سرویس: اقتصادی 10:45 - جمعه 26 آبان 1396

نحوه ارایه خدمات پس از فروش خودروهای چینی؛

خودروهای چینی از دلبری تا دلخوری/خودروهایی که بلای جان مشتریان می‌شود

چینی ها در سال های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند؛ دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است. اما این محصولات ارزان از دور دل می برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی شان، ضربان قلب مصرف کنندگان شان را بالا می برد.

به گزارش اصفهان شرق، تحریم های بین المللی علیه ایران، به نفع هر که نبود، برای چینی ها سود بسیار داشت. این سود به ویژه در صنعت خودرو برای آنها چندین برابر شد و در نهایت با بالا گرفتن تحریم ها، این چرخ تولید چینی سازان در ایران بود که در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند.

البته اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و متاسفانه در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند.

عدم ارایه مطلوب خدمات پس از فروش نسبت به قیمت خودروهای چینی، چالشی است که صدای مصرف کنندگان این خودروها را درآورده است.

خودروهای چینی بلای جان مشتریان

مصرف‌کننده یکی از خودروهای ‌ام. وی. ام چینی در ایران با ابراز گلایه از نحوه سرویس‌دهی این شرکت، می گوید: «یک هفته پس از آنکه خودوی ام. وی. ام ۱۱۰ را از کارخانه تحویل گرفتم، چراغ هشدار ایربگ آن در آمپر روشن شد و با وجود اینکه طی یک سال گذشته ۳ بار برای تعمیر این مورد به تعمیرگاه مرکزی این خودروساز مراجعه کرده‌ام هنوز این مشکل رفع نشده است».

علی رضایی زاده ادامه داد: «اولین بار که برای سرویس دوره‌ای ۵ هزار کیلومتر این موضوع را اعلام کردم، مأمور پذیرش گفت که این مسئله باید در تعمیرگاه مرکزی تعمیر شود و از من خواست تا هنگام سرویس دوره‌ای بعدی این موضوع را اعلام کنم. بعد از آن ۳ نوبت دیگر برای سرویس دوره‌ای به تعمیرگاه مراجعه کرده‌ام اما هربار این مسئله رفع می‌شود و دوباره چند روز پس از تحویل خودرو، چراغ هشدار ایربگ روشن می‌شود.»

وی می افزاید: در نوبت آخر ۶ روز خودرو در تعمیرگاه ماند و مسئول تعمیرگاه اعلام کرد که تکنیسین‌های شرکت برای اصلاح این مورد به تعمیرگاه آمده‌اند؛ با این وجود تنها ۴۸ ساعت پس از تحویل خودرو بازهم چراغ هشدار روشن شد و در نهایت مسئول تعمیرگاه توصیه کرد که به واحد مشتریان شکایت ببرم!

راضیه کشاورز که دو سال است خودروی ام. .وی. ام ۱۱۰ دارد، نیز در این زمینه می گوید: «قیمت لوازم یدکی این خودرو بسیار گران است. مثلا قیمت آیینه این خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو، ۱۸۰ هزار تومان است، درحالی که در بازار همان آیینه با همان برند و کارایی ۷۰ هزار تومان هم پیدا می شود».

وی تصریح می کند: مدتی قبل هم که یکی از قطعات خودرو دچار مشکل شده بود، وقتی برای خرید قطعه به یکی از نمایندگی های فروش قطعات مراجعه کردم، گفتند که باید یکی دو ماهی منتظر بمانم تا قطعه مورد نظر آن هم با قیمتی بسیار بالا به دستم برسد.

همچنین بهزاد کلانتری یکی دیگر از دارندگان این خودرو، در این باره، اظهار می کند: «سپر رنگ شده ۲۰۶ که خودروی قبلی من بود، در نهایت ۱۸۰ هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه ۱۴ میلیون از نظر قیمتی از ۲۰۶ ارزان تر است، ۳۲۰ هزار تومان تمام می شود» .

انتظارهای دو ماهه برای گرفتن یک قطعه!

امیر حسین بیات یکی از فروشندگان خودرو در اصفهان است؛ وی در گفتگو با ایمنا تاکید می کند: خودروهای چینی به لحاظ کیفیت پایین و عدم ارایه مناسب خدمات پس از فروش خریدار زیادی ندارد.

وی تصریح می کند: خودروهای صفر چینی با کارکرده های آن حدود ۲۰ میلیون تومان تفاوت قیمت دارند و در عین حال خدمات پس از فروش آنها مطلوب نیست و قطعات و لوازم آن کمیاب است و خریدار را با مشکلات زیادی مواجه می کند.

وی با اشاره به اینکه گاهی یک مشتری برای خرید قطعات خودروی چینی باید در نوبت های یک ماهه و دو ماهه منتظر بماند، اظهار می کند: خودروهای چینی، خودروهای یک بار مصرفی هستند که توسط دولت وارد کشور می شوند و در عین حال خدمات پس از فروش آنها زیر صفر است و حقوق مصرف کننده در این باره رعایت نمی شود.

این فروشنده خودرو با بیان اینکه هر روز بازار کشور با مانور خودروهای متنوع چینی مواجه است، می افزاید: متأسفانه شرکت هایی که این خودروها را وارد می‌کنند اقدامی برای رعایت حقوق مصرف کننده و ارائه خدمات پس از فروش مناسب انجام نمی‌دهند؛ به این صورت که خریدار خودروی چینی اول برای تعمیر خودرو درگیر دوره گارانتی شده و بعد از مشقت فقط می‌تواند به صورت ناقص خودروی خود را تعمیر کند.

وی خاطرنشان می کند: برای حل این مشکل باید وزارت صنعت کمیته ای ویژه تشکیل و این موضوع را بررسی کند؛ چرا که هر روز سهم خودروساز چینی در بازار افزایش پیدا می‌کند اما هیچ اقدامی برای رعایت حقوق مصرف کننده صورت نمی‌گیرد.

بیات معتقد است این مشکل در خودروهای تولید داخل هم دیده می شود، به عنوان مثال اگر سیستم گاز خودرویی مثل پراید مشکل پیدا کند، یک سوئیچ معمولی مربوط به تعمیر آن را ندارند که به مردم ارایه کنند!

خدمات پس از فروش خودروهای لیفان در اصفهان کم است

اما یکی از نمایندگی های مدیران خودرو در اصفهان با نظری متفاوت به ایمنا، می گوید: شبکه نمایندگی های مدیران خودرو در اصفهان بسیار گسترده شده و خدمات پس از فروش خودروهای چینی را به مشتریان ارایه می کنند.

علی قاسمی با اشاره به اینکه مدیران خودرو در شهر اصفهان ۵ نمایندگی دارد که تاکنون هر خودروی چینی که مراجعه کرده، خدمات مربوط به آنها را انجام داده اند، می افزاید: خودروهای چینی ممکن است کیفیت کمتری نسبت به خودروهای کره ای داشته باشند، اما خدمات پس از فروش آن خوب است.

نماینده مدیران خودرو در اصفهان تصریح می کند: البته خدمات پس از فروش خودروهای لیفان در اصفهان کم است و مشتری ها دچار مشکل می شوند.

وی معتقد است که خدمات پس از فروش خودروهای چینی با فشارهای وزارت صنایع رو به بهبود است و اگر همین روند ادامه پیدا کند، مشکلات حل خواهند شد.

قاسمی از دارندگان خودروهای چینی متعلق به مدیران خودرو خواست برای تامین قطعات مورد نیاز خودرو خود به ۵ نمایندگی آن در اصفهان مراجعه کنند و یا با شماره تلفن  ۲۱-۴۲۲۳۵۰۱۹ تماس بگیرند تا راهنمایی های لازم به آنها ارایه شود.

مردم خودروهایی که خدمات پس از فروش دارند را خریداری کنند

اما رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص ارزیابی وضعیت موجود ارایه خدمات پس از فروش خودروهای چینی، می گوید: در حال حاضر اطلاع دقیقی از وضعیت موجود خدمات پس از فروش خودروهای چینی ندارم.

حمیدرضا فولادگر اظهار می کند: ما برای خودروهای وارداتی رعایت استانداردهای لازم را قانون گذاری کردیم تا استانداردهای لازم در واردات خودرو و قطعات مربوط به آنها انجام شود و البته واردات توسط نمایندگی هایی صورت گیرد که ملزم به ارایه خدمات باشند.

وی تصریح می کند: اگر واردات بی رویه و توسط افراد غیر مسئول انجام شود، مشکل خدمات پس از فروش اتفاق می افتد، بنابراین در این خصوص نیز ممکن است گفته شود این رویه انحصار به وجود می آورد، اما اینگونه نیست.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با تاکید بر اینکه مردم باید از نمایندگان فروش خودرو، خودروهایی خریداری کنند که متعهد به ارایه خدمات پس از فروش باشند، می گوید: وزارت صنایع، سازمان استاندارد و گمرک باید نظارت های لازم را انجام دهند تا واردات خودرو از طریق نمایندگی های معتبر که خدمات پس از فروش ارایه می کنند، صورت گیرد.

وی ادامه می دهد: خودروهایی که قرار است وارد کشور شوند، ابتدا باید تمهیدات لازم برای ارایه خدمات پس از فروش آنها در نظر گرفته شود و بعد وارد شوند و البته مورد نظارت قرار گیرند.

فولادگر به مردم توصیه کرد مراقبت های لازم را لحاظ کرده و خودروهایی که خدمات پس از فروش دارند را خریداری کنند.

رعایت مفاد آیین نامه اجرایی قانون حمایت حقوق مصرف کنندگان خودرو الزامی است

از سوی دیگر مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت نیز در واکنش به گلایه ها از مشکلات خدمات پس از فروش خودروهای چینی در کشور، اظهار می کند: تمامی خودروسازان داخلی ملزم به انطباق نمایندگی‌های مجاز متناسب با تعداد خودروی تحت ضمانت خود هستند.

 امیرحسین قناتی در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر خدمات پس از فروش خودروهای چینی، تصریح کرد: تمامی خودروسازان داخلی مانند شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان موتور برای تمامی محصولات خود اعم از تولید حاصل از همکاری با شرکت‌های چینی مانند دانگ فنگ، برلیانس، چانگان، ام وی ام، جک و لیفان یا دیگر محصولات تولیدی با نام تجاری ایرانی ملزم به رعایت مفاد آیین نامه اجرایی قانون حمایت حقوق مصرف کنندگان خودرو هستند.

.

وی یادآور می شود: انطباق تعداد نمایندگی مجاز متناسب با تعداد خودروی تحت ضمانت و تعهد در تامین قطعات یدکی نیز از دیگر مفاد این آیین نامه است که خودروسازان ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

قناتی با استناد به دستورالعمل شیوه ارایه خدمات پس از فروش موضوع استاندارد ملی شماره ۱۹۱۱۷، می افزاید: وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ارزیابی‌های ادواری در زمینه وضعیت نمایندگی، کارایی و رضایت مشتریان اقدام می کند که با توجه به آخرین گزارش‌های ارایه شده، شاهد روند روبه رشد رضایت مشتریان در زمینه کیفیت خدمات پس از فروش در پنج ساله اخیر هستیم.

تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است

باید گفت؛ وقتی خودرویی وارد کشور می شود، تا ۱۰ سال وارانتی را شامل می شود که باید قطعات مصرفی آن تأمین شود، بنابراین ما در بحث قطعات یدکی وابسته به خارجی ها می شویم. قسمت زیادی از این قطعات اصولا قاچاق می شوند و بخشی هم که از مبادی رسمی وارد می شوند، سود سرشاری را نصیب واردکننده می کند، درحالی که قطعات چینی کیفیت لازم را ندارند و تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است.

علاوه بر گران بودن لوازم یدکی، موضوع دیگر، موجود نبودن برخی قطعات این خودروها در بازار و حتی نمایندگی هاست؛ مثلا کافی است شما بخواهید لاستیک خودروی ام وی ام ۱۱۰ خود را تعویض کنید، آنگاه متوجه می شوید این لاستیک اصلا در بازار وجود ندارد و ناچارید که لاستیک پراید را که ۵ سانتی متر از لاستیک استاندارد این خودرو بزرگ تر است خریداری کنید.

نکته بعدی گران تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می شود، دلیل این گرانی هم این است که اصولا در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که مشتری باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگری است. مثلا شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه ۲ دریافت می کنید، بپردازید.

همه این موارد دست به دست هم داده تا چاله ای به نام خدمات پس از فروش برای مشتریان خودروهای چینی کنده شود، چاله ای که مشتریان با خودروهای چینی ارزان خود درون آن خواهند افتاد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.