اصفهان شرق

بهترین روش های شستشوی میوه ها و سبزیجات

کدخبر: 151217
1396/08/26 در ساعت 13:16

به گزارش اصفهان شرق، اکثر مردم از اهمیت تماس ایمن با فرآورده های گوشتی آگاه هستند اما بسیاری نیز هنوز نمی دانند که آلودگی سبزیجات و میوه ها منجر به مسمومیت های شدید غذایی می شود.

این یک افسانه است که مقدار کمی خاک، هیچ آسیبی به سلامتی نمی رساند. خاک می تواند گاهی حمل کننده باکتری های بسیار مضر باشد و اگرچه تولید کنندگان مواد غذایی دارای سیستم های خوبی در محل برای تمیز کردن میوه ها و سبزیجات هستند، اما خطر ابتلا به مسمومیت های غذایی هیچ گاه با این روش ها به صفر نمی رسد و به طور کامل حذف نمی شود.

بهترین روش های شستشو

شستشوی صحیح هر گونه آلودگی منتقله از راه خاک را از بین می برد بنابراین بسیار مهم است که هنگام شستن سبزیجات آنها را زیر شیر آب شستشو داده و به یک ظرف تازه انتقال دهید. این کار باید چند بار تکرار شود.

نکته دیگر این است که همیشه دستان خود را به طور کامل قبل و بعد از دست زدن به میوه ها و سبزیجات خام بشویید.

مواد غذایی خام از جمله میوه و سبزی باید کاملا از غذاهای دیگر جدا نگه داشته شود.

چاقو و تخته را پیش از تماس با این محصولات به طور کامل شستشو دهید.

استفاده از فرچه برای تمیز کردن میوه و یا برخی سبزیجات سفت، قبل از شستشو به تمیز شدن هرچه بهتر آنها کمک می کند.

حتی بهتر است قبل از شروع شستشو، تمام برگ ‌ها و ساقه‌ های زرد، خشک و کهنه را بگیرید و گل‌ و لای موجود در سبزی را از آن جدا کنید.

برای از بین بردن میکروب‌های احتمالی، به ازای هر لیتر آب، ۳ تا ۵ قطره محلول ضد عفونی کننده اضافه کنید و میوه و سبزی را درون آن بریزید. پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، آب را به آرامی خالی کنید و سبزی را خارج کنید.

دمای آب مصرفی برای شستشوی سبزی‌ها چندان اهمیتی ندارد اما برای حفظ تازگی، بهتر است سبزی‌ها را با آب خنک بشویید.

فراموش نکنید که هر چه سبزی ها پهن تر و دارای برگ باشند، احتمال آلوده بودنشان بیشتر است.

هیچ گاه سبزی را نشسته وارد یخچال نکنید.

لازم نیست حتما میوه های درختی را از این طریق شست وشو داد به خصوص میوه هایی که پوست شان را می گیریم.

قارچ نیز مانند سبزی خوردن باید قبل از مصرف ضدعفونی شود چراکه پوستی روی آن وجود ندارد که گرفته شود.

چطور باکتری ها به میوه و سبزی راه پیدا می کنند؟

باکتری ها می توانند بر روی میوه ها و سبزیجات از راه های مختلفی راه یابند. هنگام آبیاری و هنگام دریافت کود و یا در تماس با مدفوع پرندگان و یا دیگر حیوانات این آلودگی ها وارد خاک و بعد میوه و سبزی می شود.

البته هیچ نشانه ای مبنی بر این که سبزیجات به باکتری ای کولای یا دیگر باکتری ها آلوده شده باشد وجود ندارد و تنها راه جلوگیری از عدم ابتلا به مسمومیت، شستشوی صحیح است.

افراد در معرض بروز عفونت شامل زنان باردار، افراد مسن و یا هر کسی است که سیستم ایمنی بدنش ضعیف شده باشد. کودکان نیز باید تشویق شوند که بعد از دست زدن به سبزیجات یا میوه های خام، دست های خود را به طور کامل ضد عفونی کنند.

زمانی که به رستوران می روید، دست کم از سفارش دادن سالاد کاهو و سبزی خوردن پرهیز کنید و بویژه اگر فرد سالمند، کودک یا خانم بارداری همراهتان است، این نکته را حتما در نظر داشته باشیید.

انتهای پیام/بهداشت نیوز