سرویس: اجتماعی 08:00 - دوشنبه 29 آبان 1396

گزارشی از بازار داغ لوازم آرایشی در کشور؛

30 درصد درآمد ایرانی ها در ماه صرف زیبایی می شود!/دختران ایرانی از چه سنی آرایش میکنند؟

کاهش سن استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی و افزایش میزان مصرف محصولات باعث شده تا ایران در این زمینه رکوردار شود.

به گزارش اصفهان شرق، زیبایی و زیبا دیده شدن جزء غرایز انسانی و به ویژه زنان است، انسان ذاتاً زیبایی‌‌ها را دوست دارد و جذب آن می‌شود. به طور مثال؛ شما همیشه برای هدیه یک شاخه گل رز را به کاکتوس ترجیح می‌دهید زیرا ملاک شما برای انتخاب زیبایی ظاهری است هرچند این زیبایی عمری کوتاه داشته باشد.

گاهی نبود اعتماد به نفس کافی در مورد ظاهر به ویژه در زنان باعث می‌شود که دست به هر کاری بزنند تا زیبا تر دیده شوند؛ از عمل‌‌های جراحی متعدد بر روی صورت گرفته تا استفاده از لوازم آرایشی برای شرکت در رقابت زیبا دیده شدن.

در سال‌های اخیر آش زیبا دیده شدن در کشورمان به قدری شور شده است که حالا عکس دختران عمل کرده ما با آرایش‌‌‌های نامتعارف بر روی جلد مجلات اروپایی به عنوان درس عبرت و یا تاسف برای دختران اروپایی قرار گرفته است.

اینکه تهران به عنوان اولین شهر در عرصه تعداد عمل‌‌های جراحی بینی و یا ایران بیشترین مصرف کننده لوازم آرایشی نام بگیرد مساله‌‌ای متاثر کننده است.

دختران و زنانی که اعتماد به نفس کافی را از خانواده و جامعه دریافت نکرده‌‌اند و تنها چیزی که فهمیده‌‌اند این بوده که باید زیبا باشند تا با ارزش شوند دست به هر کاری می‌زنند تا از قافله زیبارویان عقب نمانند.

 

پایین آمدن سن استفاده از لوازم آرایشی نشان می‌دهد فوبیای زشت بودن به کودکان ایرانی نیز منتقل شده وآنان دست به رنگ شوند تا نقاشی بی نظیر خدا را به زعم خودشان زیباتر کنند.

هیچ آماری در خصوص میزان استفاده از لوازم آرایشی وجود ندارد

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو می‌گوید: «ایران رکورددار مصرف لوازم آرایشی نه در خاورمیانه نه در آسیا و نه در جهان و نه در هیچ سطح دیگری، نبوده و نیست.»

وی ادامه می‌‌دهد که آمارهای اعلام شده در مورد میزان مصرف لوازم آرایشی در کشور و اینکه گفته می‌شود ایران رتبه نخست مصرف لوازم آرایشی را در دنیا دارد، اشتباه است.

مصطفی اسماعیلی‌مطلق تاکید می‌کند که اصلا آمار دقیق و جامعی در زمینه میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی وجود ندارد.

بهروز جنت، مدیرکل نظارت بر مواد آرایشی، بهداشتی و خوراکی سازمان غذا و دارو نیز بیان می‌کند: ما مسئول انتشار آمار سرانه مصرف مواد آرایشی و بهداشتی در کشور نیستیم و باید برای به دست آوردن آمار دقیق سراغ سازمان گمرک به عنوان مرجع واردات و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مرجع تولید و حتی انجمن تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی رفت.

آمارهای جهانی درباره میزان مصرف لوازم آرایشی در ایران چه می‌گویند؟

نزدیک‌‌ترین آماری که از سال 2015 وجود دارد، مربوط به سایت مجله «Beauty world middle East» است که دفتری در امارات متحده عربی دارد. این سایت می‌‌گوید ایران دومین رکورددار مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه و هفتمین کشور رکورددار در این زمینه در سطح جهان است.

تخمین این سایت از بازار لوازم آرایشی و بهداشتی کشور ایران، 3.6 میلیارد دلار معادل 12 هزار و 696 میلیارد تومان است، به تعبیر این مجله اینترنتی، زنان ایرانی 30 درصد از درآمد قابل تصرف خود را خرج محصولات زیبایی می‌‌کنند.

آمارهای داخلی و ضدونقیض های سوال برانگیز

در نیمه اول سال 94، به میزان 59 میلیون دلار معادل 203 میلیارد تومان، محصول آرایشی و بهداشتی وارد کشورمان شده است. علاوه بر این در سال گذشته 350 میلیون دلار از بازار آرایشی و بهداشتی در کشور ما تولید داخل بوده و 350 میلیون دلار نیز واردات رسمی به کشور انجام می‌شود.

با این حال نزدیک به یک میلیارد دلار هم لوازم آرایشی قاچاق در این بازار وجود دارد. به این ترتیب حجم بازار محصولات آرایشی و بهداشتی کشورمان، یک میلیارد و 700 میلیون دلار معادل 5800 میلیارد تومان بوده است.”

البته چنین آمارهای اندکی غیرواقعی به نظر می‌رسد زیرا حجم تولید داخلی لوازم آرایشی بسیار کمتر و حجم قاچاق این محصولات بسیار بیشتر از این آمارهای ارائه شده می‌باشد.

دختران ایرانی از چه سنی آرایش می‌کنند؟

بیشترین هزینه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی به میزان 14 هزار و 547 تومان متعلق به گروه سنی «19-24» سال است و در کمال تعجب و حیرت دومین رده سنی پرمصرف لوازم آرایشی و بهداشتی، گروه سنی «15-24» سال است که متوسط هزینه او برای خرید چنین کالا و خدماتی 14 هزار و 471 تومان است.

گروه سنی بعدی پرمصرف، گروه سنی 18-15» سال است که 13 هزار و 404 تومان از درآمد خود را هزینه خرید کالاها و خدمات آرایشی و بهداشتی می‌‌‌‌کند.

آفت نداشتن اعتماد به نفس و فرهنگ غلط بلای جان دختران ایرانی

تغییر سبک زندگی ایرانی‌‌ها در چند سال اخیر و رقابت برای پولدار و زیباتر دیده شدن آتش این استفاده از لوازم آرایشی را به جان دختران ایرانی انداخته است.

امروزه دیگر داشتن تحصیلات عالیه و یا داشتن هنرهای مختلف مزیتی برای دختران به شمار نمی‌آید بلکه جامعه و خودشان به داشتن ظاهری زیبا و گاه نازیبا اما عجیب اکتفا می‌کنند و همین مساله نیز باعث می‌شود آمار استفاده از لوازم آرایشی چنین سرسام آور بالا رود.

فرهنگ سازی در خانواده و جامعه و تعلیم این مساله که ارزش یک دختر و زن بسیار بیشتر از ظاهر اوست باعث خواهد شد اعتماد به نفس در دختران ما نهادینه شود تا به جای گرفتن رنگ و قلم در دست آستین همت بالا بزنند و در جایگاه های علمی و ورزشی جایگاه و ارزش واقعی خود را نشان دهند.

انتهای پیام/دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.