سرویس: دین و اندیشه 08:00 - پنجشنبه 18 آبان 1396

جایگاه ویژه اربعین نزد شیعیان؛

اربعین آخرین ایستگاه اهل معرفت

اربعین حسینی آخرین ایستگاهی است که اهل معرفت پس از ۴۰ روز عزاداری برای سید و سالار شهیدان، در آن به چله نشینی خود خاتمه می‌دهند تا با آزمودن خویش دریابند تا چه اندازه مرد میدان حسینی شدن هستند.

به گزارش اصفهان شرق، امام حسین(ع) در روز دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری به شهادت رسید اما نه تنها یاد و نام ایشان فراموش نشد، بلکه قائله قیام علیه ظلم تازه راهی نو در پیش گرفته بود.
عاشورای حسینی تنها محدود به یک روز یا یک دهه نمی شود، شیعیان و به ویژه ایرانیان که زمره خاص‌ترین ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت هستند عاشورا را به یک فرهنگ تبدیل کردند که هر بخش آن عبرتی نو و هر روایت از آن پرده‌ای از داستان هزارتوی شیدایی انسان در عالم هستی است.
حجت الاسلام رضا یزدانی – مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام  عنوان کرد: راهپیمایی اربعین، سیاسی‌ترین راهپیمایی جهان است، اگر سیاسی نبود، بایکوت نمی‌شد.
وی ادامه داد: اگر یک جمعیت چند ده هزار نفری به تحت هر عنوانی و در هرکجای عالم راهپیمایی می‌کردند همه  رسانه‌های دنیا ۲۴ ساعته حرکت این جمعیت را پوشش می‌دهند، اما در خصوص راهپیمایی اربعین سکوت کرده و گزارشی را اعلام نمی‌کنند.


پژوهشگر تاریخ اسلام تأکید کرد: عدالت و آزادی و عفت و رقابت بر سر ایثار، از جمله مهمترین ویژگیهای قیام عاشورا بود که امروز هم در هرکجا نامی از امام حسین باشد در بین مریدان ایشان مشاهده می‌شود.
یزدانی گفت: عاشورا و تاسوعا و عزاداری دهه نخست محرم حرکتهایی فرد محور هستند به این معنا که همه افراد قصد دارند برای شهادت امام حسین(ع) عزاداری کنند اما در اربعین هرکس قصد دارد ارادت خود را به آن حضرت نشان دهد بنابراین در وجود هرکس می‌توان جلوه‌ای از ویژگیهای محرم را مشاهده کرد.


وی تصریح کرد: هیچ چیزی مانند پیوندهای مذهبی و دینی نمی توانست ۲ ملتی را که ۸ سال با یکدیگر در جنگ شبانه روزی بودند را بار دیگر پیوند دهد اما خون امام حسین(ع) بار دیگر شیعیان را با هم پیوند داد و ثابت کرد که سرسپردگان استکبار مانند صدام حسین، تنها شکست خوردگان تاریخ هستند.


پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: جمع شرکت‌کنندگان در راهپیمایی میلیونی اربعین با وجود اینکه عزادارند و در عزای حسین(ع) حرکت می‌کنند، غم و غصه‌ای که انسان را خُرد کند، ندارند.
حجت الاسلام یزدانی اظهار کرد: واقعا جای شگفتی است که عزادارانی مسرور دارای اراده و انسجام را می‌بینیم که آماده انجام کاری سخت و خطرپذیر هستند، تنها دوگانه‌هایی از این نوع در میان عزاداران حسینی قابل مشاهده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: مذاهب و ادیان مختلف اما در عین وحدت در پیاده‌روی اربعین حضور دارند و فقط شیعه اثنی عشری نیست بلکه افرادی از اهل تسنن و از مذاهب گوناگون نیز در این راهپیمایی حضور دارند.
حجت الاسلام محمد حسین قربانی – کارشناس مسائل مذهبی و مدرس دانشگاه، عنوان کرد: شاید بتوان شیعه را بزرگترین مذهب جهان دانست که نمادها در آن از جایگاه خاصی برخوردار هستند و عاشورا و مظاهر آن در شمار مهمترین نمادهای این مذهب هستند.
وی تصریح کرد: اربعین در نزد شیعیان از جایگاه خاصی برخوردار است اما این روز هم یک نماد است تا ثابت شود غم شهادت امام سوم تا ۴۰ روز همچنان تازه است و کسانی که در سهمی در قتل ایشان داشتند باید منتظر پاسخ شیعیان ایشان باشند.

 
کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: در طول تاریخ حاکمان مستبد فراوانی بودند که قصد نابودی شیعه را داشتند اما عاشورا مانع نابودی این مذهب شد زیرا عاشورا با داشتن روزهایی همچون اربعین به یک فرهنگ تبدیل شده که هرچند شاخه‌هایی از آن را نابود کنند اما دیگر شاخه‌ها همچنان پابرجا هستند.
وی اضافه کرد: بعد از اربعین دیگر ظاهرا نامی از عاشورا نیست اما بر اساس آموزه‌های اهل بیت بعد از این روز است که صف دوستداران واقعی آن حضرت از دیگران جدا می‌شود چون کسانی که ۴۰ روز در سوگ امام خود بودند اکنون آماده جانبازی در راه دین هستند.
کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: وقایعی چون قیام توابین و مختار ثقفی بعد از اربعین سال ۶۱ هجری قمری بوجود آمد به همین دلیل می‌توان اربعین را رمزی برای شیعیان انقلابی نامید که هرسال به جلوه‌ای تازه برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.