سرویس: خواندنی 16:08 - جمعه 12 آبان 1396

محققان و متخصصان تغذيه

مولتی ویتامین نخورید!

اينکه مصرف ميوه ها و سبزيجات منجر به جلوگيري از خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، سکته مغزي، برخي سرطان ها و حفظ وزن در محدوده سالم مي شود، ثابت شده است. ولي چنين ادعايي هنوز در مورد مکمل هاي غذايي يا همان مولتي ويتامين ها ثابت نشده است.

به گزارش اصفهان شرق، محققان و متخصصان تغذيه بر اين نکته توافق دارند که شايد مصرف مولتي ويتامين ها در برخي موارد ضروري باشد، اما راه دستيابي به مواد مغذي، از طريق مصرف مداوم آنها نيست و بهتر است سفره غذايي خود را با انواع ميوه و سبزيجات رنگارنگ کنيد.

سيب: سيب ها سرشار از مواد معدني، ويتامين ها و آنتي اکسيدان ها هستند و اين طور ثابت شده که مصرف روزانه سيب، نياز شما به داروهاي تجويزي را کاهش مي دهد.

سيب همچنين منبع خوبي از پتاسيم است که براي کاهش فشار خون تاثير زيادي دارد. مواد مغذي موجود در انواع سيب شما را در برابر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي مصون مي کند، ضمن اين که خطر ابتلا به برخي سرطان ها از جمله سرطان ريه را کاهش مي دهد.

آجيل: انواع آجيل منبع چربي هاي سالم، پروتئين، فيبر و آنتي اکسيدان ها هستند. بر اساس مطالعات، برخي از انواع آجيل، حتي از غذاهاي گياهي، آنتي اکسيدان بيشتري دارند. مصرف منظم آجيل با کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي -عروقي ارتباط مستقيم دارد، ضمن اين که منجر به کاهش مرگ و مير در زنان بعد از سنين يائسگي مي شود.

سبزيجات کريستالي: مصرف اين سبزيجات از قبيل کلم بروکلي، تربچه و… با کاهش خطر ابتلا به برخي سرطان ها ارتباط دارد. مصرف اين سبزيجات منجر به غير فعال کردن و مرگ سلول هاي سرطانزا شده و از آسيب هاي اوليه به DNAجلوگيري مي کند. علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، اين سبزيجات منابع غني از فيبر، مواد معدني و ويتامين ها از جمله ويتامين هاي K، B، C، E، پتاسيم، و سلنيوم هستند.

تخم مرغ: به دليل داشتن کلسترول بالا، همچنان ترس از مصرف زياد آن وجود دارد ولي در سال هاي اخير ثابت شده که تخم مرغ يک منبع غذايي بسيار سالم است. مطالعات نشان داده که مصرف بيش از يک عدد تخم مرغ در روز، نه تنها خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي يا سکته را افزايش نمي دهد، بلکه منجر به افزايش سطح کلسترول خوب مي شود.

انتهای پیام/تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.