اصفهان شرق

چگونه می‌توان از گسترش ویروس آنفلوآنزای پرندگان جلوگیری کرد؟

کدخبر: 150344
1396/08/18 در ساعت 16:13

به گزارش اصفهان شرق، شهرام موحدی در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: این بیماری از نوع ویروسی و بسیار خطرناک در بین بیماری‌های طیور است که به عنوان یک معضل جهانی شناخته شده به نحوی که در سال 2017 بیش از 60 کشور دنیا گزارش آلودگی به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را دادند.

وی با بیان این که کشورهای اطراف ایران، گزارش‌هایی از این بیماری را در کشورهای خود داشته‌اند، بیان کرد: چون شرایط بهداشتی بسیاری از کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران، شرایط مناسبی نیست از همین رو خطر بالقوه‌ای برای آلودگی کشور وجود دارد.

*اصفهان سردمدار تولید طیور در کشور

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به آلودگی کشور و استان اصفهان به ویروس فوق حاد آنفلوآنزای پرندگان در سال گذشته، تصریح کرد: اصفهان شرایط خاصی دارد و چون سال گذشته با این ویروس دست به گریبان شدیم، شرایط بدی پیش آمد که البته توانستیم مشکل را کنترل کنیم.

وی با بیان این که بیشترین تعداد واحد تولید طیور در کشور، در استان اصفهان قرار دارد مطرح کرد: بیش از  2 هزار و 600 واحد تولید طیور در استان اصفهان وجود دارد در حالی که تنوع و تراکم بالایی نیز در تولید طیور داریم، مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار، کبک، بلدرچین، شترمرغ و بوقلمون از جمله تولیدات طیور استان است.

*عوامل مؤثر در انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

موحدی با اشاره به مهاجرت پرندگان مهاجر به ایران در نیمه دوم هر سال، عنوان کرد: این پرندگان از نواحی سرد سیبری به سمت خط استوا به پرواز در می‌آیند و طی مسیر در تونل‌ها و کانال‌هایی هوایی که بخشی از آن‌ها از آسمان ایران می‌گذرد به نقاط گرم‌تر می‌روند.

وی با بیان این که این پرندگان نقش حاملان ویروس را ایفا می‌کنند، تأکید کرد: این موضوع باعث پراکندگی ویروس در کشور می‌شود اما این آغاز کار است و از این به بعد پرندگان آزاد پروازی مانند گنجشک و کلاغ و یا نقل و انتقال غیر ضابطه‌مند محصولات مرتبط با طیور زنده توسط افراد، کامیون‌ها و یا خودروهای حمل طیور نقش گسترش بیماری را دارند.

*تشکیل کمیته مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این که اصفهان مهد پرورش طیور کشور است، ابراز کرد: این موضوع باعث می‌شود که نگرانی‌های خود را به خصوص در نیمه دوم سال داشته باشیم و از اردیبهشت سال جاری تا امروز اصفهان پاک است و هیچ گزارشی از وجود ویروس در بین طیور استان، اعلام نشده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ، خاطرنشان کرد: حدود 3 ماهی است که این کمیته تشکیل شده و بیش از 12 جلسه در اداره کل دامپزشکی استان به همین منظور برگزار شده که این کمیته در قالب ستاد مدیریت بحران و تحت نظارت مدیریت بحران استانداری اصفهان تشکیل شده است.

*آموزش بیش از 3 هزار نفر برای مقابله با ویروس

موحدی با بیان این که شرح وظایف دستگاه‌های دخیل در مقابله با این ویروس ابلاغ شده است، یادآوری کرد: در هفته گذشته که هفته پدافند غیرعامل بود، مانوری در حوزه مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با همکاری دیگر دستگاه‌ها داشتیم و به استانداری، نیروی انتظامی، سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل راهداری و اداره کل اطلاعات اطلاع رسانی شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات توجیهی با اتحادیه‌ها و تشکل‌های طیور استان، تأکید کرد: شرح وظایف برای این تشکل‌ها ارسال شده و حدوداً بیش از 3 هزار نفر را نیز در این رابطه آموزش دادیم که همه بهره‌برداران حوزه طیور را پوشش می‌دهد البته از اقسام دیگر اطلاع رسانی چون بروشور و پیامک نیز استفاده کرده‌ایم.

*رعایت نکاتی که می‌تواند از انتشار ویروس جلوگیری کند

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با ابراز امیدواری از کنترل این بیماری در صورت احتمال ورود آن به استان اصفهان، ادامه داد: در خصوص پرورش طیور صنعتی به پرورش دهندگان این توصیه را داریم که حداکثر مسائل امنیت زیستی، بهداشتی و قرنطینه دامی را رعایت کنند و از ورود افراد متفرقه به محیط مزرعه پرورش طیور جدا خودداری شود.

وی در خصوص نکات بهداشتی، افزود: هر شخص حتی مدیر مزرعه در بدو ورود به مزرعه باید لباس خود را عوض کند و دوش بگیرد و در هنگام خروج نیز دوش گرفته شود و لباس نیز عوض شود، خودروهای حمل طیور نیز قبل از ورود و خروج از مرغداری، ضد عفونی شوند.

*گنجشک‌ها حامل ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

موحدی از لزوم مجهز بودن انبارهای دانه و سوله‌های پرورش طیور به توری برای جلوگیری از ورود پرنده‌های آزاد پرواز به داخل این محوطه‌ها گفت و بیان کرد: ورود پرندگانی از قبیل گنجشک و کلاغ به انبارها می‌تواند عاملی برای انتقال و نشر ویروس آنفلوآنزای حاد پرندگان باشد و ضروری است این مراکز پرورش طیور هر گونه تلفات طیور خود را به اداره دامپزشکی منطقه و شهرستان خود اطلاع دهند.

وی با بیان این که باید از حمل و نقل خوراک طیور، تخم مرغ و کود مرغی بدون داشتن گواهی حمل بهداشتی خودداری شود، مطرح کرد: پرورش دهندگان طیور تلفات خود را حتماً دفن کنند و لاشه آن‌ها را در اختیار جانوران قرار ندهند، روستاییان نیز باید دقت نظر داشته باشند که پرندگان آزاد پرواز و یا مهاجر در اثر تماس با طیور روستایی می‌توانند ناقل بیماری باشند.

*لاشه طیور آلوده را به سگ و گربه ندهید

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در توصیه به روستاییان گفت: اگر به موضوع یاد شده دقت نشود می‌توان شاهد تلفات در پرندگان روستایی نیز بود، روستاییان پرندگان بومی خود را حتماً در قفس نگه‌داری کنند و هیچ ارتباطی با پرندگان آزاد پرواز نداشته باشند و به پرندگان آزاد پرواز، اجازه هیچ گونه دسترسی به آب و دانه طیور بومی داده نشود.

وی از روستاییان خواست که از خرید طیور از بازارچه‌های روستایی و دوره‌گردها شدیداً امتناع کنند و ادامه داد: سال گذشته در این خصوص تجربیات بعدی داشتیم و ویروس از این طریق به مناطق دیگر نیز منتقل شده است و در صورت گستردگی تلفات، اداره دامپزشکی شهرستان را حتماً از این موضوع مطلع کنید.

*25 میلیون قطعه طیور در استان اصفهان وجود دارد

موحدی دفن پرندگان آلوده را ضروری دانست و عنوان کرد: در صورتی که لاشه پرنده آلوده در دسترس سگ یا گربه قرار گیرد همین حیوانات نیز ناقل بیماری می‌شوند و به این ترتیب بیماری به سرعت فراگیر می‌شود.

وی در پایان گفت: در حال حاضر 25 میلیون قطعه پرنده در حال پرورش در استان اصفهان وجود دارد و این عدد بسیار بزرگی است که مراقبت جدی و ویژه‌ای را از جانب همه نهاد و دستگاه‌های مربوطه می‌طلبد.

انتهای پیام/فارس