اصفهان شرق

استفاده مجرمان ازابزارهای جدید برای جرم‌های جدید

کدخبر: 149949
1396/08/13 در ساعت 13:10

به گزارش اصفهان شرق، ستار خسروی امروز درخصوص کلاهبرداری‌های نوظهور اظهار داشت: جرم کلاهبرداری با رشد و توسعه فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در قالب‌های جدیدتر که به اصطلاح «نوظهور» گفته میشود خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: مجرمان با دسترسی به فن‌آوری‌های جدید جرائم جدیدی را نیز مرتکب می‌شوند که ابزارهای جدید روند وقوع را سرعت بخشیده است.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان ادامه داد: هر روز تعداد بیشتری از افراد قربانی جرائم در فضای سایبر یا تلفن همراه می‌گردند و یکی از این نوع کلاهبرداری‌ها، کلاهبرداری به روش «پیامکی» است.

وی درخصوص روش‌های مختلف کلاهبرداری اذعان داشت: کلاهبرداران با تهیه خطوط تلفن همراه بی‌هویت و عمدتا فاقد مالک شخصی و حتی سرقتی به صورت بی‌هدف با شماره‌هایی تماس حاصل کرده و یا با ارسال پیامک و با شیوه‌های اغواگرانه مانند برنده شدن در قرعه کشی‌های مختلف حساب‌های آنان را تخلیه می‌کنند.

خسروی اضافه کرد: در بعضی موارد کلاهبردار با ترفندی خاص و بدون آنکه قربانی جرم متوجه شده باشد او را وادار به انتقال وجه از حساب خودشان به حساب‌های مورد نظر نموده و کلاهبرداری می‌نمایند.

وی این نوع کلاهبرداری را «مهندسی اجتماعی» خواند و خاطرنشان کرد: در روش‌های دیگر بسته‌های حاوی لوازم خانگی، گوشی تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی و.. با پیک ارسال شده، وجه دریافت می‌شود اما بسته حاوی وسایل ارسالی تقلبی یا فاقد ارزش و یا دارای ارزش کم است.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان هشدار داد: معمولا قربانیان جرم از اعلام جرم و طرح شکایت به دلیل ارزش کم کلاهبرداری خودداری می‌نمایند و همین موضوع موجبات تکرار جرم افراد کلاهبردار را فراهم می‌آورد.

وی از دستگیری 19 نفر کلاهبردار از ابتدای سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: پیشگیری از این جرم مستلزم افزایش سطح آگاهی مردم است ضمن اینکه لازم است طرح‌های اپراتورهای تلفن همراه در ردیابی خطوط بی‌هویت و قطع آن‌ها ادامه یابد.

خسروی در پایان توصیه کرد: در طرح‌های اپراتورهای تلفن همراه باید درصورت خرید سیم کارت، به وسیله پست به درب منزل خریدار ارسال و تحویل گردد تا با این شیوه انواع و اقسام جرائمی که ممکن است با سیم کارت‌های فاقد هویت وقوع یابد، جلوگیری شود.

انتهای پیام/فارس