سرویس: اخبار شهرستان 19:39 - پنجشنبه 25 آبان 1396

در همایش سیر تحول نظام تعلیم و تربیت از نگاه علامه طباطبایی مطرح شد:

علامه طباطبایی معلم اخلاق تمام عیار بود/ نظام آموزشی موفق دانش آموزان را به تفکر و خودکاوی وادار می کند

در سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین طباطبایی همایشی با عنوان سیر تحول نظام تعلیم و تربیت از نگاه علامه طباطبایی در کوهپایه برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق، در سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین طباطبایی همایشی با عنوان سیر تحول نظام تعلیم و تربیت از نگاه علامه طباطبایی در کوهپایه برگزار شد.

در این همایش سعید صدری رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه کوهپایه، اظهار کرد: مرحوم علامه اهل مطالعه، تحقیق و تفکر بود، تمام عمر پربرکتش را در مطالعه و تفکر و تألیف و تصنیف صرف کرد و آثار گران بهایی از خویش به یادگار گذاشت.

علامه طباطبایی معلم اخلاق تمام عیار بود

صدری علامه طباطبایی را در اخلاق، فلسفه و فقه دارای درجه والا دانست و ادامه داد: علامه طباطبایی معلم اخلاق تمام عیار بود.

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه کوهپایه اظهار کرد: برخی از ویژگی های مربوط به تدریس علامه طباطبایی را می توان در پرهیز از پراکنده گویی، بیان مطالب عالی با عبارات کوتاه و رسا، تکریم مقام دانشمندان و احترام به مقام علمی آنان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه داریم شخصیت های دینی را به جوانان معرفی کنیم، تاکید کرد: اُنس و آشنایی علامه طباطبایی با ژرفای معارف قرآنی، از او عالمی ربّانی ساخته بود که جلوه‏ های رفتاری‏ اش، همگی از تأثیرپذیری از قرآن حکایت داشت و ما نیز باید با برگزاری گرامی داشت هایی به سبک کارگاه یا سخنرانی دین خود را ادا کنیم.

علامه طباطبایی معتقد بود حقیقت علم، علم حضوری است

در ادامه این مراسم مجید یاریان جویشگر علم فارسی و دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان با بیان این که علامه طباطبایی معتقد بود حقیقت علم، علم حضوری است، اظهار کرد: نظام آموزش و پرورشی موفق است که هزاران پرسش ایجاد کند و دانش آموزان را به تفکر و خود کاوی وادارد.

دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان تصریح کرد: از نظر وی، علم حضوری، پایه و اساس همه علوم است و بدون آن، انسان‌ها فاقد هر‌گونه دانشی خواهند بود، علامه طباطبایی علم حضوری را پایه و اساس علم حصولی و مقدم بر آن می‌داند و معتقد است تا وقتی چیزی حضوراً درک نشده باشد، با علم حصولی به دست نمی‌آید.

وی با تأکید بر این که تعلیم و تربیت باید عقلانیت را بسط دهد، افزود: نظام آموزش و پرورش موفق نظامی است که دلیل در آن وجود داشته باشد و مبتنی بر نیاز مخاطب باشد، مهم ترین نیاز، انسان شدن است و لازمه آن توجه به استعدادهاست.

یاریان تزکیه و تهذیب را مقدمه علم معرفی کرد و گفت: قبل از عالم شدن باید تزکیه نفس انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی بدنی مثل ورزش مداوم و تغذیه صحیح و آماده سازی توانمندی های روانی نیز از دیگر ویژگی های نظام آموزش و پرورش موفق است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.