از غم و افکار ما نیز گرفتار شد.

بازدید مقام معظم رهبری از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

ایشان افزودند: مسئولان به‌ویژه در برخی بخش‌ها در این حادثه خوش درخشیدند و کار و تلاش کردند و در همان ساعات اول حادثه، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها با حضور مؤثر، به یاری افرادِ زیرِ آوارمانده شتافتند اما من به این حد از تلاش‌ها قانع نیستم بنابراین مسئولان بخش‌های مختلف باید تلاش و مجاهدت خود را مضاعف کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مردم را به تلاش برای آباد ساختن منطقه و رقم زدن روزگاری بهتر فرا خواندند و خطاب به آنان گفتند: چشم امید را به نیرو، تلاش و قدرت خود معطوف کنید و با تکیه به غیرت خدادادی، زندگی شاد و باطراوتی بسازید.

بازدید مقام معظم رهبری از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

زلزله‌های مخرب در ایران پس از انقلاب‌ حضور رهبر انقلاب در این مناطق

اما زلزله کرمانشاه تنها زلزله پر خسارت تاریخ ایران پس از پیروزی جمهوری اسلامی ایران نیست و پیش از این هم در برخی نقاط دیگر کشورمان زمین‌لرزه‌هایی خسارات مالی و روانی زیادی را به وجود آورده بودند. در آن ایام هم مقام معظم رهبری به منظور همدردی و دیدار با آسیب‌دیدگان این بلای طبیعی به مناطق زلزله‌زده سفر کرده بودند.

خردادماه سال 1369  و زلزله رودبار

تا پیش از زلزله بم، مرگبارترین زمین لرزه‌ای که در کشور ما به وقوع پیوست، مربوط به خردادماه سال 1369 در استان‌های زنجان و گیلان بود. مرکز این زمین‌لرزه شهر رودبار اعلام شد و بیشترین خسارت مالی و جانی در این شهر رخ داد. در یان حادثه 40 تا 50 هزار نفر از ساکنان مناطق شمال و شمال غرب کشور درگذشتند. علاوه بر آن، تعداد بیشمار دیگری زخمی و بی‌خانمان شدند و شمار زیادی از چهارپایان اهلی روستاییان این منطقه از بین رفتند. این آمار در جایگاه خود تأسف‌بار و ناراحت کننده بود.

در آن ایام هم تازه چند ماهی از آغاز دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای می‌گذشت، ایشان در جمع مردم آسیب‌زده این زمین‌لرزه حضور یافتند.

بازدید مقام معظم رهبری از مناطق زلزله‌زده گیلان و زنجان

تیرماه سال 69 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به منظور بازدید از مناطق زلزله زده و دلجویی و تفقد از بازماندگان درگذشتگان زلزله شمال و شمال غرب کشورمان وارد رودبار شده بودند و پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده، طی سخنانی ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه اخیر زلزله اظهار داشته بودند: اینگونه حوادث طبیعی نوعی امتحان الهی از افراد بشر است و یک مسلمان با ایمان و معتقد کسی است که با مشاهده چنین حوادثی با تلاش و نیرو و فعالیت بیشتر ضایعات این حوادث راجبران کند و بحمدالله ملت سخاوتمند و بزرگوار ما در این قضیه کمال همکاری و همدردی را با مصیبت دیدگان این حادثه کردند و سربلند از این امتحان الهی بیرون آمدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در این مقطع کنونی با تلاش و فعالیت هرچه بیشتر باید جبران خسارتها و ضایعات بشود، فرموده بودند: مسئولین دولتی با ثابت کردن نهایت دلسوزی خود نسبت به این ملت پیشاپیش همه برای جبران خسارتهای وارده در حرکت و تلاش هستند. و این نعمتی بزرگ است. و شما ملت نیز باید با اتکال به خدای متعال و همکاری و یاری رساندن به دولت همت و تلاش نمائید تا این کشور را بطور کامل بسازیم و مشکلات را از سر راه زندگی مردم برطرف کنیم. و این وظیفه ای هم برای مسئولین و هم برای مردم است که بسیج شوند و اوضاع کشور را حتی بهتر از قبل از این حادثه تأسف انگیز کنند.

بازدید مقام معظم رهبری از مناطق زلزله‌زده گیلان و زنجان

سفر غیرمنتظره رهبر انقلاب به بم؛ دی‌ماه 1382

آنچه در بم اتفاق افتاد، زمین‌لرزه‌ای به شدت 6.6 ریشتر بود که در بامداد 5 دی 1382 شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند و کل شهر را با خاک یکسان کرد.

طبق آمار رسمی این زمین‌لرزه بیش از 26 هزار قربانی، 30 هزار مجروح و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت. در اثر این حادثه 90 درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شدند. ارگ بم که با 2500 سال قدمت بزرگترین سازهٔ گلی جهان بود، به کلی ویران شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز 11 روز پس از وقوع این زمین‌لرزه بصورت غیرمنتظره و بدون اعلام قبلی به شهر زلزله زده بم رفتند و در بازدید چهارساعته از مناطق مختلف این شهر درمورد مشکلات و مسائل زلزله‌زدگان با آنان گفتگو کردند و از نزدیک در جریان مسائل و واقعیات شهر زلزله زده بم قرار گرفتند.

بازدید مقام معظم رهبری از مناطق زلزله‌زده بم با پوششی متفاوت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع مردم بم در مسجد جامع این شهر هدف از این سفر را عرض تسلی به مردم مصیبت دیده بم بیان و خاطرنشان کرده بودند: مصیبت مردم بم مصیبت همه ما است و در حقیقت این داغ برهمه مردم و برهمه کسانی که احساس اسلامی و انسانی دارند وارد شده است.

ایشان با تاکید بر اینکه هم مردم منطقه و هم مسئولین در مسئله زلزله بم دارای وظایف سنگینی هستند، افزوده بودند: تاکنون اقدامات با ارزشی از جانب مسئولان انجام گرفته اما هنوز کارهای زیادی باقیمانده که باید با همت دو تلاش مسئولان و همکاری و همدلی مردم انجام گیرد.

بازدید مقام معظم رهبری از مناطق زلزله‌زده بم با پوششی متفاوت

ایشان با تاکید برلزوم سازماندهی و هماهنگی بیش از پیش جهت برطرف کردن مشکلات مردم زلزله زده بم فرومده بودند: حادثه زلزله بم غم بزرگی است که ساماندهی کمک رسانی و تسریع در انجام امور اولیه و سپس بازسازی بم، تا حدودی تسلای این مصیبت خواهد بود.

ایشان با اشاره به گلایه مردم برخی مناطق بم در مورد نحوه توزیع برخی اقلام مورد نیاز بر لزوم دقت بیش از بیش برای توزیع عادلانه اقلام مورد نیاز مردم خاطرنشان کرده بودند: آب سالم و بهداشتی نیز در دسترس عموم مردم نیست و باید این مسئله بصورت جدی پیگیری و حل شود.

زلزله ورزقان در مردادماه 91

ساعت 4:53 دقیقه روز 21 مردادماه 91 زلزله‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر در شهرستان اهر و 5:04 دقیقه در شهرستان ورزقان به وقوع پیوست. دو زمین‌ لرزه کمابیش شدید بودند و در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل و همچنین در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، احساس شدند.

بر اثر این زمین‌لرزه در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، 306 نفر کشته و بیش از 5 هزار نفر مجروح شدند. در مجموع 155 هزار نفر دچار حادثه شدند که در اهر 67 هزار نفر، ورزقان 42 هزار نفر، هریس 40 هزار نفر و تبریز شش هزار نفر را در بر می‌گیرد. در محدوده این زمین‌لرزه‌ها 18 هزار و 618 واحد مسکونی دچار آسیب شده که از این تعداد 5 هزار و 329 واحد به طور کامل تخریب شده‌اند. در مجموع 410 روستا دچار تخریب شده و 65 روستا به طور کامل از بین رفته‌اند. 12 روستای شهرستان ورزقان به طور کامل تخریب شده که هر یک از این روستاها حدود 900 تا هزار نفر جمعیت داشتند که کمتر از 400 درصد آنها جان خود را از دست داده‌اند.

5 روز پس از وقوع این زلزله نیز حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور سرزده در مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی ضمن ابراز همدردی با ساکنان این مناطق از نزدیک در جریان خسارات وارد شده و نحوه کمک رسانی به زلزله زدگان قرار گرفتند.

بازدید مقام معظم رهبری از مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی

روستای سرند از توابع شهرستان هریس یکی از مناطقی بود که مورد بازدید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با حضور در روستای کوویچ با مردم این روستا از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مردم کوویچ هدف اصلی از سفر به مناطق زلزله زده را ابراز همدردی و همدلی با مردم این مناطق و عرض تسلیت بیان و تاکید کرده بودند: همه ملت ایران با ساکنان مناطق زلزله زده همدرد و همدل هستند.

ایشان با توصیه مردم مناطق زلزله زده به صبر و بردباری خاطر نشان کردند: اگر ساکنان این مناطق با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند این حادثه می تواند به سکوی پرش و دگرگونی چهره این منطقه تبدیل شود.

بازدید مقام معظم رهبری از مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی

رهبر انقلاب اسلامی خدمت رسانی به مردم مناطق زلزله زده را خوب ارزیابی کرده و افزوده بودند: البته مسئولان برای بازسازی و مقاوم سازی مناطق زلزله زده وظایف سنگینی دارند و مردم این مناطق نیز باید به مسئولان برای انجام این وظایف سنگین کمک کنند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.