سرویس: اجتماعی 17:10 - سه شنبه 16 آبان 1396

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان:

بارش‌های پاییزی اصفهان از نیمه سوم آبان آغاز می‌شود

مدیرکل هواشناسی اصفهان با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود بارش‌های پاییزی از نیمه سوم آبان آغاز شود، گفت: بارش برای نواحی مرکزی و شرقی رطوبت زیادی ندارد و کمبود بارش را جبران نمی‌کند.

به گزارش اصفهان شرق، مجید بیجندی با بیان اینکه با توجه به شرایط بارش و دمای استان اصفهان در سال زراعی ۹۶- ۹۵ در اکثر نقاط استان اصفهان شاهد درجاتی از خشکسالی بوده‌ایم، اظهار داشت: در این بازه زمانی بارندگی‌ها نسبت به استانداردهای تعریف شده به جز در نواحی غربی استان اصفهان کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در نخستین روزهای سال زراعی ۹۷ – ۹۶ اگرچه بارش‌ها در سطح کشور حدود هفت میلی‌متر بوده و نزدیک به نرمال بوده است، ابراز داشت: این بارش‌ها در سواحل شمال کشور اتفاق افتاده که تاثیری بر بهبود نسبی خشکسالی در کشور نداشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در مهرماه در هیچ نقطه ای از استان اصفهان بارش گزارش نشده است، تصریح کرد: از این رو در این ماه مناطق غربی و سرچشمه‌های آبی استان بارشی را دریافت نکردند و با توجه به کمبود بارش سال‌های گذشته روند کاهش ذخایر آب زیرزمینی و خشکسالی هیدرولوژیکی کماکان ادامه دارد.

دمای هوای استان در مهر ماه افزایش داشت

وی با بیان اینکه از نظر دمایی نیز در بیشتر نواحی استان افزایش جزئی دما را نسبت به نرمال داشتیم، اضافه کرد: بیشترین افزایش دما در استان مربوط به نجف آباد، اصفهان، ورزنه و فریدونشهر بود اما در برخی نواحی از جمله  شرق اصفهان و کاشان هم دما نسبت به نرمال کاهش جزئی داشته است.

بیجندی با اشاره به اینکه میانگین دمای هوای استان اصفهان در مهر امسال نسبت به سال گذشته در بیشتر نواحی استان کاهش جزئی داشته است، افزود: پیش‌بینی فصلی دما و بارش در پاییز ۹۶ مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند که امسال پاییز در شرایط لانینای ضعیف خواهیم بود.

وی ادامه داد: مرکز پر ارتفاع که تاکنون اجازه عبور سیستم‌های بارش‌زا را در سطح استان اصفهان نداده است در اوایل نیمه دوم کمی ضعیف شده و امکان بارش را بتدریج بر روی استان به شکل محدودی فراهم می‌آورد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود بارش‌های پاییزی امسال از نیمه سوم آبان ماه آغاز شود، تصریح کرد: اما بارش به ویژه برای نواحی مرکزی و شرقی از رطوبت زیادی برخوردار نبوده و مشکلات کمبود بارش را جبران نمی‌کند.

بارش سرچشمه‌های استانی به حدی که لازم است نمی‌رسد

وی با تاکید بر اینکه بارش سرچشمه‌های استانی به حدی که لازم است نمی‌رسد، افزود: سایر شاخص‌های اقلیمی نشان می‌دهند که شرایط بارشی پاییز امسال تمایل به کمتر از نرمال دارد.

بیجندی با اشاره به اینکه در مجموع بر طبق جدیدترین خروجی مدل‌ها بارش پاییز امسال کمتر از نرمال خواهد بود، افزود: تمایل به کمتر از نرمال بودن به نسبت در نواحی غربی بیشتر است.

وی در خصوص وضعیت دمایی استان اصفهان در فصل پاییز نیز ابراز داشت: میانگین دما در فصل پاییز به طور میانگین در سطح استان در حد نرمال و در برخی نواحی تا حدود یک درجه نسبت به نرمال افزایش خواهد داشت.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.