سرویس: سیاسی 08:03 - دوشنبه 15 آبان 1396

آیت الله طباطبایی‌نژاد: جناجی و حزبی عمل نمی‌کنم

نمره امام جمعه اصفهان به حضور 15 ساله خود در نصف‌جهان/ روایتی از چالش‌ روزهای پر التهاب دهه 80

امام جمعه اصفهان در این گفت‌وگو از دوران حضور در سوریه به عنوان نماینده مقام معظم رهبری، ارتباط با حزب‌الله، انتخاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و برعهده گرفتن مدیریت حوزه علمیه اصفهان صحبت می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد شهریور ماه 1381 با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان انتخاب شد. استعفای آیت‌الله طاهری امام جمعه سابق و شرایط سیاسی آن روزهای اصفهان، فضایی پرالتهاب را پیش روی امام جمعه جدید اصفهان قرار داده بود، شرایطی که وی آن را سخت توصیف می‌کند اما او که خود را بر مبنای 3 اصل، قطعاً اصولگرا می‌داند معتقد است حزبی عمل نکردن وی در بدو ورود به اصفهان سبب آرام شدن اوضاع ناپایدار سیاسی در اصفهان شده است.

به مناسبت سالروز ورود آیت‌الله طباطبایی‌نژاد به اصفهان و انتخاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت‌وگویی تفصیلی با وی صورت دادیم، امام جمعه اصفهان در این گفت‌وگو از دوران حضور در سوریه به عنوان نماینده مقام معظم رهبری، ارتباط با حزب‌الله، انتخاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و برعهده گرفتن مدیریت حوزه علمیه اصفهان صحبت می‌کند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

شما نماینده مقام معظم رهبری در سوریه بودید، قبل از وارد شدن به اصفهان، ارتباط شما با گروه‌های سیاسی سوریه و محور مقاومت چگونه بود؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: از اواسط سال 1375 به نمایندگی از طرف مقام معظم رهبری به سوریه رفتم و 20 شهریور 81 به اصفهان آمدم، در واقع 5 سال نماینده مقام معظم رهبری در سوریه بودم.

همه شیعیان سوریه زیر نظر ما بودند، به ویژه شهرهای بزرگ مانند الزهرا، فوعه، کفریا. کار ما این بود که برای شیعیان این شهرها روحانی اعزام کنیم.

بعد از پایان سال اول حضور در سوریه متوجه شدم که بانوان این کشور به مسجد نمی‌روند، بنابراین صحبت‌های روحانیون ما را نیز نمی‌شنیدند، در همین راستا مدرسه علمیه خواهران را با همه قوانین مربوط به خود راه‌اندازی کردیم.

حدود 150 نفر بانو در این مدرسه آموزش‌های حوزوی و دینی می‌دیدند. در شهرهای الزهرا، فوعه و کفریا و برخی شهرهای دیگر نیز این مدرسه علمیه را افتتاح کرده که نتیجه آن بسیار موثر بود، خیلی از بانوان با حضور در این مدرسه خود به مبلغه تبدیل شده بودند.

مردم آن منطقه فقط اسم شیعه را داشتند اما سؤالات بسیاری در زمینه مذهب در ذهن‌شان بود که به آنها پاسخ داده نشده بود. دلیل نیز این بود که تاکنون به مناطق آن‌ها روحانی مبلغ اعزام نشده است، اما ما بعد از انقلاب اسلامی این اقدامات را انجام دادیم.

از اقدامات دیگر ما تجهیز مدرسه امام خمینی (ره) بود، همچنین با اجازه رهبر معظم انقلاب زمینی به وسعت 30 هزار متر جهت ساخت حوزه علمیه خریداری کردیم، که اکنون در اختیار جامعه المصطفی است.

مصلایی که در مجاورت حرم حضرت زینب (س) نیز قرار داشت تجهیز و آماده سازی کردیم، 120 تخته فرش 12 متری یک‌دست برای این مصلی خریداری کردیم. همچنین در زمان‌هایی که مرحوم آیت الله فهری نماینده امام (ره) حضور نداشت بنده نماز جمعه را می‌خواندم.

آن زمان سوریه که با وسعت 185 هزار کیلومتر مربع از بسیاری از کشورهای عربی بزرگتر بود حدود 10 میلیون نفر جمعیت داشت. جمعیت این کشور را سنی، شیعه، علوی، مسیحی و دروزی‌ها تشکیل می‌دادند.

با این حال با اینکه 75 درصد جمعیت این کشور سنی هستند اما حکومت در دست علویان است، ابتدا حاکمیت در اختیار حافظ اسد بود و سپس به فرزندش بشار اسد رسید.

 حافظ اسد اقدامات بسیار خوبی در دوران خود انجام داد، او در این کشور ثبات ایجاد کرد و همچنین در زمینه آبادانی، کشاورزی و صنعت اقدامات خوبی صورت داد به همین دلیل زمانی که از دنیا رفت، مردم پسر او بشار اسد را حمایت کردند، اکنون نیز به یاری خداوند، با تدبیر و حمایتی که ایران از آن‌ها صورت داده در آستانه پیروزی هستند که امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد.

ارتباط شما با حزب الله چطور بود؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: ما با حزب الله و شخص سید حسن نصرالله نیز رابطه خوبی داشتیم و با همکاری آن‌ها کارهای بکر زیادی نیز انجام دادیم.

در «رقه» اجازه نمی‌دادند شیعیان مسجد بسازند، عموی بشار اسد نیز انسانی متعصب و تقریباً شبیه وهابی‌ها بود، بشار اسد او را بیرون کرد و بعد از آن توانستیم زمینی را در رقه خریده و کلنگ نخستین مسجد شیعیان را به زمین بزنیم و پس از ساخت مسجد یکی از طلبه‌های سوری نیز که سال‌ها در قم درس خوانده بود امام جماعت آن مسجد شد.

به اصفهان و زمان انتصاب شما برمی‌گردیم.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: زمانی که بنده در سوریه حضور داشتم، رئیس دفتر مقام معظم رهبری به بنده اطلاع داد که به ایران بیا و با شما کار داریم، گفتند خیلی‌ از افراد دوست داشتند این مسؤولیت به آنها محول شود اما نشد، ما نیز بعد از بررسی‌های مختلف نام 10 نفر را به رهبر انقلاب دادیم که نام شما آخر بود، وقتی به اسم شما رسیدند گفتند که باید روی ایشان فکر کنم و فردای آن روز گفتند که بگویید بیاید.

شما به این مسؤولیت تمایل داشتید یا مایل بودید در سوریه بمانید؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: نسبت به وظیفه‌ای که در سوریه داشتم کار سختی بود، اکنون نیز کار سخت‌تری است، به این مسؤولیت تمایلی نداشتم اما چون حضرت آقا دستور دادند به حول و قوه الهی همه سختی‌ها را تحمل کردم و تحمل خواهم کرد.

وقتی وارد اصفهان شدید فضای ملتهبی را شاهد بودید. چطور توانستید آن اوضاع سیاسی را آرام کنید؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: وقتی به اصفهان آمدم بسیاری از افراد آمده و راجع به آیت الله طاهری صحبت می‌کردند، بنده می‌گفتم او برای انقلاب کار کرده، روحانی و پدر شهید است، کم کم این افراد مأیوس شدند، طرفداران آیت‌الله طاهری نیز عکس العمل بدی نسبت به بنده نشان ندادند که هنوز نیز همین طور است.

یعنی به دنبال تحریک شما بودند؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: این افراد به دنبال آشوب بودند و مسائلی را مطرح می‌کردند، به عنوان مثال عنوان می‌کردند که چرا مصلی در دست اوست، اینگونه تحریک‌ها وجود داشت، اما بنده به حرف آنها گوش نمی‌دادم، نه به چپ و نه به راست تمایلی نداشتم و مسیر خود را می‌رفتم.

بنده عقیده خاص خود را دارم و اصولگرا هستم، چون اصول انقلاب را به طور کامل قبول دارم، اصول انقلاب یعنی قانون اساسی، ولایت فقیه و ایستادن مقابل مستکبران، این 3 اصل قانون انقلاب است. کسی که در این اصول قوی نباشد من او را انقلابی ضعیف دانسته و اگر اصلاً آن‌ها را قبول نداشته باشد را ضدانقلاب می‌دانم.

درباره قانون اساسی امام راحل فرمود چیزی برخلاف اسلام در آن ندیدم، لزوم ولایت فقیه را نیز خود با ده‌ها آیه ثابت کردم، رهبر ما باید آگاه، عالم، عادل، مدیر و مدبر باشد، حتی کفار نیز بر این خصوصیات که کاملا منطبق بر عقل و منطق است نتوانستند ایرادی وارد کنند، خبرگان خود را نیز برای نظارت بر همین امر انتخاب کرده‌ایم.

با این اوصاف رمز موفقیت خود در آرام کردن شرایط سیاسی ملتهب آن زمان را وابسته نبودن به جریان‌ها می‌دانید؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: بنده بر خلاف برخی جناح‌ها که نمی‌دانند به چه دلیل در آن جناح شرکت دارند و همان طور که گفتم با قبول سه اصل انقلاب اصولگرا هستم اما با این حال حزبی عمل نکردم و سعی کردم بدون ایجاد حاشیه و  زبان خوش کسانی که در ملتهب کردن فضای سیاسی استان گام بر می‌دارند را آگاه کنم، بنده 74 ساله هستم و 60 سال است که درس حوزه می‌خوانم، همچنین 20 سال است که خارج فقه تدریس می‌کنم، بنابراین از هرچیزی تقلید نمی‌کنم و اگر جایی شک کردم کتاب و روایات را می‌خوانم، 10 سال در کشورهای عربی بودم، 2 دوره نماینده مجلس بودم و مسیرها را طی کرده‌ام، خطی عمل نکردن یکی از عوامل این آرامش است.

زمانی‌که به حوزه علمیه اصفهان ورود کردید این بحث مطرح بود که علما با یکدیگر اختلاف دارند، برای این وحدت و ساماندهی حوزه چه اقداماتی انجام دادید.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: مقام معظم رهبری از آیت الله مظاهری خواستند که به اصفهان آمده و بعد از آیت الله صادقی رئیس حوزه شوند، بین علمای اصفهان نیز اختلافی نبوده و نیست من نسبت به آیت الله مظاهری و آیت الله ناصری و دیگر آیات کمال احترام را دارم، حتی زمانی‌که آیت‌الله طاهری بیمار شد از دفتر آقا اجازه گرفته و به دیدار او رفتم، روزهای آخر که به جلسات مصلی نمی‌آمد می‌گفت طباطبایی‌نژاد به جای من امضا کند، بنابراین من غرضی با کسی نداشتم. بنده نیز با علما هیچ اختلافی نداشته و ندارم، البته می‌دانم شاید سلیقه‌های برخی از آن‌ها متفاوت باشد اما هیچ کدام قصد ضربه زدن به دین را ندارند، محور ما دین است و کسی که با دین موافق باشد باید اشتباهش را به او تذکر داد.

بعد از یک سال نیز آیت الله مظاهری مدیریت حوزه را به بنده سپرد، ابتدا قبول نمی‌کردم و گفتم از رهبر انقلاب سؤال کنید، ایشان نیز نامه‌ای به حضرت آقا نوشتند و خواستند که مدیریت حوزه علمیه را به بنده بدهند و رهبر انقلاب نیز در پاسخ این اجازه را صادر فرمودند.

چرا خواستند که مدیریت حوزه را شما بر عهده بگیرید؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: قبل از آن حجت الاسلام بهشتی‌نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان بود، اما او سازمان تبلیغات را نیز در اختیار داشت بنابراین خواستند مدیریت حوزه به فرد دیگری واگذار شود، اکنون 14 سال است که مدیریت حوزه را بر عهده دارم، با عنایات آیت الله مظاهری این مسؤولیت را برعهده گرفته و در حد توان خود برای حوزه کار کرده‌ام.

از جمله اقدامات ما در حوزه جذب بیشتر طلاب بود. جمعیت حوزه از 3 هزار نفر به 9 هزار نفر رسید، همچنین 10-15 حوزه در شهرهای مختلف استان مانند سمیرم، دهاقان، نایین، تیران، خوانسار، هرند، خمینی‌شهر، زینبیه اصفهان و… ساختیم. در بخش‌های دیگر مانند کلاس‌ها و آزمون‌ها نیز اقدامات خوبی انجام شد.

در بیش از 10 سال گذشته که نمایندگی ولی فقیه در استان اصفهان را برعهده داشتید چقدر خود را در حل معضلات استان موثر می‌دانید و چه نمره‌ای در این زمینه به خود می‌دهید؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: به خودم نمره 20 نمی‌دهم اما در حد توانم توانستم کارهایی را انجام دهم، در رابطه با مسائل آب باید گفت اصل و اصالت کار مربوط به ما نیست و با دولت است، اما با مسؤولان در این زمینه صحبت‌های زیادی کردیم که متأسفانه اثر آنچنانی روی اصفهان نداشته است، امیدواریم نمایندگان مجلس نیز فعالیتی کرده و کار را دنبال کنند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.