سرویس: اجتماعی 08:00 - پنجشنبه 11 آبان 1396

کارشناس فضای مجازی:

رده بندی صحیح بازی های رایانه ای در کشور رعایت نمی شود/نباید کار از کار بگذرد تا به فکر درمان بیفتیم

نوروزی گفت: متاسفانه با وجود اینکه نزدیک به ده سال است بنیاد ملی بازی های رایانه ای در کشور ما در حال فعالیت است اما می بینیم بازی هایی که توسط ESRB آمریکا رده بندی می شود، این رده بندی در ایران رعایت نمی شود.

به گزارش اصفهان شرق، با اشاره به ینکه بحث تهاجم فرهنگی در سال 1372 برای اولین بار توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، گفت: در آن زمان رهبر انقلاب هشدار دادند مراقب بحث تهاجم فرهنگی باشید؛ آن زمان متولیان بحث فرهنگ و آموزش در کشور این امر را جدی نگرفتند و حتی تا سال 87 قائل به تهاجم فرهنگی نبودند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از توصیه های معظم له پیرامون مقوله آندلس بود که فرمودند مراقب بلایی که بر سر آندلس اسلامی آمد، باشید؛ دستگاه مسیحیت و حکومت فرانسه آن زمان با ترویج فحشا و شراب، آندلس را از بین بردند و امروز می بینیم با گذشت 800 یا 900 از آن زمان، اسلام هیچ جای پایی در کشورهای شبه جزیره ایبری پیدا نکرده که ممکن است این اتفاق برای ماهم رخ دهد.

وی بیان کرد: در کشور ما همه چیز براساس سودخواهی، بدون دغدغه و باور درست در زمینه ساختمان اجتماع است؛ یعنی ما چیزی که در خارج از کشور ممکن است با بافت فرهنگی کشورهای بیگانه همسو باشد و آسیب کمتری به آنها بزند، وارد کشور می کنیم بدون آنکه توجه کنیم با ما چه خواهد کرد.

نوروزی با اشاره به مقوله بازی های رایانه ای اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه نزدیک به ده سال است بنیاد ملی بازی های رایانه ای در کشور ما در حال فعالیت است اما می بینیم بازی هایی که توسط ESRB  آمریکا رده بندی می شود، این رده بندی در ایران رعایت نمی شود.

وی با بیان اینکه ما همیشه بدی های غرب را گفته ایم اما انصاف است به خوبی ها هم اشاره کنیم، تشریح کرد: روی لوگوی  ESRB بازی های رایانه ای نوشته شده که برای چه رنج سنی مناسب است، چه محتوایی دارد و اینکه آیا صحنه های نامناسب برای جوانان دارد یا خیر که این امر توسط غرب رصد می شود.

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: یک بحث این است که باید دید دولت چه تکلیفی در این زمینه دارد و نکته دیگر این است که خانواده ها ونوجوانان باید چه کنند؛ امروز بحث بازی های رایانه ای در ایران بحث بازار و سرمایه است؛ شخصی یک بازی را روی یک سرور آپلود و بارگزاری کرده و درواقع پخش می کند.

نوروزی عنوان کرد: اگر در فضای مجازی ایران روی سرورهای ایرانی بگردیم، بازی هایی می بینیم که مفاهیم جنسی یا خشونت بالا در آن وجود دارد؛ به طور مثال GTA که به عنوان پرهزینه ترین بازی در عصر حاضر شناخته شده و می دانیم این بازی مناسب نوجوانان نیست، اگر در در ده ها سایت پیام گذاشته شده بنا بر دستور ستاد ساماندهی بازی های رایانه ای، لینک دانلود برداشته شده اما با کمی جستجو در صفحات دوم یا سوم سرچ گوگل می توان به راحتی همین بازی را از سایر سرورهای ایران با کیفیت خوب دانلود کرد.

وی تاکید کرد: فرهنگ برای دستگاه هایی که ماموریتشان این است، تبیین و تعریف نشده است؛ آنها دغدغه این مسائل را ندارند و حتی اگر شعار می دهند وظیفه خود را انجام داده ایم، باید از آنها پرسید پس دلیل این نابسامانی ها چیست؟

این کارشناس فضای مجازی اذعان داشت: نباید در کشور به سمتی حرکت کنیم کار از کار بگذرد و بعد به فکر درمان باشیم؛ وقتی کودک در سنین 12 و 13 سالگی یا حتی کمتر، مفاهیمی می بیند و می شنود که از 18 سالکی به بعد باید با آن آشنا شود، دیگر نمی شود درمانش کرد.

وی افزود: چرا پیشگیری وجود ندارد؟ پس از اینکه فرزند ما از دست رفت و آنچه که در این سن نیاز ندارد، آموزش دیده و دچار انحراف شد، دیگر نمی توان آن را درمان کرد.

نوروزی یادآور شد: وقتی که بحث اسرا در کشور ما به راه افتاد، قرار بود مانند ESRB، در کشور روندی وجود داشته باشد که بازی ها رده بندی شده و کارشناسان روی آن کار کنند اما الان کدام بازی ها در کشور عملا رصد می شوند؟ چرا هنوز هم می توان بازی هایی پیدا کرد که آرم بنیاد ملی بازی های رایانه ای روی آن وجود دارد بدون آنکه مفاهیم نامناسب آن حذف یا جایگزین شوند.

این کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه نگاه گردش سرمایه بر این مقوله حاکم است، خاطرنشان کرد: شخص بازی را رایگان دریافت کرده و در کنار آن برای خود پولی به دست می آورد؛ خانواده ها هم که عمدتا دانشی در این زمینه ندارند، گمان می کنند فرزندشان در اتاق خود در حال تفریح است بدون آنکه بدانند روز به روز از فضای مناسب سن خود فاصله گرفته و به سمت خشونت طلبی، گرایش به سمت مواد مخدر، خودآزاری و دگرآزاری کشیده می شود.

انتهای پیام/دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.