سرویس: فرهنگ و هنر 16:12 - دوشنبه 22 آبان 1396

طرح فعلی نصب حفاظ در دهانه‌های ۳۳ پل رد شد/بررسی طرح‌های جدید

طرح فعلی نصب حفاظ در دهانه‌های ۳۳ پل رد شد/بررسی طرح‌های جدید

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان گفت: طرح کنونی نصب حفاظ در دهانه‌ های ۳۳ پل که به شکل آزمایشی در حال اجرا بود توسط شورای فنی میراث فرهنگی رد شد.

به گزارش اصفهان شرق، فریدون اللهیاری با توجه به رد شدن طرح فعلی نرده‌کشی پل‌های تاریخی اصفهان مانند ۳۳ پل اظهار داشت: در سال‌های گذشته پل‌های تاریخی خواجو و ۳۳ پل به معبری عمومی در شهر اصفهان مبدل شده است و روزانه چندین هزار نفر از روی این پلها تردد و در دهانه‌های پل در طبقه فوقانی حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر حدود چهار تا پنج نفر از دهانه این پل‌ها سقوط کردند که حداقل سه مورد منجر به فوت شده است، افزود: بر این اساس در راستای ایجاد شرایط مناسب در این معابر عمومی، کمیته‌ای در سازمان میراث فرهنگی شکل گرفت که سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری نیز در آن حضور دارد تا در ارتباط با ایجاد موانعی در راستای جلوگیری سقوط مردم از پل برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه چندین طرح در این ارتباط مطرح شده است، تاکید کرد: دردو سمت طبقه دوم ۳۳ پل حدود ۲۰۰ دهنه وجود دارد که شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان تصویب کرد که یکی از این طرح‌ها در یکی از دهنه‌های ۳۳ پل به شکل آزمایشی اجرایی شد.

وی بیان داشت: شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، کارشناسان میراث فرهنگی مرتباط با سازمان و دوست‌داران میراث‌فرهنگی اجرای این طرح را در سال‌های اخیر بررسی کردند.

اللهیاری با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته بازخوردهای مختلف شهروندی و دوست‌داران میراث را در ارتباط با این حفاظ شاهد بودیم، تصریح کرد: در نهایت شورای فنی میراث فرهنگی در بازبینی‌های نهایی اجرای کامل این طرح را رد کرد اما چندین طرح دیگر وجود دارد که یکی از آنها از نظر کالبدی و منظری برای این پل تاریخی مناسب باشد به منظور اجرا در دهانه‌های ۳۳ پل انتخاب می‌شود.

تعویض نرده‌های قدیمی و عادی عالی قاپو در طرح مرمتی کاخ

وی با بیان اینکه نمونه حفاظی که قرار است برای ۳۳ پل اجرایی شود در عالی قاپو دیده می‌شود، اظهار داشت: ایوان این عمارت تاریخی دارای توری‌های مرغی و نرده‌های چوبی معمولی برای حفاظت بوده است اما از زمان اجرای طرح‌های مرمتی عالی‌قاپو طرحی نیز برای تعویض این  نرده‌ها اجرا شد تا این حفاظ‌ها در شان شکوه تاریخی این بنا باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان ابراز داشت: انتخاب و اجرای این طرح دو سال طول کشید چراکه حساسیت‌ در ارتباط با این بناهای تاریخی زیاد است و بر این اساس از تمامی صاحب‌نظران دعوت شد تا طرح‌های مناسب برای نرده‌های حفاظتی ایوان کاخ عالی قاپو را ارائه کنند.

وی اضافه کرد: پس از ساعت‌ها بررسی و بحث در مورد طرح‌های مختلف، حفاظ کنونی انتخاب و نرده‌های چوبی با هنر گره چینی بر روی ایوان کاخ عالی قاپو نصب شده است که در ۱۰۰ سال اخیر بی نظیر است.

انتخاب حفاظ دهانه‌های ۳۳ پل با تاکید بر حفظ ابعاد تاریخی

‌اللهیاری با بیان اینکه در ارتباط با ۳۳ پل نیز همین حساسیت‌ها وجود دارد و نرده‌های حفاظ با توجه به بُعد تاریخی پل‌ها انتخاب و نصب خواهد شد، تاکید کرد: مردم برترین حافظان میراث فرهنگی هستند و بر این اساس بروز این حساسیت در ارتباط با ۳۳ پل به کک رسانه‌ها را به فال نیک می ‌گیریم چراکه از یک سو بهترین تصمیم در ارتباط با این پل تاریخی اخذ و از سوی مردم به حقوق خود به عنوان حافظان اصلی میراث‌ فرهنگی واقف خواهند شد.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.