سرویس: اجتماعی 08:00 - شنبه 27 آبان 1396

حادثه هیچگاه خبر نمی کند؛

لزوم توجه به بازآفرینی بافت فرسوده/ رعایت الزامات مقاوم سازی در ساختمان ها ضروری است

بررسی توان لرزه ای گسل های شهری از سال ۸۴ در مدیریت شهری اصفهان آغاز شد تا با برنامه ریزی مناسب نسبت به مقاوم سازی شهر اقدام شود.

به گزارش اصفهان شرق، حادثه هیچگاه خبر نمی کند، وقوع زلزله مهیب در غرب کشور نیز ترس و دلهره در دل بسیاری از مردم کشور انداخت به خصوص کسانی که در کوچه، پس کوچه های تنگ و باریک زندگی میکنند.

در حال حاضر و با پژوهش انجام گرفته در نواحی اطراف اصفهان، ۶۳ گسل فعال در این نواحی شناسایی شده است که احتمال فعالیت لرزه‌ای را در اصفهان تایید می‌کند از سوی دیگر وجود بافت های تاریخی و فرسوده متعدد در شهر باعث شده تا مسئولان شهری نسبت به آسیب شناسی فعالیت گسل ها در سطح شهر اقدام کنند.

در بند۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها آمده است: «اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها و اماکن عمومی و دالان های عمومی و خصوصی و پر کردن و پوشاندن چاه ها و چاله های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکن ها و ایوان های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودان ها و دودکش های ساختمان ها که باعث زحمت و خسارت ساکنین شهرها باشد برعهده شهرداری هاست بر همین اساس در کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها و غیره و رفع مزاحمت های مندرج در ماده فوق، شهرداری پس از کسب نظر مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت دار متناسبی صادر می کند و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موقع اجراء گذاشته نشود شهرداری رأساً با مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد کرد و هزینه مصروف را به اضافه صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد».

لزوم توجه به بازآفرینی بافت فرسوده شهری

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در همین رابطه می گوید: مطالعه ای درارتباط با زلزله شناسی و بررسی توان لرزه ای گسل های شهری اصفهان از سال ۸۴ آغاز شد و به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان نیز رسید که در این پروژه می توان مکان های پرخطر شهر را با استفاده از تصاویر ماهواره ای تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری اصفهان مورد شناسایی قرار داد.

فرهاد پرهیز ادامه می دهد: بر همین اساس در این پروژه با توجه به ناپایداری شیب و ویژگی های خاک هر منطقه، ضوابط و مقررات ساخت و ساز آن ارائه می شود تا با برنامه ریزی مناسب نسبت به مقاوم سازی شهر اقدام شود.

وی تاکید می کند: ارائه الزامات مدیریت بحران با توجه به شناخت و تحلیل مناطق مختلف آسیب پذیرشهری، مشخص شدن میزان خطرپذیری محدوده های شهری نیز در پروژه ریز پهنه بندی شهر اصفهان تعیین می شود. مجری این پروژه دانشگاه اصفهان بوده و با مشارکت استانداری و شهرداری اصفهان به محض تأمین اعتبار اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه هدایت و نظارت بر گستره پهنه های شهری اصفهان به خصوص بافت فرسوده شهری باید مورد توجه قرار بگیرد، یاد آور می شود: این مناطق دارای بیشترین میزان خطرپذیری شهری هستند، در شهر اصفهان ۴هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۲هزار و ۲۸۰ هکتار آن بر مبنای سه ویژگی ناپایداری، ریزدانگی و نفوذ ناپذیری مورد تأیید شورای عالی معماری ایران قرار گرفته است بنابراین باید برای نوسازی و بازآفرینی آنها برنامه ریزی مناسب را انجام داد تا در مواقع بحرانی دچار مشکلات عدیده ای نشویم.

بلندمرتبه سازی در شهرها نیز از دیگر موضوعاتی است که در سال های اخیر رونق بیشتری گرفته که در این خصوص نیز رعایت الزامات ساخت و ساز قابل توجه است که در این میان مدیریت شهری اصفهان با تصویب طرح تفصیلی شهر، شرایط لازم برای شهرسازی مطلوب را فراهم آورده است.

رعایت الزامات مقاوم سازی در ساختمان ها ضروری است

مدیر برنامه ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان در همین رابطه می گوید: ریز پهنه بندی شهر انجام شده و تمامی ریزگسل های اصفهان را شناسایی کرده ایم و بر همین اساس با توجه به شرایط ژئومورفولوژی شهری، به مناطقی که بر روی گسل قرار گرفته اند مجوز ساخت در ارتفاع بالا داده نمی شود.

مجید عرفان منش  ادامه می دهد: با توجه به اینکه خدمت رسانی نهادهای امدادی در زمان های بحرانی شدت بیشتری به خود می گیرد لازم است ساختمان های این نهادها از مقاومت لازم برخوردار باشند به همین دلیل در سالهای اخیر تمامی اماکن آتش نشانی اصفهان مقاوم سازی شده اند.

با توجه به اینکه گسل های متعددی در اصفهان مشاهده شده که هر آن امکان دارد شهر را بلرزاند باید به سمت مقاوم سازی ساختمان ها، ایجاد فضای باز برای اسکان موقت افراد در مواقع بحرانی و دسته بندی پهنه های شهری به نقاط پرخطر و کم خطر حرکت کرد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.