سرویس: اجتماعی 13:17 - سه شنبه 23 آبان 1396

با توجه به کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی؛

چشم زمین به آسمان خشک شد«اصفهانی‌ها در انتظار باران»

براساس نظر کارشناسان کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی در اصفهان سبب شده که این استان در معرض خشکسالی شدید قرار بگیرد، این در حالی است که هنوز خبری از بارش‌های پاییزی نیست.

به گزارش اصفهان شرق، رگ‌های حیاتی شهر اصفهان نفس‌های آخر را می‌کشد و مشکلات حوضه آبریز و خشکسالی ادامه دار در اصفهان همه با هم گلوی خشکیده زاینده رود را فشرده است.

احیای رگ‌های حیاتی زاینده رود و پل‌های تاریخی این شهر بسته به جریان آب در زاینده رود است و مردم اصفهان به جاری بودن آب در رودخانه دل خوش هستند، کشاورزان نمی‌دانند از بی آبی چگونه محصولات خود را به ثمر برسانند و گردشگران داخلی و خارجی از تماشای زاینده رود بی آب در حیرت هستند.

آن زمان که پل‌های تاریخی در بستر زاینده رود ساخته می‌شد شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند روزی برسد که دیگر آبی در این رودخانه جریان نداشته باشد و مردم این شهر سال‌ها و ماه‌ها چشم انتظار جریان آب در این رودخانه زیبا و تاریخی باشند.

ذخیره 12 درصدی آب در سد زاینده رود

در آبان‌ماه سال گذشته حجم باقی مانده از سد زاینده رود 154 میلیون متر مکعب بود که این میزان در سال 96 با افزایش 10 میلیون مترمکعبی آب همراه بوده و براساس آماری که شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرده در حال حاضر تنها 164 میلیون مترمکعب از حجم سد زاینده رود دارای آب است و این یعنی از گنجایش کلی سد زاینده رود 12 درصد آن آب دارد.

هرچند در مقایسه‌های آماری میزان ذخیره سد زاینده رود نسبت به تاریخ مشابه سال قبل اندکی افزایش دارد اما به صورت کلی نمی‌توان گفت وضعیت آب از سال گذشته بهتر است چرا که با توجه به کاهش بارش‌ها و تداوم دوره خشکسالی، آمارها نسبت به سال گذشته تنها از 10 میلیون مترمکعب آب بیشتر در سد خبر می‌دهد.

چشم مردم به آسمان

شهروندان اصفهانی این روزها چشم به آسمان هستند تا شاهد آغاز بارش‌های پاییزی باشند، تماشای زاینده رود خشک از یک سو برای اصفهانی‌ها غم انگیز است و از سوی دیگر تأخیر در بارش‌های پاییزی نگران کننده است.

کشاورزان شرق اصفهان نیز به شدت نگران محصولات خود هستند که کم‌آبی و بی‌آبی چه بلایی بر سر محصولات آن‌ها خواهد آورد؟، در این راستا خبرنگاران رسانه‌های مختلف به صورت دائم درحال پیگیری مطالبات مردم هستند مسئولان زمان بازگشایی سد زاینده رود در سال جاری را نامعلوم عنوان می‌کنند و می‌گویند، زمان بازگشایی سد به نظر شورای هماهنگی حوضه زاینده رود بستگی دارد.

از این رو تنها خواسته مردم اصفهان از دولت این است که تدبیری اندیشیده تا رگ‌های حیاتی زاینده رود دوباره جان بگیرند و نشاط و شادابی را به این شهر بازگردانند، همچنین تالاب بین المللی گاوخونی که خشک شدن آن تهدید جدی نه تنها برای اصفهان بلکه برای دیگر شهرهای همجوار همچون قم، تهران و یزد هم هست را تا قبل از دیر شدن، نجات دهد.

کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی در اصفهان

مسئول اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی به کاهش ذخایر آب‌‌های زیرزمینی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکنون بارش نداشتیم شاهد کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی در اصفهان هستیم و خشکسالی هیدرولوژیک همچنان ادامه دارد.

حسن خدابخش با بیان اینکه بارش‌ها تاکنون زیر سطح نرمال بوده است، افزود: از مهرماه تاکنون بارش باران در سطح استان نداشتیم، براساس شاخص‌های هواشناسی در سال زراعی 95 – 96 در اکثر نقاط استان بارش‌ها کمتر از حد نرمال بوده البته ممکن است برخی نقاط استان بارش‌ها از سال گذشته بیشتر بوده باشد اما نسبت به حد نرمال به جز چند نقطه در غرب استان که کمی از حد نرمال بیشتر بوده بقیه نقاط شاهد بارش کمتری بودند.

وی تصریح کرد: بیشتر بارش‌هایی که بیشتر از حد نرمال بوده در خوانسار و گلپایگان است ولی سرچشمه‌های استان همچون فریدون‌شهر و داران بارش‌ها در حد نرمال بوده است.

مسئول اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان ادامه داد: سال گذشته در فصل بهار هم بارش‌های رگباری در برخی از نقاط استان داشتیم که در برخی از نقاط سیل‌خیز منجر به سیل و تگرگ شد اما به هر حال بارش‌ها کم بوده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های زراعی شهر اصفهان در سال گذشته 90 میلی‌متر بوده است، بیان کرد: این در حالی است که این میزان بارش قریب به 27 درصد کمتر از حد نرمال بوده است.

خدابخش به کاهش ذخایر آب‌‌های زیرزمینی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مهرماه سال جاری بارش نداشتیم به صورت مرتب شاهد کاهش ذخایر آب زیرزمینی هستیم و خشکسالی هیدرولوژیک همچنان ادامه دارد و این خشکسالی بدتر از گذشته می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه از نظر هواشناسی بارشی نداشتیم عموماً میزان مصرفی هم از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

مسئول اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان در پاسخ به این سئوال که بارش‌های امسال از چه زمانی آغاز ‌می‌شود؟ اظهار داشت: شرایط بارش‌های امسال شرایط چندان خوبی نیست.

وی افزود: پیش بینی ما این است که بارش امسال بعد از 22 آبان‌ماه آغاز شود این در حالی است که این پیش‌بینی تنها در حد گمانه زنی‌ها است و با اما و اگرهایی روبه‌رو است، امسال پاییز خوبی از نظر بارشی نداریم.

براساس نظر کارشناسان کاهش ذخایر آب‌ها زیرزمینی در اصفهان سبب شده که این استان در معرض خشکسالی شدید قرار بگیرد، این در حالی است که خبری از بارش‌های پاییزی نیست و اصفهانی‌ها چشم به آسمان هستند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.