اصفهان شرق

سن بروز بیماری های قلبی عروقی در ایران ۱۰ سال پایین تر از متوسط جهانی

کدخبر: 150116
1396/08/14 در ساعت 09:30

به گزارش اصفهان شرق، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ عامل اصلی مرگ و میر در جهان بیماری های قلبی و عروقی خواهند بود و در حال حاضر ۴۰ درصد موارد فوتی در کشور مربوط به این بیماری ها و بیشتر از ۱۹ درصد مربوط به سکته های قلبی است.

در ایران هم سن شیوع بیماری های قلبی عروقی پایین آمده است و هم آمار ابتلا به این بیماری افزایش پیدا کرده است.

با توجه به تحقیقات انجام شده سن بروز بیماری های قلبی عروقی در ایران حدود ده سال پایین تر از متوسط جهانی بوده است، به بیان ساده تر ما ده سال زودتر نسبت به متوسط جهان سکته می کنیم.

البته این آمار تکان دهنده متاسفانه رو به افزایش است.

آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در کشورمان بالاتر از کشورهای پیشرفته است، بنابراین پیشگیری از این بیماری ضروری است.

شاید بتوان گفت هزینه پیشگیری از بیماری های قلبی کمتر از مصرف سالیانه فست و فود در یک خانواده است، چرا که بررسی های بانک مرکزی نشان می دهد ۷۷ میلیون ایرانی سالانه بیش از ۱۱٫۱ هزار میلیارد تومان برای خوردن غذا و خوراکی های آماده (فست فودها) هزینه می کنند.

طبق آخرین آمارهای ارائه شده، ۵۰ درصد جامعه شهری ایران افزایش وزن دارند، این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد چاقی شدید به تنهایی می تواند خطر نارسایی قلبی و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را افزایش دهد.

شاید بسیاری از این مرگ ها اتفاق نمی افتاد اگر خانواده بیماران به اندازه کافی علایم هشدار دهنده را می شناختند، به اصلاح سبک زندگی آنها کمک می کردند و می دانستند این بیماران تا چه اندازه بیماران باید فعالیت فیزیکی می داشتند

مصرف داروها مهمترین عامل احساس خستگی در بیماران قلبی

متخصص بیماری های قلب و عروق با اشاره به اینکه بیماران قلبی از احساس خستگی مدام شکایت دارند، می گوید: احساس خستگی یک علامت غیر اختصاصی بوده و طیف وسیعی از بیماری ها ممکن است خود را به شکل خستگی نشان دهند.

دکتر اعظم سلیمانی تاکید می کند: بیماران قلبی اگر از خستگی شکایت داشته باشد، چند علت مهم دارد، اول اینکه ممکن است بیماری قلبی باعث ضعف عضله قلبی شده باشد و در نتیجه عضله قلب توانایی پمپاژ خون به اندازه کافی به عروق را نداشته باشد و احساس خستگی ایجاد کند.

وی علت شایع دیگر خستگی در بیماران قلبی را در مصرف داروها می داند و می افزاید: معمولاً داروهایی که ناچار هستیم برای بیمارانی که تنگی عروق کرونر دارند، تجویز کنیم، به علت اینکه تعداد ضربان قلب و فشار خون را پایین می آورند، ممکن است به شکل خستگی و ضعف روزانه خود را نشان دهد.

متخصص بیماری های قلب و عروق تصریح می کند: بیماری های مهمی همزمان با بیماری های قلبی دیده می شوند که از جمله آنها می توان به «آپنه انسدادی زمان خواب» اشاره کرد که در بیماران قلبی شایع است.

وی اظهار می کند: بیمارانی که خواب مناسبی ندارند و روزها خواب آلوده هستند، باید اختلال خواب خود را با پزشک مطرح کنند تا درمان لازم برای آنها انجام شود.

دکتر سلیمانی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران قلبی تنگی عروق کرونر دارند و از وجود آن رنج می برند، می افزاید: درد سینه یک علامت مهم هشداری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور می شود: اگر یک بیمار قلبی با نیم ساعت فعالیت درد سینه پیدا می کرد اما اکنون با ۱۵ دقیقه فعالیت دچار درد شود و با مصرف قرص زیرزبانی هم حال او بهبود پیدا نمی کند، باید بلافاصله به پزشک متخصص قلب مراجعه کند.

متخصص بیماری های قلب و عروق با بیان اینکه برای اصلاح سبک زندگی، فاکتورهای خطر باید اصلاح شود که در رأس آنها سیگار است، تاکید می کند: بهترین زمان برای ترک سیگار زمانی است که بیمار به دلیل واقعه بیماری های قلبی در بیمارستان یا مراکز درمانی بستری می شود، بیمار و خانواده باید این تایم را فرصتی مغتنم برای ترک سیگار بدانند.

وی انجام فعالیت های فیزیکی و رژیم غذایی مناسب را برای بیماران قلبی بسیار مهم می داند و می گوید: یک بیمار قلبی باید روزانه ۵ تا ۶ وعده میوه و سبزیجات، روزانه ۲ بار لبنیات، هفته ای ۴ تا ۵ وعده مغزی جات و هفته ای یکبار ماهی مصرف کند.

دکتر سلیمانی معتقد است بیماران قلبی برای تقویت ماهیچه های قلب خود باید فعالیت فیزیکی داشته باشند و هفته ای ۳ تا ۵ بار و هر بار ۲۰ دقیقه پیاده روی داشته باشند.

وی بهترین ورزش را پیاده روی می داند و تاکید می کند:  ورزش های دیگر باید با نظر پزشک انجام شود.

متخصص بیماری های قلب و عروق ادامه می دهد: ورزش هایی مثل وزنه برداری برای بیماران قلبی مناسب نیست.

وی توصیه کرد فردی که اخیرا به دلیل بیماری قلبی بستری شده، تا یک ماه از فعالیت زناشویی اجتناب شود.

دکتر سلیمانی می افزاید: از عوارض مهم بیماری های قلبی و عروقی افسردگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 وی با اشاره به اینکه سن سکته قلبی در ایران کاهش و ابتلا به بیماری های قلبی افزایش یافته است، با تشریح دلایل آن اظهار می کند: به طور کلی به دلیل افزایش عوامل خطرساز بیماری های قلبی در زندگی افراد مثل استعمال سیگار، افزایش فشار خون، افزایش چربی خون و دیابت، سن سکته قلبی کاهش یافته است و در طی سال های آینده با توجه به تغییر سبک زندگی جوانان، با هجوم و سونامی بیماری های قلبی مواجه خواهیم شد.

متخصص بیماری های قلب و عروق تصریح می کند: برنامه های غذایی نامتعادل، آلودگی هوا و کم تحرکی سن ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده است.

به گفته وی،   با توجه به استرس های دنیای امروزی نیز، افراد بیشتر در معرض بیماری های قلبی هستند، چرا که قلب به عنوان یکی از ارگان های بدن به شدت تحت تاثیر این عوامل قرار دارد.

تغذیه سالم و کنترل استرس عوامل مهم پیشگیری از بیماری های قلبی

با توجه به اینکهتحقیقات نشان می دهد، ایرانیان از الگوی نامناسب غذایی برخوردار هستند، پیروی از برنامه غذایی مدیترانه ای موجب کاهش خطر مرگ و میر و بیماری های قلبی می شود.

متاسفانه در سال های اخیر مصرف فست فودها و مواد قندی رایج شده است و این امر باعث افزایش شیوع بیماری های قلبی بین سنین مختلف شده است.

همچنین ممکن است در این موادغذایی از روغن های حاوی پالم استفاده شده باشد که این موارد می تواند عاملی برای تسریع گرفتگی عروق قلبی شود.

لازم است سبزیجات و میوه های تازه، غلات سبوس دار، غذاهای کم کالری و روغن های مفید در سبد غذایی هر خانواده باشد، چرا که برای سلامت قلب مفید هستند.

در این راستا رعایت برنامه غذایی مناسب توسط والدین به طور مثال حذف روغن جامد از برنامه غذایی و عادت به مصرف کردن غذاهای کم نمک می تواند به بهبود الگوی غذایی خانواده ها کمک کند.

به بیان دیگر تغذیه سالم و متعادل و کنترل استرس از عوامل لازم برای محافظت از قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی هستند.

آنچه اهمیت دارد این است که با اصلاح الگوی مصرف غذایی و برنامه پیشگیری، نیاز به درمان و هزینه های مربوط به آن کاهش می یابد.

با توجه به اینکه هزینه های تشخیص بیماری و درمان بسیار هزینه بر است و هزینه های پیشگیری بسیار کمتر است.

به طور کلی دیابت و فشار خون سلامت قلب را تحت تاثیر قرار می دهند و با عدم کنترل آنها، سلامت سایر ارگان ها هم به خطر می افتد. پیشگیری و آموزش و آگاهی در این خصوص می تواند سلامت قلب را تا حدودی تضمین کند و در کاهش هزینه های درمانی موثر واقع شود.

درمان های خوب و مناسبی در کشور وجود دارد، از لحاظ اقدامات درمانی هم امکانات خوبی در اختیار مردم است. اما نکته حائز اهمیت این است که مردم با وجود داشتن آگاهی کافی، اقدامات پیشگیرانه را  انجام نمی دهند، در نتیجه آمار مرگ و میر بیماری های قلبی بسیار زیاد است و هزینه های مادی و معنوی زیادی را به کشور تحمیل می کند.

باید از دوران کودکی با معرفی عوامل خطر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی اقدام کرد و آموزش داد.

نکته حائز اهمیت این است که بیماری های قلبی از کودکی شروع می شوند و در بزرگسالی خود را نشان می دهند، از این رو افراد دارای زمینه بیماری های فشار خون، قند خون، داشتن سابقه فامیلی بیماری های قلبی و افرادی که دخانیات مصرف می کنند، در معرض خطر هستند که باید برای پیشگیری اقدام کنند؛ این افراد باید از سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی تست های غربالگری را انجام دهند.

اگر فردی هم سابقه بیماری قلبی در فامیل و اقوام نزدیک را ندارد، باید اولین چکاپ قلبی خود را در سن ۳۵ سالگی انجام دهد و فشار خون و قند خونش مورد بررسی قرار بگیرد.

همچنین اگر فردی مبتلا به  دیابت است، با تشخیص بیماری باید از نظر بیماری های قلبی بررسی شود.

به طور کلی با تشخیص به موقع و آموزش و آگاهی لازم می توان آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی کاهش داد.

انتهای پیام/ایمنا