سرویس: اجتماعی 09:30 - شنبه 13 آبان 1396

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان خبر داد

۴۰درصد طلاق‎‌ها در اصفهان در ۵ سال اول رخ می‌دهد/ فعالیت ۱۷۵ مرکز مشاوره در استان

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با اشاره به وجود ۱۷۵ مرکز مشاوره در استان گفت: ۹درصد طلاق‌ها در اصفهان در سال اول و ۴۰درصد آنها در ۵ سال اول زندگی رخ داده است.

به گزارش اصفهان شرق، مجتبی ناجی در مورد وضعیت آماری طلاق در استان اصفهان گفت: نرخ طلاق به دو صورت از نظر آماری بررسی می‌شود یکی نسبت طلاق به ازدواج است و دیگری نسبت طلاق به کل جمعیت است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان در ادامه عنوان کرد: بدلیل کاهش آمار ازدواج که بخاطر کاهش موالید بوده است، سال ۹۵ در استان ازدواج حدود ۳۷ هزار و پانصد ازدواج داشتیم این در حالیست که در همان سال حدود ۱۱ هزار طلاق داشتیم و اگر بخواهیم نسبت آنها را به هم بگوییم ۵/۳ ازدواج در مقابل ۱ طلاق داشته‌ایم.

ناجی با اشاره به اینکه شاخص ذکر شده اگر چه در گزارشات استفاده می‌شود اما خیلی بدین معنی نیست که همه کسانی‌که طلاق گرفتند در همان سال ازدواج کردند گفت: بنابراین ما برای ارزیابی از شاخص آماری دیگری که دقیق‌تر است استفاده می‌کنیم و لذا نرخ طلاق اصفهان در کل جمعیت را  ۲ در هزار بدست آورده‌ایم که بدین شکل استان اصفهان در طلاق رتبه ۱۸ کشوری را داراست.

این مقام مسئول در بهزیستی استان در ادامه افزود: طلاق در استان ما در سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته آن افزایش داشته‌ است که امیدواریم با فعالیت‌های جدید و تقسیم کار بین ارگان‌های دست‌اندرکار کنترل کننده که چیزی حدود ۳۰ دستگاه و نهاد اعم از استانداری، صداوسیما، آموزش و پرورش، دانشگاهها، اداره تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد و غیره هستند نرخ آمار طلاق سال ۹۶، همان افزایش ۱۰ درصدی قبل یا حتی کاهش داشته باشد.

وی در مورد اینکه طلاق در چه سال‌هایی از زندگی زوج‌ها رخ داده است تصریح کرد: طبق آماری که ما استخراج کردیم ۳/۹ درصد طلاق‌ها در استان در سال اول بود و ۴۰ درصد آنها در ۵ سال اول زندگی رخ داده است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان در ادامه افزود: در میانگین کشوری ۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول است در حالیکه در اصفهان این آمار ۴۰ درصد است.

ناجی در مورد طلاق‌های ذکر شده گفت: از نظر علمی ۹ درصد طلاقی که در سال اول رخ داده به نظر می‌آید که هنوز ازدواجی شکل نگرفته است و چون این زوجین زندگی مشترک را شروع نکرده‌اند به این آمار از نظر علمی، طلاق گفته نمی‌شود بلکه صرفا اینها در تصمیم‌گیری و انتخاب مشکل داشته‌اند و به این نوع متارکه طلاق گفته نمی‌شود.

ناجی در توصیه به زوجین گفت: مهمترین راهکار کاهش طلاق و علی الخصوص طلاق‌هایی که در سال اول یا قبل از شروع زندگی مشترک صورت می‌گیرد استفاده جوانان از مشاوره قبل از ازدواج است تا یک انتخاب درست و عقلانی انجام شود.

معاون پیشگیری بهزیستی در موضوع تحت پوشش بیمه قرار گرفتن مشاوره گفت: ما تقاضای تحت پوشش قرار گرفتن مشاوره را داریم اما سازمان‌های بیمه‌گر توان پوشش این بخش را ندارند و البته هنوز روی مبلغی که بعنوان فرانشیز یا حق بیمه اختصاص می‌گیرد بررسی صورت نگرفته است و چون هزینه این کار قابل ملاحظه است پس باید منابع آن از قبل درنظر گرفته شود.

ناجی در خاتمه یادآور شد: ۱۷۵ مرکز مشاوره در استان تحت پوشش بهزیستی وجود دارد که اختصاصا در موضوع ازدواج فعالیت نمی‌کنند بلکه این مراکز، مراکز مشاوره عمومی هستند که مباحث ازدواج و خانواده را هم در خدمات خود انجام می‌دهند.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.