اصفهان شرق

مردم در تنگنای گرانی نان/کیفیت نان در تنور نانوایان می سوزد

کدخبر: 151447
1396/08/27 در ساعت 17:33

به گزارش اصفهان شرق، مطابق تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور، از ابتدای آذرماه امسال قرار است قیمت نان‌های سنتی ۱۵ درصد بیشتر از نرخ کنونی عرضه شود. البته در این خصوص به طور جداگانه در استانداری ها و فرمانداری های هر شهرستان تصمیم گیری می کنند و احتمال دارد در برخی شهرها قیمت نان حتی کمتر از ۱۵ درصد گران شود.

این تصمیم در حالیکه از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اعلام شده که طی چهار سال گذشته نرخ نان هیچ تغییری نکرده و این اتفاق موجب گلایه و شکایت نانوایان شده است. از سوی دیگر باید گفت این گرانی در حالی از ابتدای آذر ماه کلید خواهد خورد که کیفیت نان نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته و شاهد حجم بالای ضایعات نان هستیم و مردم نیز از این بابت گلایه مند هستند.

بنابر اعتقاد نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان، ۵۰ درصد ضایعات نان مربوط به آرد نامرغوب، ۳۰ درصد مربوط به عدم مهارت نانوا و ۲۰ درصد مربوط به نقص تنور و نداشتن قدح کافی است البته ضایعات نان در اصفهان کمتر از دیگر شهرها و حدود ۱۵ درصد است.

اما بعداز گذشت چندین ماه از گله و شکایت نانوایان از ارزانی نرخ نان و  عدم‌ تغییر قیمت توسط ستاد تنظیم بازار، بالاخره این ستاد با افزایش قیمت ۱۵ درصدی این محصول موافقت کرده هرچند که نانوایان هنوز درخواست افزایش ۳۰درصدی نان را دارند.

مردم از گران شدن نان متضرر می‌شوند

عضو هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده چند روز پیش در برنامه گفتگوی ویژه خبری، پیرامون افزایش قیمت نان، گفت: بیشترین شکایت مردم در خصوص نان مربوط به کم فروشی، کیفیت و فروش اجباری نان کنجدی است.

محمد محمدی با بیان اینکه حقوق مصرف کننده در خصوص نان رعایت نمی‌شود، افزود: با اصلاح قیمت نان هیچ تضمینی بر رفع مشکلات کم فروشی و کیفیت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دلیل نانوایان برای کم فروشی بالا رفتن هزینه‌ها است، ادامه داد: کم‌فروشی تخلف مشهودی است که از سوی اکثر نانوایان کشور انجام می‌شود لذا در این رابطه مصرف کننده بیشترین شکایت را دارند، باید فکری اساسی کرد، قرار نیست نانی به دست مردم بدهیم که سبب نارضایتی شود.

به گفته محمدی، بیشترین شکایت را مصرف کنندگان دارند و مردم از گران شدن نان متضرر می‌شوند.

با گرانی ۱۵ درصدی نان نباید انتظار افزایش کیفیت نان را داشت

البته مردم می گویند اگر قرار است نرخ نان افزایش یابد به طور قطع باید کیفیت نان نیز بهبود یابد. اما یکی از اعضای اتحادیه نانوایان اصفهان در این خصوص به ایمنا، گفت: با گرانی ۱۵ درصدی نرخ نان، نمی توان انتظار افزایش کیفیت نان را داشت.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با انتقاد بر اینکه دولت نباید قیمت نان را در سال ۹۶ نان را به نرخ سال ۹۳ برای نانوایی ها تعیین می کرد، افزود: طی چهار سال گذشته نانوایان هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتند و این موضوع احجاف در حق نانوایانی است که نان سالم، کامل و با کیفیت تولید می کنند.

محمدرضا خواجه با تاکید بر اینکه به طور قطع نان از ابتدای آذر ماه گران خواهد شد، می گوید: مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قرار است نرخ نان ۱۵ درصد افزایش یابد همچنین در شهرستان ها نیز در خصوص میزان افزایش قیمت نان در استانداری ها و فرمانداری ها تصمیم گیری خواهد شد.

پیشنهاد اتحادیه نانوایان افزایش ۳۰ درصدی نرخ نان بود

وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد اتحادیه نانوایان بر افزایش ۳۰ درصدی نان بعد از گذشت چهار سال بود، اضافه می کند: متاسفانه ستاد تنظیم بازار تنها مجوز افزایش ۱۵ درصد را صادر کرده است در حالیکه ابتدای هر سال شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی دستمزدها، افزایش ۲۰ درصدی بیمه و گرانی آب، برق و گاز هستیم.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با انتقاد بر اینکه افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان به هیچ وجه نمی تواند گودال ها و هزینه های نانوایان را پر کرد، تاکید کرد: این رقم تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های معوق نانوایان را جبران می کند در حالیکه برای جبران هزینه ها، نانوایان سالانه پیشنهاد افزایش ۲۰درصدی نرخ نان را دارند.

وی در خصوص قیمت جدید نان بعد از افزایش ۱۵ درصدی آن، گفت: افزایش نرخ نان تافتون با چانه ۲۰۰ گرم از ۲۱۰ به ۲۵۰ تومان، نان سنگک با وزن چانه ۶۰۰ گرم از ۷۵۰ به ۸۵۰ تومان و نان بربری با چانه ۴۵۰ گرمی از ۴۵۰ به ۵۲۵ تومان خواهد بود.

خواجه در پاسخ به این سوال که درحال حاضر قیمت نان سنگک و تافتون گران تر از نرخ های کنونی است، افزود: اکثر نانوایی های سنگک در کشور آزادپز هستند و نان خود را با نرخ ۱۰۰۰ تومان به صورت ساده و بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان به صورت کنجدی پخت می کنند همچنین قیمت نان بربری آزاد پز ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که متاسفانه شاهد کیفیت پایین نان نانوایی های آزادپر در اصفهان هستیم، تاکید کرد: متاسفانه دولت به راحتی مجوز نانوایی برای پخت نان را می دهد و اکنون شاهد آزادپزهای غیرصلاحیت دار در این صنف هستیم در حالیکه بهبود کیفیت نان در گرو آرد خوب، کارگر ماهر و آموزش دیده، تجهیزات کافی همچون قدح و تنور مناسب است.

گرانی نان نباید بدون مطالعه و ملاحظه در کشور کلید بخورد

پیش از این نیز عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیرامون گرانی نان، تاکید کرده بود که نان جزء کالاهای اساسی و غذایی شهروندان در هر سفره ای به شمار می آید و به طورکلی نان بیش از هرطبقه ای در دهک پایین جامعه طرفدار دارد؛ بنابراین با گرانی یکباره نرخ نان، آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی به اقتصاد کشاورزان وارد می شود.

علی اکبری با اعتقاد بر اینکه نباید بدون مطالعه و ملاحظه، گرانی نان در کشور کلید بخورد و افزایش نرخ نان بدون در نظر گرفتن  قدرت اقتصادی مردم هزینه های اجتماعی  بسیاری به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی، تجربه نشان می دهد که گرانی یک کالا بر دیگر کالاهای زنجیره تولیدتاثیرگذار است و نگرانی دیگرما این است که همسو با گرانی نان اقلام وابسته به این کالا حیاتی نیز روند صعودی پیداکنند.

وی اعلام کرده بود که آزاد شدن نرخ نان آنطور که انتظار می رفت بر کیفیت نان تاثیر نگذاشته این در حالیست که دو نرخی بودن نان ترفند مناسبی برای افزایش کیفیت نان به شمارمی آید، اما متاسفانه در عمل اجرای این طرح نتوانست، رشد کیفیت نان را در  جامعه افزایش دهد.

گرانی نان معیشت قشر زیادی از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد

از سوی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز پیرامون گرانی نان از ابتدای آذر ماه به خبرنگار ایمنا، گفت: چند سال پیش زمانی که بحث افزایش قیمت آرد و نان مطرح شد با توجه به اینکه این محصول نیاز اکثریت مردم از غنی و فقیر است، با مخالفت های بسیاری مواجه شد که سوبسید نان برداشته شود.

سیدناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه مطابق برخی آمارها مصرف آرد در کشورمان ۲ برابر بیش از کشورهایی با جمعیت مشابه ایران است، افزود: با توجه به اینکه نرخ نان پایین است به طور میانگین از هر ۳ نان خریداری شده حدود ۱.۵ نیم نان مصرف و بقیه دورریز دارد.

وی با اشاره به اینکه چهارسال پیش اعلام شد که گرانی نان و آزادپز شدن آن موجب رقابت نانوایی ها و در نهایت افزایش کیفیت نان خواهد شد، تاکید کرد: در حقیقت ما شاهد این اتفاق نبودیم و با وجودی که آرد و نان گران شد اما در عمل کیفیت نان بهبود نیافت.

مشکلات نانوایان را با گرانی نان حل نکنیم

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: پیش از هدفمندی یارانه ها به طور مثال نرخ نان سنگک بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بود در حالیکه اکنون نرخ همین نان به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است اما  کیفیت نان با پیش از هدفمندی یارانه ها تغییری نکرده است.

به گفته موسوی لارگانی، با توجه به معیشت نابسامان قشر بالایی از جامعه و گذران زندگی برخی از اقشار با یارانه ها، گرانی ها و افزایش هزینه های مایحتاج مردم شرایط را سخت تر می کند.

وی در خصوص اینکه نانوایان نیز معتقدند که هزینه های صنف آنها در این سال ها افزایش داشته و ثبات نرخ نان بر زندگی آنها تاثیر گذار بوده است، گفت: البته باید قبول کرد که در طول این سال ها هزینه های گاز، برق، کارگر، بیمه و … در صنف نانوایی افزایش داشته اما گرانی هر چند وقت یکبار نان راهکار مناسبی برای حل مشکلات این صنف نیست.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ما نباید به دلیل مشکل یک قشر و یا صنف از جامعه موجب گرانی و بی ثباتی زندگی بقیه مردم شویم چرا که قشر بزرگی از جامعه با افزایش نرخ نان سروکار دارند بنابراین باید مشکلات صنف نانوایان را به نحو دیگری حل کنیم.

با این اوصاف باید توجه داشت که نارضایتی مصرف کنندگان از بی کیفیتی و آب رفتن نان ها که برخی آن را عاملی برای پافشاری نانوایان برای گرانی نان می دانند به طور قطع باز هم در این مقطع زمانی محقق نخواهد شد و در فرایند گرانی نان به طور قطع مردم ضرر بیشتری می بینند چرا که دوباره نان را گران و بدون کیفیت خریداری می کنند.

انتهای پیام/ایمنا