سرویس: سیاسی » بین الملل 11:55 - سه شنبه 30 آبان 1396

تحولات سوریه

نجات سوریه از داعش با «مقاومت»؛ از آغاز تا پایان

گروه تروریستی داعش اشغال اراضی سوریه را از آگوست ۲۰۱۳ آغاز کرد و صدها نفر را کشت تا اینکه یکشنبه ۱۹ نوامبر ۲۰۱۷ با آزادسازی شهر مهم البوکمال به حضور این گروه در این کشور پایان داده شد.

به گزارش اصفهان شرق، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت یکشنبه 28 آبان (19 نوامبر 2017) موفق شدند شهر البوکمال در حومه دیرالزور را به صورت کامل آزاد کنند.

با آزادسازی این شهر، ارتش سوریه و متحدان آن به پیروزی بزرگی دست یافته و موفق شدند داعش را از آخرین پناهگاهش در سوریه بیرون برانند؛ هر چند که این گروه در برخی مناطق صحرایی و دیگر نقاط به صورت محدود حضور دارد.

گروه تروریستی داعش که در آوریل سال 2013 با انتشار یک فایل صوتی منتسب به «ابوبکر البغدادی» سرکرده اصلی این گروه اعلام وجود کرد، این روزها حضور خود را در سوریه و عراق پایان یافته می‌بیند.

نگاهی به مهم‌ترین ایستگاه‌های ظهور و بروز داعش در سوریه:

این گروه تروریستی پس از اعلام وجود، در 5 آگوست سال 2013 توانست فرودگاه نظامی «منغ» واقع در ریف شمالی استان حلب سوریه را به اشغال خود درآورد.

20 ژانویه سال 2014، گروههای تروریستی موسوم به معارض در جریان درگیری با داعش، حلب و ریف غربی آن را از دست داعش خارج کرده و به اشغال خود درآوردند.

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت پس از چند ماه درگیری با تروریستهای معارض موفق شدند در 22 دسامبر سال 2016 شهر حلب را از اشغال تروریستها خارج کنند و کنترل کامل آن را به دست گیرند.

تروریستهای معارض که مجبور شده بودند از این شهر خارج شوند، این مسئله را شکست بزرگی برای خود میدانستند و بر این باور بودند که این آزادسازی، بر سایر جبهه های تحت اشغال آنان اثر خواهد گذاشت. هر چند که اکنون ریف غربی حلب در اشغال تروریستهای معارض قرار دارد.

در ژانویه 2014 نیز داعش توانست شهر رقه  (و استان رقه) را اشغال کند و آن را پایتخت خودخوانده خود قرار دهد.

اینفوگراف حضور داعش در سوریه و عراق  

در جولای همان سال عناصر این گروه با حمله به شهر مرزی البوکمال، این را اشغال کرد و به سرعت بر 90% شهر دیرالزور مسلط شد.

پس از اینکه این مقدار از دیرالزور به اشغال این گروه درآمد، برای تأمین منابع مالی خود میدان گازی «الشاعر» را اشغال کرد.

البته آمریکا نیز برای اینکه در سوریه عرصه را برای سایر رقبای خود که در امور داخلی سوریه دخالت میکردند، خالی نکند، به همراه برخی از کشورهای عربی ائتلافی را در 8 آگوست 2014 تشکیل داد و مدعی شد که برای نابودی کامل داعش در سوریه نیازمند 10 سال زمان است.

در 21 می سال 2015 داعش شهر باستانی «تدمر» (پالمیرا) را اشغال کرد و نیروهای سوری در 21 ماه می 2016 موفق شدند آن را از تروریستهای داعش پس بگیرند.

عناصر داعش در اکتبر سال 2016 حملات گسترده ای به مواضع تروریستهای معارض در منطقه قلمون واقع در استان ریف دمشق داشتند و برخی از مناطق را در این منطقه به اشغال خود درآوردند.

ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در 19 آگوست 2017 عملیاتی را علیه داعش در قلمون غربی و نیز مناطق مجاور با مرز لبنان آغاز کردند. این عملیات با نام «و ان عدتم عدنا» در منطقه قلمون غربی آغاز شد.

بالاخره پس از چند روز درگیری، 3 سپتامبر 2017 تروریستها داعش مجبور به تسلیم شدند و با خروج آخرین اتوبوس‌های حامل تروریست‌های داعش از منطقه قلمون غربی این منطقه به طور کلی از تروریست‌ها پاکسازی شد.

عناصر داعش به همراه خانواده‌هایشان، در مقابل تحویل پیکرهای شهدای مقاومت حزب‌الله و آزادی اسرای مقاومت و همچنین تعیین سرنوشت سربازان لبنانی ربوده شده به دست این گروه تروریستی، به شرق سوریه منتقل شدند.

طی این 3 سال بارها شاهد کمک غیر مستقیم آمریکا به داعش بودیم؛ چه با هدف قرار دادن ارتش سوریه برای کند کردن پیشروی نیروهای مقاومت در برابر داعش (17 ستامبر 2016 حمله جنگنده های آمریکایی به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور) چه با هلی برنهای مکرر که در دیرالزور انجام داد و سرکرده های مهم این گروه را از کشته شدن نجات داد و به مناطق نامعلومی منتقل کرد.

گروه نیروهای دموکراتیک سوریه که کُردهای تحت حمایت آمریکا هسته اصلی آن را تشکیل میدادند، عملیات موسوم به  «خشم فرات» را با حمایت واشنگتن آغاز کردند. پس از چند مدت درگیری و بعد از اینکه شاهد پیشروی ارتش سوریه به سمت رقه بودند، به همراه آمریکا با داعش به توافقی دست یافتند.

کُردهای تحت امر آمریکا با این توافق در سال 2017، راهی را برای خروج عناصر داعش از رقه و هدایت آنها به استان دیرالزور باز کردند. در عوض، داعش نیز رقه را تحویل کردها داد. این سریال ادامه داشت و داعش در دیرالزور نیز میادین مهم نفتی را به کُردها تحویل داد.

فروپاشی گروه داعش پس از شکست محاصره سه ساله دیرالزور در 5 سپتامبر سال جاری ادامه داشت تا اینکه در 3 نوامبر این شهر به صورت کامل آزاد شد و پس از آن روز گذشته، شهر البوکمال که آخرین شهر سوری تحت اشغال داعش بود، آزاد گردید.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.