اصفهان شرق

تونل بهشت‌آباد 4 سال است رها شده/ توضیحاتی پیرامون پروژه عجیب انتقال آب «بن – بروجن»

کدخبر: 150232
1396/08/16 در ساعت 09:23

به گزارش اصفهان شرق، حیدرعلی عابدی امروزدرخصوص تأمین آب برای کشاورزان شرق استان اصفهان اظهار داشت: برای حل بحران آب و بهبود وضعیت ‌زاینده‌رود پیشنهادهایی به دولت داده شده، اولین مساله ساماندهی رودخانه است، ساماندهی به معنی پیگیری نصب کنتور و نصب شماره مجوز‌ برای لوله‌های برداشت آب از زاینده‌رود است در حالی‌ که هنوز رودخانه زاینده‌رود هنوز ساماندهی شده نیست.

وی افزود: دومین مساله ساماندهی از تونل اول تا تالاب گاوخونی است؛ قابل باور نیست که لوله‌های که در حال برداشت آب از زاینده‌رود هستند کنتور ندارد، مجوز برداشت آب روی آن نصب نیست و از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری نمی‌شود، این در حالی است که این برداشت‌ها با چندین تراکتور و بر روی زمین انجام می‌شود و آنچه به صورت زیرزمینی است بحث دیگری است.

*مسؤولان شهرکرد علیه پروژه بهشت‌آباد 15 بار شکایت کرده‌اند 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامساعد کشاورزان شرق اصفهان ادامه داد: ساماندهی به صنف واگذار شده و برخی نقاط را خود کشاورزان ساماندهی و لوله‌های برداشت غیرمجاز را مسدود کرده‌اند؛ فردا قرار است همراه با معاون وزیر در جمع مردم شرق اصفهان حاضر شویم و پاسخگوی مردم باشیم.

عابدی ادامه داد: جلوگیری از برداشت غیرمجاز، در حال حاضر متعدد انجام می‌شود و کسی هم با آن‌ها کاری ندارد؛ پیگیری اجرای سد تونل دوم و‌ پیگیری تأمین بودجه لازم برای آن از پیشنهادات بعدی به دولت است؛ بررسی کرده‌ایم شهرکرد تا به حال حدود 15 مورد علیه این سد به بهانه‌های مختلف شکایت کرده است در حالی که با تکمیل این پروژه سهمیه آب چهارمحال و بختیاری هم بیشتر می‌شود.

*هر سال یک محصول کشاورزان نابود می‌شود

وی اضافه کرد: تغییر الگوی کشت در کلیه مساحت‌های زیر کشت متناسب با منابع باید پیگیری شود و انتظار می‌رفت که جهاد کشاورزی الگوی مناسبی جهت کشت به کشاورزان ارائه کند که این مهم تا به حال ارائه نشده، چه کسی جوابگوی محصول هلوی استان چهارمحال و بختیاری است که روی زمین زیر درختان ریخته شد و موفق به فروش آن نشدند؟ هر سال شاهد اشباع بازار از یک نوع محصول هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید منابع آبی را در دراز مدت در نظر بگیریم اذعان داشت: شعار‌های زیست محیطی زیادی از سر ترس و نگرانی از عملکرد اشتباه گذشتگان و دلسوزی و علاقه به محیط زیست داده شده اما الان این شعارها حساب شده نیست، برای مثال چطور از پنج میلیارد آبی که وارد دریاچه خزر می‌شود نتوانسته‌ایم یک میلیارد آن را به استان و‌ فلات‌های مرکزی بیاوریم؟

عابدی تصریح کرد: خود استان چهارمحال و بختیاری در تمام ادوار گذشته برای تأمین منابع آبی هیچ قدمی برنداشته و طرحی ندارد، در صورتی که استان چهارمحال و بختیاری از زاینده‌رود آب برمی‌دارد و‌ به سمت بالا می‌برد، سال‌های آینده انرژی به قدری گران می‌شود که به صرفه نیست که برق تولید کنند و با آن آب را به سمت بالا پمپاژ کنند.

*4 سال است تونل بهشت‌آباد رها شده

وی درباره منطقه بهشت‌آباد خاطرنشان کرد: حتما باید برای منطقه بهشت‌آباد برنامه‌ریزی و‌ تامین منابع مالی شود، تاکنون باید سد را تکمیل می‌کردند، منابع آبی چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد برنامه‌ریزی شود اما بدون هیچ دلیل علمی چهار سال است بهشت‌آباد رها شده و پیشرفتی نداشته است در حالی که طرح بهشت‌آباد را بهترین مشاوران بین‌المللی با رعایت همه مسائل زیست محیطی داده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در نظر داشته باشیم که زاینده‌رود دریا نیست و محدود است استان‌ها نباید به آن به عنوان تنها راه تأمین آب نگاه کنند، اگر دولت برداشت جدیدی مصوب می‌کند باید منبع تأمین آن را مشخص کند؛ تونل اول و دوم حق آبه مردم است و حق‌الناس است و این یعنی حتی شخص رئیس‌جمهور حق برداشت ندارد مگر این که آبی از جاهای دیگر به زاینده‌رود اضافه کنند و به همان میزان برداشت کنند.

*اصفهان میزبان 3 میلیون مهاجر از خوزستان و چهارمحال و بختیاری

وی اضافه کرد: استان اصفهان خواسته یا ناخواسته زیر بار عظیم یک مهاجرت حدود سه میلیون نفری از شهرهای مختلف خوزستان و‌ چهارمحال و بختیاری است و‌ باید آب مورد نیاز تأمین شود؛ در گذشته آب آشامیدنی شهر اصفهان 40 میلیون متر مکعب بود اما امروزه میزان آب آشامیدنی استان اصفهان بالای ۴۰۰ میلیون متر مکعب است، این تفاوت را از کجا تأمین کنیم؟

*توضیحاتی پیرامون پروژه عجیب انتقال آب «بن – بروجن»

عابدی در خصوص آخرین وضعیت طرح انتقال آب بن – بروجن، گفت: اگر نماینده اصفهان نبودم با اطلاعاتی که از این طرح دارم بازهم به آن اعتراض می‌کردم، می‌خواهند بیش از 540 متر در ارتفاع و بیش از 250 کیلومتر با سه بار پمپاژ آب را انتقال دهند در صورتی که در خود چهارمحال و بختیاری با 11 کیلومتر تونل امکان انتقال آب به بروجن وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در این روش 14 میلیارد تومان فقط هزینه برق پمپاژ آب می‌شود، خاطرنشان کرد: به‌ عنوان نماینده اصفهان سؤال می‌پرسم از کجا آب این طرح را می‌خواهید تخصیص دهید؟ این شکل از انتقال آب مقرون به صرفه نیست و منبع تأمین آب آن هم نمی‌تواند در شرایط فعلی زاینده‌رود باشد.

انتهای پیام/فارس