سرویس: اجتماعی 13:10 - شنبه 13 آبان 1396

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان خبر داد

استفاده مجرمان ازابزارهای جدید برای جرم‌های جدید

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: مجرمان با دسترسی به فن‌آوری‌های جدید جرائم جدیدی را نیز مرتکب می‌شوند، ابزارهای جدید روند وقوع جرم را سرعت بخشیده است.

به گزارش اصفهان شرق، ستار خسروی امروز درخصوص کلاهبرداری‌های نوظهور اظهار داشت: جرم کلاهبرداری با رشد و توسعه فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در قالب‌های جدیدتر که به اصطلاح «نوظهور» گفته میشود خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: مجرمان با دسترسی به فن‌آوری‌های جدید جرائم جدیدی را نیز مرتکب می‌شوند که ابزارهای جدید روند وقوع را سرعت بخشیده است.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان ادامه داد: هر روز تعداد بیشتری از افراد قربانی جرائم در فضای سایبر یا تلفن همراه می‌گردند و یکی از این نوع کلاهبرداری‌ها، کلاهبرداری به روش «پیامکی» است.

وی درخصوص روش‌های مختلف کلاهبرداری اذعان داشت: کلاهبرداران با تهیه خطوط تلفن همراه بی‌هویت و عمدتا فاقد مالک شخصی و حتی سرقتی به صورت بی‌هدف با شماره‌هایی تماس حاصل کرده و یا با ارسال پیامک و با شیوه‌های اغواگرانه مانند برنده شدن در قرعه کشی‌های مختلف حساب‌های آنان را تخلیه می‌کنند.

خسروی اضافه کرد: در بعضی موارد کلاهبردار با ترفندی خاص و بدون آنکه قربانی جرم متوجه شده باشد او را وادار به انتقال وجه از حساب خودشان به حساب‌های مورد نظر نموده و کلاهبرداری می‌نمایند.

وی این نوع کلاهبرداری را «مهندسی اجتماعی» خواند و خاطرنشان کرد: در روش‌های دیگر بسته‌های حاوی لوازم خانگی، گوشی تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی و.. با پیک ارسال شده، وجه دریافت می‌شود اما بسته حاوی وسایل ارسالی تقلبی یا فاقد ارزش و یا دارای ارزش کم است.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان هشدار داد: معمولا قربانیان جرم از اعلام جرم و طرح شکایت به دلیل ارزش کم کلاهبرداری خودداری می‌نمایند و همین موضوع موجبات تکرار جرم افراد کلاهبردار را فراهم می‌آورد.

وی از دستگیری 19 نفر کلاهبردار از ابتدای سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: پیشگیری از این جرم مستلزم افزایش سطح آگاهی مردم است ضمن اینکه لازم است طرح‌های اپراتورهای تلفن همراه در ردیابی خطوط بی‌هویت و قطع آن‌ها ادامه یابد.

خسروی در پایان توصیه کرد: در طرح‌های اپراتورهای تلفن همراه باید درصورت خرید سیم کارت، به وسیله پست به درب منزل خریدار ارسال و تحویل گردد تا با این شیوه انواع و اقسام جرائمی که ممکن است با سیم کارت‌های فاقد هویت وقوع یابد، جلوگیری شود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.