سرویس: اجتماعی 14:10 - دوشنبه 29 آبان 1396

رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت

نجات جان نوزادان در گروی افزایش سواد سلامت مادران/ کدام استان در مرگ و میر نوزادان رکورد دار است؟

رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت از میزان مرگ و میر نوزادان در استان‌های مختلف کشور و رابطه آن با سطح سواد سلامت مادران خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، محمد حیدرزاده رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره میزان مرگ و میر نوزادان در کشور، اظهار کرد: میزان مرگ و میر نوزادان در کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۹ و نیم در هر هزار تولد زنده بود، ولی در آمار جهانی در زمینه مرگ و میر نوزادان نارس نداریم به طور کلی از هر سه تا چهار نوزادی که با وزن زیر هزار و ۵۰۰ گرم و سن زیر ۳۲ هفته به دنیا می‌آیند  یک نوزاد جان خود را از دست می‌دهد. بنابراین میزان مرگ و میر در نوزادان با وزن پایین به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: سطح دانش و سواد سلامت خانواده‌ها به ویژه مادران نقش مؤثری در کاهش مرگ و میر نوزادان دارد به طوری که مادری که سطح سواد سلامت بالایی داشته، در یک خانواده امن پرورش پیدا کرده و تغذیه مناسب داشته باشد احتمال تولد نوزاد نارس در چنین شخصی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین مادران بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سالگی باید سطح سواد سلامتی بالایی داشته باشند که خوشبختانه در بیشتر مناطق کشور سطح سواد سلامتی مادران بالا است، ولی سطح سواد سلامت در برخی از مناطق کشور مانند سیستان و بلوچستان، جنوب خوزستان و شرق کردستان و کرمانشاه پایین و به تبع میزان مرگ و میر نوزادان در این مناطق بالا است.

رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: سازمان‌های مختلف دیگر مانند آموزش و پرورش و سازمان‌های اقتصادی و صنعتی نیز در سطح سواد سلامت مادران تأثیر بسزایی دارند در صورتی که ما قصد داشته باشیم نوزاد نارسی را نجات بدهیم باید هزینه‌های زیادی را متحمل شویم به طوری که هر شب بستری نوزادان نارس در بیمارستان‌های دولتی حدود یک میلیون تومان برای خانواده هزینه دارد که در بخش خصوصی این رقم حدود ۲ تا ۳ برابر می‌شود.

سهم کم وزارت بهداشت و پزشکان در جلوگیری از  به دنیا آمدن نوزادان نارس

حیدرزاده تأکید کرد: وزارت بهداشت، پزشکان و تمام بدنه سیستم بهداشتی تنها حدود ۲۵ درصد در تولد نوزادان سالم و جلوگیری از به دنیا آمدن نوزادان نارس نقش دارند و عوامل اجتماعی ۷۵ درصد در این زمینه مؤثر هستند. متأسفانه در سال‌های اخیر سن ازدواج در کشور بالا رفته است بنابراین باید سن ازدواج پایین‌تر بیاید و زمان حاملگی مادران قبل از ۳۰ تا ۳۵ سالگی باشد زنان باید به ویژه در مناطق روستایی کشور بهداشت را رعایت کنند.

تاثیر شدید دخانیات افزایش تولد نوزادان نارس

وی تصریح کرد: اعتیاد مادران یک مشکل جدی است. زنان با اینکه می‌دانند باردار هستند، اما باز هم به استعمال سیگار و دخانیات ادامه می‌دهند که این موضوع تأثیر چشمگیری روی کاهش سلامتی کودکان و افزایش تولد نوزادان نارس دارد بنابراین اگر قصد داریم که آینده‌ای سالم‌تر داشته باشیم و میزان مرگ نوزادان کاهش پیدا کند باید عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت را در نظر بگیریم. سازمان جوانان و ورزش، وزارت صنعت و گردشگری و به طور کلی تمام صنایع در زمینه سلامت نوزادان دخیل هستند.

رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: متأسفانه در چند سال اخیر خشونت علیه زنان افزایش پیدا کرده است در خانواده‌هایی که خشونت علیه زن بیشتر است تولد نوزادان نارس نیز افزایش پیدا می‌کند هر چه بیشتر روی سلامت و امنیت روانی مادران کار کنیم، سلامتی نوزادان نیز بیشتر حفظ می‌شود.

حیدرزاده با بیان اینکه تعداد چشمگیری از حاملگی‌ها و زایمان‌ها در استان‌های جنوب شرقی کشور مانند سیستان و بلوچستان در سن زیر ۱۶ سالگی رخ می‌دهد، عنوان کرد: این مادران و فرزندانشان در معرض خطرهای جدی هستند بنابراین ما باید آموزش‌های لازم را به دختران این مناطق بدهیم و به آموزش و پرورش، کار و اشتغال جوانان استان‌های جنوب شرقی کشور توجه بیشتری داشته باشیم.

وی یادآور شد: نرخ مرگ و میر نوزادان در تهران در هر هزار تولد زنده حدود ۲ و در تبریز نیز این رقم نزدیک به ۲ است در حالی که در استان سیستان و بلوچستان این رقم به عدد ۲۰ می‌رسد بنابراین ما باید سعی کنیم که عدالت در توزیع رفاه اجتماعی، آموزشی و اقتصادی در کشور صورت بگیرد در استان سیستان و بلوچستان تعداد موالید نوزادان حتی تا ۲۰ نیز می‌رسد. در صورتی که افزایش موالید باید در شهر‌هایی باشد که امکانات، سطح سواد سلامت و امنیت بالایی دارند.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.