سرویس: اخبار شهرستان 11:35 - دوشنبه 22 آبان 1396

اصفهان شرق مسئله تغییر الگوی کشت را بررسی کرد؛

تغییر الگوی کشت نباید به درآمد کشاورزان لطمه بزند/ محدودیت منابع آب کشاورزی، شرق اصفهان را تهدید می‌ کند

تغییر الگوی کشت کاری نیست که با اجبار عملیاتی شود، فرهنگ سازی زمانی جواب می‌دهد که تغییر الگوی کشت به درآمد کشاورزان لطمه نزند چرا که کشاورز بر اساس آن درآمد، برای زندگی خود برنامه ریزی کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، کشاورزی از کلیدی ترین مباحث در کشور به شمار می رود که بیشترین مصرف آب نیز در این حوزه است، درحالی که امنیت غذایی به عنوان مسئله‌ای اساسی که استقلال هر کشوری به آن وابسته است در همین حوزه کشاورزی تامین و کشاورزی بخش حیاتی و همچنین اشتغال ‌آفرین هر کشور محسوب می شود.

کشاورزی صحیح و کشت به موقع

 رئیس هیئت مدیره نظام صنفی شهرستان اصفهان، در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با تجریه چندین ساله که در کشاورزی دارم، باید کشاورزی را به صورت صحیح و کشت را به موقع انجام داد.

محسنی، ادامه داد: زمین باید حداقل یک ماه قبل از کشت با شخم عمیق آن هم با گاو آهن های خاک برگردان کاملا خاک کنده و برگردانده شود و بعد با واز یا همان کلوخ شکن یا دیسک زمین هموار و نرم شود، چون شخم عمیق در جلوگیری از رویش علف های هرز همراه با کشت غلات جلوگیری می کند.

 وی با بیان این که کتربندی منظم زمین با شیب پنج تا ۱۰ سانتی در آبیاری موثر است، افزود: آب اول کشت باید نرم نرم در زمین پیش برود تا اگر بعد از رویش گیاه بارندگی در حد کافی نبود کشت با مشکل خشکی مواجه نشود و زمین نم دار بماند.

 به گفته وی، صله شکنی یا همان به اصطلاح قدیم واز کشی بسیار در عملکرد محصول مفید است.

 رئیس هیئت مدیره نظام صنفی شهرستان اصفهان با اشاره به پیامدهای خشکسالی بر شرق اصفهان، تصریح کرد: هر کشاورز باید در حدی که آب در اختیار دارد کشت کند؛ چرا که محصول در زمان دانه بندی باید منظم و در وقت خود نهایتا ۱۴ روزه آبیاری شود که اگر حتی ۳۰ ساعت از وقتش بگذرد دانه کامل نمی شود و از کیفیت و وزن کافی برخوردار نیست.

 این کشاورز نمونه، گفت: کود پاشی فسفاته (آمنیوم) هر هکتار ۲۵۰ کیلو هنگام کشت و ۲۰۰کیلو هنگام داشت لازم و ضروری است.

 وی با اشاره به نکاتی که کشاورزان باید مد نظر قرار دهند، اذعان کرد: مبارزه با علف های هرز، زنگ زدگی غلات مبارزه به موقع و دقیق با سن مادر و پوره ها ضروری و لازم است، زیرا اگه این کار به موقع انجام‌ نشود تمام زحمات کشاورز از بین می رود.

 محسنی افزود: بهترین زمان کشت غلات اول آبان ماه تا ۱۰ آذر ماه است و از ۲۰ آذر تا ۱۰ دی ماه زمان پرهیز از کشت است که نباید غلات کشت کرد، به شرطی که کشاورز مطمئن باشد که ۲۰ بهمن ماه تا حداکثر اول اسفند در صورت عدم بارندگی آب مورد نیاز زمین کشت شده را داشته باشد.

 تغییر الگوی کشت گزینه مناسبی برای کشاورزان است

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی شهرستان اصفهان، با اشاره به تغییر الگوی کشت و فواید آن گفت: تغییر الگوی کشت گزینه مناسبی برای کشاورزان است تا با توجه به الگوی کشت، محصولاتی با مصرف آب پایین و با ارزش افزوده بالا کشت کنند.

 محسنی با بیان این که ساختار کشاورزی ایران نیاز به تغییر اساسی دارد، اظهار کرد: این ساختار قدیمی است و با نگاه قدیمی اداره می‌ شود و متأسفانه باید بگویم کشاورزی در حال فروپاشی است.

 وی با بیان این که برنامه‌ ریزی‌های انجام شده برای تغییر الگوی کشت بسیار خوب است، خاطر نشان کرد: حلقه مفقوده این موضوع، نظارت است، دولت باید نظارت بر اجرا نیز داشته باشد تا این برنامه‌ ریزی‌های انجام شده نتیجه مطلوب بگیرد.

محدودیت منابع آب کشاورزی شرق اصفهان را به‌ شدت تهدید می‌ کند

 این کشاورز نمونه شرق اصفهانی تصریح کرد: محدودیت منابع آب کشاورزی شرق اصفهان را به‌ شدت تهدید می‌ کند و بر همین اساس کشاورزان برای ادامه کار و تولید باید راهکارهای علمی و عملی تازه‌ تری را اجرا کنند.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی شهرستان اصفهان همچنین ابراز نگرانی کرد: تغییر الگوی کشت یعنی این که یک محصول را جایگزین محصول دیگر کنیم که بتوانیم مصرف آب را کاهش دهیم و این کاری نیست که در کوتاه مدت اتفاق بیفتد، کشاورزی که نزدیک به 60 سال یونجه کاشته و دامداری هم دارد، امروز به راحتی قبول نمی‌ کند که کشت خود را تغییر دهد.

توجه ویژه به تغییر الگوی کشت

مهرداد شیرازی، کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تغییر الگوی کشت بحث بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود، در دنیای امروز کشاورزان نباید به سمت کاشت محصولات آب‌ بَر و با ارزش افزوده پایین بروند.

شیرازی با بیان این که کشاورزان همیشه باید دو ملاک را مدنظر خود قرار دهند، ادامه داد: توجه ویژه به الگوی کشت محصولات کشاورزی که ارزش افزوده بیشتری دارند و آب کمتری مصرف می کنند، برای کاشت به کشاورزان توصیه می شود.

وی با بیان این که محدودیت منابع آبی در همه قرون گذشته بوده است، افزود: باید به دنبال راهکار علمی برای این چالش بزرگ بود اما یکی از راه های رفع این چالش این بهره وری از منابع آبی با تغییر الگوی کشت است.

راهکارهای اصولی تغییر الگوی کشت

این کارشناس کشاورزی، با اشاره به راهکارهای اصولی در رابطه با تغییر الگوی کشت در کشاورزی، تصریح کرد: کشاورزان باید با کمترین میزان مصرف آب محصولی را تولید کنند که هم از لحاظ کمی بیشترین باشد و هم از لحاظ کیفی محصولی باشد که ارزش اقتصادی داشته باشد.

شیرازی با بیان این که در تغییرات کشت باید همه جوانب توسط کارشناسان بررسی شود ادامه داد: مهم ترین موضوع در این زمینه زندگی کشاورزان است که باید مدنظر قرار گیرد، الگوی کشت به طور حتم نیاز بخش کشاورزی است ولی نباید به زندگی و درآمد کشاورز لطمه ای وارد کند.

وی افزود: کشاورزان تلاش می کنند با وجود محدودیت در منابع آبی، منابع غذایی را تأمین کنند چرا که امنیت غذایی یکی از مسائل اساسی کشور است که کشاورزان در این راه تلاش فراوانی می کنند.

تغییر الگوی کشت نیاز به فرهنگ سازی دارد

این کارشناس کشاورزی با بیان این که تغییر الگوی کشت نیاز به فرهنگ سازی دارد، خاطر نشان کرد: تغییر الگوی کشت کاری نیست که با اجبار عملیاتی شود، فرهنگ سازی زمانی جواب می‌دهد که تغییر الگوی کشت به درآمد کشاورزان لطمه نزند، چرا که کشاورز بر اساس آن درآمد، برای زندگی خود برنامه ریزی کرده است.

شیرازی ادامه داد: باید به دنبال کشت محصولاتی باشیم که هم آب کمتری مصرف کند و هم درآمد کشاورز را حفظ کند، باید بررسی شود مثلا در شرق اصفهان چه محصولی می‌ تواند با حفظ درآمد کشاورز، آب کمتری مصرف کند و آن را جایگزین کشت‌های فعلی کند.

وی گفت: خشک‌سالی‌های چند سال اخیر، کمبود آب را به یک معضل تبدیل شده است که تغییر الگوی کشت، گسترش کشت گلخانه‌ ای، توسعه سامانه‌ های نوین آبیاری و انتقال کشت بهاره به زمستان، از راهکارهای استفاده بهینه آب به نظر می‌ رسد.

انتهای پیام/غلامرضا قدرتی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.