سرویس: فرهنگ و هنر 17:01 - سه شنبه 23 آبان 1396

به مناسبت هفته کتابخوانی؛

چهارشنبه رایگان کتاب در اصفهان

به مناسبت هفته کتابخوانی، چهارشنبه ۲۴ آبان ماه مردم استان اصفهان می‌توانند به صورت رایگان عضو کتابخانه‌های عمومی شوند.

‌به گزارش اصفهان شرق، کتاب وسیله­‌ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می‌ماند و به آیندگان منتقل می­شود؛ کتاب محصول تجربه‌­های بشری و خلاقیت‌­های ذهنی و آموخته­‌های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش­‌ها، گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است و بی گمان هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش­تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است و آدمی را از تنهایی در می‌­آورد.

هفته کتابخوانی از روز شنبه 20 آبان ماه آغاز شده و تا جمعه 26 آبان ماه در سراسر کشور ادامه دارد. در این هفته استان اصفهان با ارائه برنامه‌هایی به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می پردازد.

استان اصفهان طرحی ارائه داد که در آن مردم این شهر می‌توانند روز چهارشنبه 24 آبان ماه به صورت رایگان عضو کتابخانه‌های عمومی شوند، فراخوان این طرح در مدارس نیز اعلام شده است.

رسالت اصلی کتابخانه‌ها، افزایش آگاهی عمومی است

سرپرست کتابخانه­‌های عمومی استان اصفهان با اشاره به اینکه رسالت اصلی کتابخانه‌ها، افزایش آگاهی عمومی مردم است، گفت: رهبر معظم انقلاب به طور مداوم در زمینه رشد و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه تاکید دارند و ما نیز برای رسیدن به رسالت اصلی کتابخانه­‌ها که افزایش آگاهی عمومی مردم است، تلاش می­‌کنیم.

امیر هلاکویی با اشاره به توجه و اهتمام نهاد کتابخانه­‌ها به خانواده به عنوان نهادی تربیتی اظهار داشت: شعار “آینده روشن با خانواده کتابخوان” توسط نهاد کتابخانه‌­ها  انتخاب شد.

اهمیت نامگذاری یک هفته با نام کتاب

سرپرست کتابخانه­‌های عمومی استان اصفهان خاطرنشان کرد: به چند مجموعه در کنار هم برای هم افزایی کتابخوانی مردم نیاز داریم و این امر فقط به عهده کتابخانه‌­ها نیست.

هلاکویی با اشاره به یک پنج ضلعی که مد نظر علمای کتابخوانی برای این منظور است، گفت: خانواده، آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه‌­ها، ادارات ارشاد و انتشاراتی­‌ها و کتابخانه‌های عمومی و کتابداران از جمله نهادهای هستند که متولی ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم بوده و در حال فعالیت هستند.

وی افزود: این 5 مجموعه باید کنار هم قرار گیرند تا بتوانیم به آن هدف کتابخوانی توسط مردم برسیم و برای اینکه جامعه به سمت این هدف متمرکز شود، بحث هفته کتاب که تمام مباحث در مورد حوزه کتاب و کتابخوانی است، می­تواند ذهن و افکار مردم را به سمت مطالعه سوق دهد.

عضویت 200 هزار نفر در کتابخانه­های عمومی اصفهان

سرپرست کتابخانه‌­های عمومی استان با اشاره به مجموع 296 کتابخانه استان اصفهان اظهار داشت:180  باب کتابخانه نهادی، 112 باب کتابخانه مشارکتی و 4 باب کتابخانه مستقل در استان وجود دارد که دارای 3 میلیون و 200 هزار جلد کتاب است و حدود 200 هزار نفر در عضویت این کتابخانه‌­ها هستند.

وی افزود: تمام کتابخانه‌­های نهادی به نرم افزار سامان مجهز هستند که همزمان قابلیت عضویت و جستجو از بین 33 میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌­های عمومی کشور را دارد؛ هر کسی که عضو یکی از کتابخانه­‌های عمومی باشد می‌­تواند همزمان از امکانات عضویت در تمام کتابخانه‌­های عمومی سراسر کشور حدود 2 هزار و 700 کتابخانه عمومی همزمان استفاده کند.

هلاکویی با اشاره به رسالت اصلی کتابخانه‌­های عمومی که افزایش آگاهی عمومی است، گفت: آیین نامه اجرایی قانون، کتابخانه عمومی را یک مجموعه فرهنگی تعریف کرده که رسالتش افزایش آگاهی عمومی است، البته گاهی اوقات تصور مردم از کتابخانه، محلی برای امانت دادن و پس گرفتن کتاب است در حالی­که این چنین نیست و برنامه‌های دیگری در کتابخانه­‌ها اجرا می­‌شود.

وی با بیان اینکه تمام کتابخانه‌­های نهادی به بخش کودک مجهز هستند و دارای کتاب‌های مختص کودکند، ادامه داد: همچنین تمام برنامه‌­های مرتبط در حوزه کودک شامل قصه گویی، بلند خوانی، هم خوانی، چکیده نویسی، خلاصه نویسی و ایجاد مهارت مطالعه در کتابخانه اجرا می‌­شود.

سرپرست کتابخانه­‌های عمومی استان اصفهان گفت: برنامه مادران، نشست­‌های مولفان کتاب، مولفان کتاب­‌های خوانده شده توسط افراد برگزیده، 40 کانون ادبی فعال در کتابخانه­‌های عمومی، جلسات گروه­‌های قرآن و نهج البلاغه، جلسات نقد و بررسی کتاب، پوسترهای “این چند کتاب” در قالب مناسبت­‌های ویژه، طرح کتابخوان ماه و رونمایی کتاب طرح نورسیده از جمله برنامه­‌هایی است که در کتابخانه­‌های عمومی برگزار می­‌شود.

افتتاح  8 باب کتابخانه عمومی در استان اصفهان در یک سال گذشته

وی با بیان این که در یک سال گذشته 8 باب کتابخانه در استان در اختیار مردم قرار گرفته است، گفت: کتابخانه دستجا و سروش بادران اصفهان، مورکان لنجان، کتابخانه فراموشجان چادگان، کتابخانه سجادیه و نیلفروش­زاده خمینی‌شهر و کتابخانه شهدای گلشهر گلپایگان 8 کتابخانه‌ای است که در یک سال گذشته افتتاح شد.

افتتاح 10 پروﮊه کتابخانه در هفته دولت

هلاکویی با اشاره به وجود پروﮊه‌­های بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی در استان اظهار داشت: تصمیم بر این بود که این پروﮊه­‌ها در هفته کتاب، افتتاح شود اما با وجود تلاش‌های انجام شده، میسر نشد و امیدواریم تا پایان سال جاری 10 پروﮊه در هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

کتاب خواندن تنها محدود به یک هفته نیست و باید کودکان و تمام افراد را در تمام زمان‌ها به مطالعه تشویق کرد، اما در هفته کتابخوانی با پرداختن بیشتر به این موضوع می‌توان مقدمات گسترش فرهنگ کتابخوانی را فراهم کرد.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.