سرویس: اجتماعی 08:00 - سه شنبه 16 آبان 1396

شهردار اصفهان در برنامه«فرمول یک»:

بازگشایی دائمی زاینده رود نیازمند عزم ملی است/استفاده از نخبگان برای مدیریت شهر

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه بازگشایی دائمی زاینده رود نیازمند یک عزم ملی است گفت: شهرداری اصفهان به عنوان یک سهم بر این رودخانه تمامی تلاش خود را می کند تا با کمک مسئولان و مقامات استانی و ملی، زاینده رود به صورت دائمی جاری شود.

به گزارش اصفهان شرق، قدرت الله نوروزی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «فرمول یک» در شبکه یک سیما ضمن عرض تسلیت ایام اربعین حسینی اظهار کرد: اصفهان یکی از مهم ترین شهرهای ایران است که هزینه های زیادی برای نظام جمهوری اسلامی داده و همواره یکی از مراکز جوشان انقلاب اسلامی بوده است که در همین راستا ۲۳ هزار شهید در راه حفظ میهن داده به طوری که در یک روز ۳۷۰ شهید در این شهر تشیع شده اند.

شهردار اصفهان ادامه داد؛ اصفهان در طول جنگ تحمیلی دارای سه لشکر مردمی بوده اما با وجود تمامی این هزینه ها از امکانات ملی بهره کافی را نبرده است.

زاینده رود دارای یک هویت ملی برای اصفهان است

وی ادامه داد: رودخانه زاینده رود دارای یک هویت ملی برای اصفهان است که آب آن برای شرب، صنایع فولاد مبارکه و ذوب آهن و کشاورزان باید به مصرف برسد در حالی که کشاورزان از آن بی بهره هستند و از سوی دیگر امروز پل های تاریخی اصفهان همچون پل خواجو و سی و سه پل تشنه جرعه ای آب هستند.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه دسترسی به آب شرب سالم حق همه مردم است، عنوان کرد: رودخانه زاینده رود دارای حق آبه و مالک است و شهرداری اصفهان به عنوان یک سهم بر این رودخانه تمامی تلاش های خود را با به کارگیری امکانات موجود به خرج خواهد داد تا با  کمک مسئولان و مقامات استانی و ملی، آب به صورت دائمی در رودخانه جاری شود البته برای اجرایی شدن این مسأله نیازمند یک عزم ملی هستیم.

ریزدانه های گاوخونی زندگی شهروندان اصفهانی را به مخاطره می اندازد

وی اضافه کرد: در همین راستا اگر آب رودخانه زاینده رود به تالاب گاوخونی نرسد ریزدانه هایی به وجود می آیند که زندگی شهروندان اصفهانی را به مخاطره خواهد انداخت البته به صورت مقطعی به منظور کشت پاییزه کشاورزان، آب از اول آذرماه در رودخانه جاری می شود.

نوروزی در ادامه صحبت های خود از عدم ایجاد زیرساخت های دوچرخه سواری در شهر خبرداد و گفت: در برخی از خیابان های اصفهان باید دوچرخه سواری ممنوع شود چراکه امکانات موجود آن وجود ندارد بنابراین زمانی می توانیم از دوچرخه سواری به عنوان یک قاعده حمل و نقل شهری یاد کنیم که زیرساخت های آن برای همه شهروندان فراهم شده باشد.

وی افزود: البته در خصوص دوچرخه سواری خانم ها مسائل شرعی وجود دارد که در نظر داریم این مسائل را با علما  در میان گذاشته و پس از تبین موضوع اگر نظر مسلم مخالفی وجود نداشته باشد ضمن فراهم آوری دوچرخه هایی مناسب بانوان این مسأله را برطرف کنیم و در دنیا دوچرخه هایی را متناسب بانوان دیده ام.

تکمیل خط یک مترو اصفهان تا عید نوروز ۹۷

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه طراحی و احداث مترو اصفهان مربوط به سال ۸۰ است و ۱۷ سال از آن می گذرد، تصریح کرد: خط یک متروی اصفهان ۲۰ کیلومتر است که در طی این سالها ۱۶ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و قول می دهم که این  خط تا عید نوروز سال آینده به طور کامل افتتاح شود.

وی ادامه داد: ۱۲ قطار برای مترو اصفهان خریداری شده که در حال حاضر ۵ مورد آن در حال فعالیت است و روزی ۲۰ هزار نفر را با سر فاصله زمانی ۲۰ دقیقه جابه جا می کند که امیدواریم  این فاصله زمانی از اول آذرماه به ۱۵ دقیقه برسد.

نوروزی تاکید کرد: عملیات عمرانی خطوط دوم و سوم قطار شهری اصفهان نیز آغاز شده و در برنامه ای ۵ ساله به بهره برداری خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: بدهی مدیریت شهری به پیمانکاران بسیار زیاد است که حاصل طرح های افتتاح شده در دوره های مدیریت قبلی است اما امروز با تدابیری که اندیشیده شده سعی کرده ایم پیمانکارانی که بیشتر تحت فشار هستند و طلب کمتری دارند را تسویه کنیم.

از نخبگان برای مدیریت شهر استفاده می شود

شهردار اصفهان، این شهر را شهری دانشگاهی دانست و گفت: اصفهان دارای ۵ دانشگاه مادر و ۲۷ دانشگاه غیرانتفاعی است و بر همین اساس معتقدم که باید از وجود نخبگان در مدیریت شهری بهره برد چراکه امروزه اصفهان و کشور دچار گسست شهری شده است.

وی افزود: به دنبال شفاف سازی در مدیریت شهری هستیم و در همین راستا قانون دسترسی به اطلاعات آزاد را ابلاغ  کرده و یک حقوق دان جوان را به عنوان مشاور در امور شفاف سازی تعیین کرده ام.

نوروزی با  بیان اینکه باید از ظرفیت های بانوان در مدیریت شهری بهره برد، اظهار کرد: به همین منظور یک خانم را به عنوان مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان تعیین کردم که شنبه آینده معرفی خواهد شد و دو خانم دیگر را نیز برای مسئولیت های مختلف در شهرداری انتخاب کرده ام که انتخاب آن ها مراحل قانونی را طی می کند.

وی یادآور شد: ملاک من برای انتخاب مدیران در اداره شهر، شایسته سالاری و تخصص است و بر همین اساس اولویت من بین پیران و جوانان، انتخاب مدیران جوان است.

 ایجاد زیرساختهای شادابی و نشاط برای شهروندان

شهردار اصفهان سلامت جسم و روان را دو عنصر مهم برای شادابی شهروندان ارزیابی کرد و گفت: یکی از شعارهای من نیز ایجاد شادابی و نشاط در شهر است که باید زیرساخت های آن را در شهر فراهم کرد.

وی اضافه کرد: اصفهان در بخش های تاریخی و میراثی بسیار معروف است اما در بخش های تفریحی وضعیت مناسبی ندارد به طور مثال در این شهر ۱۳ سالن سینما از گذشته وجود داشته که به تعداد آن ها اضافه نشده است از سوی دیگر سالن مناسبی برای تئاتر نیز در شهر وجود ندارد البته میدان نقش جهان اصفهان می تواند به عنوان بهترین تفریحگاه برای مردم اصفهان معرفی شود اگر زمینه برپایی تئاتر در آن فراهم شود.

بازآفرینی شهری در بافت فرسوده محقق نشده است

نوروزی با تاکید بر اینکه آثارباستانی اصفهان نیاز به بازآفرینی دارند، بیان کرد: ۲۰ درصد اصفهان بافت فرسوده است که ۳۰ درصد جمعیت شهر را در خود جای داده  که می تواند زمینه ساز گسترش گردشگری شهری باشد.

شهردار اصفهان تاکید داشت: این بافت برای گردشگران خارجی دارای جذابیت است و میتواند فضایی جذاب برای گردشگران خارجی باشد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون های چهارم، پنجم و ششم توسعه قرار بر این بوده که هر سال ۱۰ درصد از بافت فرسوده شهری بازآفرینی شود این درحالی است که طی این سالها تنها ۱۰ درصد از این بافت بازآفرینی شده است.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.