اصفهان شرق

اصفهان در محاصره گرد و خاک/ بیشترین آمار مرگ و میر اصفهانی ها ناشی از سرطان ریه است

کدخبر: 149376
1396/08/08 در ساعت 14:16

به گزارش اصفهان شرق، گسترش شهرنشینی و به دنبال آن مشکلاتی مانند آلودگی آب، هوا، خاک، افزایش بیماری های روحی و مشکلات اجتماعی، جامعه شهری را بیش از پیش تهدید می کند.

در واقع رشد سریع جمعیت شهرها به دلیل نرخ بالای موالید و مهاجرت به همان نسبت مصرف منابع و انتشارآلودگی را افزایش داده و امروزه نه تنها تعادل اقتصادی و اجتماعی درون شهرها را برهم زده است بلکه موجب عدم تعادل اکولوژیک منطقه ای که در آن قرار گرفته اند، نیز شده است، بنابراین نیاز است شهرها به توسعه پایدار دست یابند که برای دستیابی به توسعه متوازن و پایدار شهرها در درازمدت، نیاز به بازنگری روابط موجود بین اجزاء سیستم های درون شهر، شهر با محیط زیست خود، شهر با سایر شهرها و مناطق جهان احساس می شود.

در این فرصت به منظور بررسی ویژگی های شهر پایدار  و سالم گفتگویی را با «عباسعلی جوادی- رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

از نظر شما یک شهر سالم چه شاخصه هایی دارد؟

سازمان بهداشت جهانی درباره سلامت انسان ها یک تعریفی دارد که همین تعریف را می توان در ارتباط با سلامت شهر به کار برد؛ می گوید انسانی سالم است که رفاه کامل اجتماعی، اقتصادی، جسمانی و روانی و معنوی هم داشته باشد و اگر هر کدام از این مؤلفه ها وجود نداشته باشد، انسان کامل نخواهد بود. در مورد شهر هم باید گفت شهر سالم، شهری است که بتواند انسان را به سمت سلامت کامل سوق دهد.

در شهر اگر مانعی باعث نرسیدن سلامت کامل به انسان وجود داشته باشد، آن شهر سالم نخواهد بود.

وقتی می گوییم سلامت اجتماعی، یعنی شهری را سالم می دانیم که تولید آن خوب باشد، کارآفرینی و اقتصاد خوبی داشته باشد. شهری که نتواند مردم خود را در ابعاد مختلفی که اشاره شد، تأمین کند و نتواند اقتصاد را فراهم کند، شهر سالمی نیست. در شهری که معنویت مردم در نظر گرفته نشود و روابط اجتماعی بین مردم آن سالم نباشد، آن شهر سالم نیست.

شاید با این تعاریفی که اشاره شد، گفته شود هیچ شهری در دنیا شهر ایده آلی نیست، اما همه باید تلاش کنیم که به آن سمت نزدیک شویم و شهری داشته باشیم که بتواند سلامت جسم و روح، اجتماعی، اقتصادی و معنوی شهروندانش را تأمین کند.

مؤلفه ها و شاخصه های سلامت جسم شهروندان کدامند؟

وقتی از شرایط جسم سالم صحبت می کنیم، شهر باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد بیماری در افراد نشود. شهری سالم است که ترافیک روان داشته باشد و آسمانش عاری از هر آلودگی باشد.

در حال حاضر یکی از مشکلات شهرهای بزرگ، ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات تنفسی است و شهر اصفهان در این زمینه نتوانسته موفق عمل کند.

شهری سالم است که  بتواند شرایط جسمانی ویژه ای برای شهروندان خود فراهم کند. آب سالم هم یکی از مؤلفه هایی است که برای شهر سالم تعریف می شود.

آبی که اصفهان دارد، آب سالمی است؛ شاید کمبود آب داشته باشیم اما در شهر و استان کویری اصفهان سرانه آب مصرفی کمتر از میزان کشوری است.

غذای سالم یکی دیگر از مؤلفه های شهر سالم به شمار می رود که آن هم مشکلات خاص خود را دارد.

شاید وظیفه شهرداری تأمین غذای سالم برای شهروندان نباشد اما باید شورای شهر و شهرداری به ارگان هایی که غذای سالم را فراهم می سازند، کمک کنند تا کمتر مشکلات جسمانی برای شهروندان به وجود آید.

در این زمینه چه مواردی در شورای شهر مورد ارزیابی قرار می گیرد؟

شاید این وظیفه شورای شهر نباشد.

تغییر الگوی مصرف غذایی در جامعه امروز اتفاق افتاده و تعداد فست فودها در شهر افزایش یافته است در حالی که غذاهای خانگی بسیار سالم تر هستند.

البته شاید ما نتوانیم کاری در این خصوص انجام دهیم اما می توانیم در زمینه فرهنگی و تبلیغات اقداماتی را انجام دهیم و تاکید داشته باشیم شهروندان از غذای سالم استفاده کنند.

طبق آماری که از سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان دریافت شده است، بیشترین آمار مرگ و میر ها در اصفهان ناشی از سرطان ریه است در حالی که در شهرهای دیگر کشور، سرطان ریه در جایگاه نخست علل مرگ و میرها نیست.

علت عمده آن هوای آلوده است چون میزان مصرف دخانیات در اصفهان نسبت به سایر نقاط کشور بسیار اندک است. شاید در کوتاه مدت نتوان برای رفع مشکل آلودگی هوا اقدام چشمگیری انجام داد اما در دراز مدت با اجرای طرح هایی می توان از میزان آلودگی هوا کاست.

برای کاهش آلودگی هوا باید ترافیک را کاهش دهیم و راهکار آن استفاده هر چه بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی است.

تاکنون ۲ فاز خط اول متروی اصفهان افتتاح شده و تا نوروز ۹۷ به پایانه صفه خواهد رسید، تا سه سال آینده خط ۲ متروی اصفهان هم به بهره برداری خواهد رسید و اگر ۴ خط آن مورد بهره برداری قرارگیرد در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر خواهد بود.

مشکل دیگر ما وجود گرد و خاک در آسمان این شهر کویری است؛ آلودگی هوا و گرد و خاک اصفهان را محاصره کرده  و مشکلات ریوی برای  شهروندان این شهر و شهرهای مجاور به وجود آورده است.

سلامت اجتماعی در شهر چگونه تعریف می شود؟

شهری سالم است که شهروندان آن از نظر اجتماعی هم در سلامت به سر ببرند. فردی که در شهر زندگی می کند باید یک زندگی آبرومند و از نظر اقتصادی قابل قبول داشته باشد؛ اگر شهروندان شهر بیکار باشند مشکلات زیادی به وجود می آید.

شهر سالم باید بتواند برای شهروندان خود زمینه های لازم برای ایجاد اشتغال را فراهم آورد، این در حالی است که متأسفانه یکی از مشکلات کل کشور و شهر ما بیکاری است.

شورای شهر باید فضای کارآفرینی را در شهر فراهم کند تا افراد بیشتری مشغول به کار شوند و بتوانند زندگی خود را تأمین کنند.

شهری که در آن فقر وجود داشته باشد، از نظر اجتماعی دچار اشکال می شود. وقتی بر سر چهار راه های شهر افرادی به تکدی گری می پردازند، به این معناست که مشکل اجتماعی در شهر وجود دارد؛ البته در شهر اصفهان تعداد متکدیان بسیار اندک شده است.

باید کارتن خوابی در شهر برچیده شود و روابط انسان ها با هم سالم باشد.

وقتی می شنویم ۲ نفر خود را از پل چمران پایین می اندازند ومجروح یا کشته می شوند، زجر روحی به مردم شهر وارد می شود، چرا که شهر متأثر از روابط ناسالمی که در خانواده ها، فرهنگ ها و در میان شهروندان وجود دارد، می شود.

با توجه به اینکه گفته شده خودکشی این دو دانش آموز به خاطر بازی در فضای مجازی بوده است، باید اذعان داشت وقتی فرزندان ما  از فضای حقیقی فاصله می گیرند، دچار اینگونه مشکلات می شوند.

برای داشتن فضای اجتماعی سالم اول باید اقتصاد و کار سالم داشته باشیم و فرهنگسازی لازم انجام شود تا شهروندان سالمی هم داشته باشیم.

شورای پنجم قرار است برای رفع مشکل بیکاری چه اقدامی انجام دهد؟

اولین مصوبه شورای پنجم ایجاد «کارگروه کارآفرینی در شهرداری» بود؛ شورای شهر تصویب کرد یک گروه کارآفرینی برای فراهم کردن فضای کار نه ایجاد کار تشکیل شود تا بتواند بازارهایی در شهرهای خواهر خوانده خود ایجاد و به فروش هر چه بیشتر صنایع دستی اصفهان کمک کند و در عین حال نیز کارآفرینان را تشویق به انجام کارکند.

انتهای پیام/ایمنا