سرویس: اجتماعی 17:02 - جمعه 12 آبان 1396

رئیس مرکز بهداشت شهرضا

توصیه‌های مهم بهداشتی برای زائران اربعین

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی گفت: امسال برای زواری که از کشور عراق به کشور برمی‌گردند قبل از این که وارد گیت گذرنامه شوند، 10 گیت سلامت پیش‌بینی‌شده و کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها غربالگری را انجام می‌دهند.

به گزارش اصفهان شرق، سید حجت‌الله موسوی با ارائه توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین حسینی، اظهار کرد: همه ساله میلیون‌ها زائر با پای پیاده از ایران برای بزرگداشت آیین عزاداری حضرت اباعبدالله در روز اربعین راهی سرزمین کربلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای زائران اربعین حسینی به دلیل دوری راه و قدم گذاشتن در کشور دیگر رعایت نکات بهداشت و سلامت مهم است، افزود: زائرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی(ع) در کربلای معلی را دارند برای حفظ سلامتی خود به رعایت مسائل بهداشتی توجه کنند تا در سلامت کامل به کشور بازگردند.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا گفت: سلامت زائران عتبات عالیات در گام نخست در گروی رعایت موازین بهداشت فردی با شست‌وشوی مرتب دست‌هاست و در صورت نبود آب باید از ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کرد.

وی بیان داشت: زمان شست‌وشوی دست‌ها باید بین 20 تا 30 ثانیه طول بکشد و علاوه ‌بر آن از وسایل شخصی مثل مسواک، خمیر دندان، حوله، وسایل اصلاح، صابون، شامپو، لیوان، پتوی مسافرتی و ملحفه، سجاده، مُهر و تسبیح و چادر نماز در طول سفر استفاده شود.

موسوی با اشاره به اینکه زائران باید تا جایی که می‌توانند لوازم اضافی همراه خود نبرند، از غذای سبک آشپزهای ایرانی استفاده کنند و هرگز پرخوری نکنند، تأکید کرد: فقط از آب‌های معدنی سالم که در مجاورت آفتاب نمانده باشد استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه زائران باید بیماری «وبا» را جدی بگیرند، اظهار کرد: گزارش‌هایی از آلودگی آب‌های کربلا و نجف وجود دارد، زوار به‌ هیچ ‌وجه از آب‌های غیر بطری شده استفاده نکنند و بهداشت فردی را در سرویس‌های بهداشتی رعایت کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با بیان اینکه زائران از مصرف آب نگهداری‌شده در مخازن، آب لوله‌کشی، آب‌هایی که با یخ خنک شده‌اند و حتی شربت‌هایی که با این آب‌ها تهیه می‌شود، خودداری کنند، گفت: از غذاهای گرم که تازه تهیه شده استفاده کنند و از مصرف غذای مانده و سرد بپرهیزند و غذا را به مدت طولانی و برای وعده‌های غذایی دیگر نگهداری نکنند و به‌هیچ ‌عنوان باقی‌مانده غذا را با خود حمل نکنند.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی، استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است، بیان داشت:  از مصرف سبزیجات خودداری کنند و تنها میوه‌هایی را که پوست‌شان جدا می‌شود، مصرف کنند.

موسوی افزود: سالاد و سبزی‌های خام و مواد غذایی، گوشت، مرغ و ماهی که کم پخته شده باشد یا غذاهایی مانند ماهی، گوشت و برنج که دوباره گرم شده است، شیر، پنیر، بستنی و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه، غذاهای نگهداری شده در دمای اتاق، مواد غذایی کنسرو شده نجوشیده یا باد کرده، سوراخ شده با بوی نامطبوع استفاده نشود.

وی با بیان اینکه تأکید بر محدودیت مصرف غذاهای آبکی و میوه‌های شسته نشده از جمله مواردی است که در حین سفر باید رعایت کرد، اذعان کرد: زائران در پیاده‌روی لیموترش یا آب‌ لیمو و مواد غذایی خشک همراه داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با بیان اینکه زائران از خوردن چای و مایعات داغ در لیوان‌های شفاف یک‌بار مصرف بپرهیزند، خاطرنشان کرد: زائران از خوراکی‌های آماده و عرضه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد و از مواد غذایی روباز و در معرض ورود حشرات و گردوغبار استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه از ظرف‌های مخصوص غذای گرم و لیوان‌های یک بار مصرف کاغذی استفاده شود و از گرفتن مواد اولیه غذایی از افراد ناشناس خودداری کنند، تأکید کرد: از طبخ و ارائه غذاهای حساس مثل سالاد الویه و شیر برنج و به طور کلی غذاهایی که در آن ها شیر و تخم مرغ استفاده می‌شود، پرهیز کنند.

موسوی افزود: زائران در طول مسیر پیاده‌روی اربعین در کشور عراق اگر شیر مصرف می‌کنند داغ و جوشیده باشد و سبزی که مطمئن هستند به شکل بهداشتی شست‌وشو شده است، مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه دوغ و ماست پاستوریزه و بسته‌بندی شده مصرف کنند و از مصرف دوغ و ماست محلی خودداری کنند، بیان داشت: زائران اگر دچار بیماری‌های تنفسی شدند اطلاع دهند و از کسانی که عطسه و سرفه می‌کنند با فاصله دو متری حرکت کنند و در شب‌ها نیز در موکب‌هایی که تهویه مناسب دارند، استراحت کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با تأکید بر اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از اعزام با توصیه پزشک برای  افراد دارای بیماری خاص ضرورت دارد، گفت: چون احتمال شیوع آنفلوآنزا وجود دارد، به زائران توصیه می‌شود به افراد بیمار و کسانی که سرفه می‌کنند، نزدیک نشوند.

وی تأکید کرد: برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا زائران دست‌ها را به مدت 60 ثانیه با مایع دست‌شویی قبل و بعد از غذا به شکل صحیح و درست شست و شو دهند.

موسوی اظهار کرد: از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای علایم بیماری تنفسی خودداری کنند، از فردی که دارای علایم تنفسی مانند سرفه و عطسه است، یک تا 2 متر فاصله بگیرند، در غیر این‌ صورت از ماسک برای پیشگیری استفاده کنند.

وی افزود: امسال برای زواری که از کشور عراق به کشور برمی‌گردند قبل از این که وارد گیت گذرنامه شوند، 10 گیت سلامت پیش‌بینی‌ شده و کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها غربالگری را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.