سرویس: دین و اندیشه » حدیث روز 15:55 - پنجشنبه 29 اسفند 1392

در نوروز چه دعایی کنیم؟

دعای معمول ایرانیان در هنگام آغاز سال نو، دعای تحویل سال است؛ در این دعا از خداوند می‌خواهیم که با دگرگونی طبیعت احوال ما را نیز دگرگون کند و همچون تغییر شب و روز، روزها و شب‌های ما را به بهترین حالت تغییر دهد و احوال ما را به بهترین احوال قرار دهد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از ایسنا،عید نوروز یا همان تحول طبیعت و حلول بهار و پایان زمستان در واقع عید همه بشریت و تمامی انسان‌هاست که پیام آن دارای شمول و گستره‌ای به وسعت هستی است؛ چراکه تحول در مسیر زندگی و رهایی از زمستان و تاریکی برای رسیدن به سعادت و روشنایی هم وظیفه یک انسان است و هم خواسته او.

عید نوروز، از جمله اعیادی است که قدمتی دیرین و گستره‌ای وسیع دارد. ملت‌های گوناگون از جمله ایرانیان، از عهد باستان تا به حال این مراسم را با آداب و رسومی خاص برگزار می‌کنند.

این عید برای ما ایرانیان آداب و رسومی دارد و یکی از کارهای ایرانیان برای استقبال از سال جدید چیدن «سفره هفت‌سین» است که به طور معمول ساعاتی پیش از تحویل سال نو گسترده می‌شود و تمام مردم گرد آن جمع می‌شوند تا برای سال آینده خود از خدای متعال بهترین‌ها را بخواهند.

به همین مناسبت با چند نفر از اساتید و کارشناسان حوزوی برجسته کشور به گفت‌وگو نشستیم تا ببینیم از دید آن‌ها بهترین دعا برای سال جدید مردم ایران چه دعایی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر حسینی -عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- با بیان این‌که «بهترین دعا برای تحویل سال همان دعای متداول است»، گفت: این عید یک سنت دینی و ملی است و اگر می‌خواهیم در سال آینده تحول اقتصادی و عزت سیاسی خود را حفظ کنیم ابتدا باید طبق دعای معروف تحول و معرفت را از درون خود آغاز کنیم. ما اگر تحول و دگرگونی را می‌خواهیم می‌توانیم با قرائت این دعا و عمل به آن به تحولات اساسی برسیم.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن راستگو – رئیس مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم- گفت: سه دعا بهترین دعا برای مردم ایران است که اولین دعا ظهور منجی عالم بشریت است و پس از آن دعای معروف تحویل سال را قرائت کنیم؛ چراکه با قرائت آن دعا می‌توانیم تحول و دگرگونی را در زندگی خود ایجاد کنیم و سومین دعا که خواسته تمام مردم است تقاضای عافیت و عاقبت به خیری تمامی انسان‌هاست.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین حق‌جو – رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه(س)- نیز معتقد است: بهترین دعا در سال جدید و تمامی ایام دعا برای فرج امام زمان(عج) است و پس از آن مردم برای سلامتی تمام مومنین و مومنات و شیعیان دنیا دعا کنند و سلامتی رهبر و سرافرازی اسلام، ‌نابودی کفر و نفاق را در این سفره بابرکت از خداوند بخواهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدهاشم بطحائی گلپایگانی – استاد حوزه ودانشگاه – بر این باور است که بهترین دعا؛ آرزوی سلامتی و تندرستی برای تمام اولیا و اوصیای الهی است. این یک سنت زیباست که ایرانیان گرد سفره‌ای جمع می‌شوند و آیات الهی را قرائت می‌کنند. بهتر است پس از قرائت آیات الهی دعای معروف یا مقلب القلوب را بخوانیم و از خداوند بخواهیم که همزمان با تغییر طبیعت دل‌های ما را نیز تغییر دهد و احوال ما را به بهترین احوال برگرداند و در ابتدای دعاهایمان هرگز فرج آقا را فراموش نکنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی – رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری- هم گفت: بهترین دعا برای مردم ایران همان دعایی است که هر روزه در قنوت نماز آن را زمزمه می‌کنیم “ربنا اتنا فی ‌الدنیا حسنه و فی الآخرة الحسنه”. این بهترین دعاست و من برای تمام ملت ایران آرامش، آسایش و فرجام نیک را آرزو می‌کنم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد ابراهیم سراج نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن‌ نیز با بیان این‌که «برای دعا باید به احادیث مراجعه کنیم» گفت: طبق احادیث بهترین دعا، دعا برای تعجیل در فرج امام عصر(عج) است؛ چراکه با ظهور آن حضرت تمام مشکلات دنیوی و اخروی حل می‌شود. اگر ما گشایش در کارهای دنیا و آخرت تمام مردم را می‌خواهیم باید برای فرج آقا دعا کنیم و فراموش نکنیم که با آمدن آن حضرت تمام مشکلات حل می‌شود.

هم‌چنین حجت‌الاسلام و المسلمین آقامیری مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران با بیان این‌که «ما دعای تحویل سال را در تمام سال‌ها به طور مکرر شنیده‌ایم و فراموش نکنیم که این دعا بهترین خواسته است»، گفت: این دعا نه برای امسال که برای تمامی سال‌ها بهترین خواسته است؛ چراکه اگر این دعای ما مستجاب شود،‌ قطعا به بهترین حالت تغییر می‌کنیم و با این تغییر درونی جامعه و زندگی درونی ما نیز تغییر خواهد کرد. ما با تغییر درونی است که می‌توانیم اصلاح امور دنیا و آخرت خود را در دست بگیریم.

او گفت: دعا می‌کنم با تحول طبیعت مردم و دولتمردان ما نیز تغییر کنند و ما در عرصه معنوی به بهترین و بالاترین کمالات برسم. یعنی خداوند کاری کند که ما از خواسته‌های نفسانی خود رها شویم.

چه بهتر که برای سال جدید بیش از همیشه برای ظهور امام زمان(عج) دعا کنیم به امید این‌که این دعا، امسال به اجابت برسد و پس از آن برای سلامتی و عاقبت به خیری شیعیان دعا کنیم و دعای معروف لحظه تحویل سال را تا جایی که می‌توانیم قرائت کنیم؛ چراکه اگر این دعا به اجابت برسد، تحول و دگرگونی‌ای در ما به وجود می‌آید و می‌تواند نتیجه‌های مثبت زیادی را برای ما به همراه داشته باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.