سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:45 - دوشنبه 29 آبان 1396

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان

زمان بازگشایی زاینده‌رود آخر آبان ماه مشخص می‌شود/میزان بارش‌ها مهمتر از ذخیره سد

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه براساس بارش های پیش رو در آذر ماه و فصل زمستان، میزان حقآبه کشاورزان اصفهان مشخص می شود، گفت: زمان بازگشایی سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان در نشست شورای هماهنگی حوضه زاینده رود که اواخر آبان برگزار می شود، مشخص خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، اسفندیار امینی در خصوص زمان دقیق بازگشایی سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان، اظهار داشت: هنوز زمان دقیق بازگشایی سد زاینده رود مشخص نیست و همه چیز بستگی به جلسه شورای هماهنگی آبریز حوضه زاینده رود و تصمیمات آن در تهران دارد.

وی با بیان اینکه اوایل آبان امسال جلسه شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود برگزاز شد اما با توجه به وضعیت بارش ها و ذخیره سد در آن نشست تصمیم خاصی اتخاذ نشد، تصریح کرد: زمان بازگشایی سد زاینده رود در نشستی که اواخر آبان برگزار می شود، مشخص شود.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان در پاسخ به این سوال که به گفته مسئولان شرکت آب منطقه ای ذخیره سد زاینده رود بجرانی و پایین تر از خط قرمز است، افزود: به طور قطع در ادامه فصل سرما ما بارندگی هایی را در پیش خواهیم داشت و باید توجه داشت که در برخی سال ها بارش ها زودتر و در برخی سال ها بارش ها دیرتر آغاز می شود.

وی گفت: مطابق پیش بینی های ما حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب حاصل از بارش باید وارد سد زاینده رود شود.

امینی در پاسخ به این سوال که طی یک دهه گذشته ذخیره سد زاینده رود بسیار کمتر از این رقم و اکنون پایین تر از ۱۵ درصد آب ذخیره شده دارد، بیان داشت: ذخیره سد زاینده رود مهم نیست و آنچه قابل اهمیت است میزان بارش ها بوده و حتی اگر ذخیره سد نیز به صفر برسد میزانی از بارش ها سهم و حقآبه اصفهان و کشاورزان شرق است.

وی تاکید کرد: با این وجود ما بارندگی هایی را در آذر ماه و فصل زمستان خواهیم داشت و براساس آن حقآبه کشاورزان تخصیص می یابد.

گفتنی است؛ چندی پیش  معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفتگو با ایمنا با تاکید بر اینکه تداوم خشکسالی طی ۱۰ سال گذشته موجب کاهش بی رویه ذخیره سد زاینده رود شده است، اعلام کرد که متاسفانه اکنون بیلان مخزن سد زاینده رود نسبت به بلندمدت منفی شده است.

بصیرپور در رابطه با جاری شدن دوباره آب در رودخانه زاینده‌رود برای کشاورزان، تصریح کرد: افزایش ظرفیت خروجی آب از دریچه های سد زاینده‌رود به مصوبات شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود بستگی دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخیره سد زاینده رود تنها کفاف تامین آب شرب اصفهانی ها را می دهد، افزود: با توجه به شرایط بحرانی سد زاینده رود، میزان تحویل آب به بخش صنعت نیز نسبت به ماه های گذشته کاهش جزئی داشته است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.