سرویس: فرهنگ و هنر 17:45 - یکشنبه 07 آبان 1396

بازیگر و کارگردان سینما

مشابه رسوایی‌های اخیر هالیوود، در سینمای ایران اتفاق خواهد افتاد

به نظرم حرف زدن از واقعیت به کشورهای دیگر هم سرایت می کند تا دست متجاوزان رو شود و حداقل برخی ها خود را جمع و جور کنند!

به گزارش اصفهان شرق، روز گذشته(۲۸ اکتبر) ؛ «روز جهانی انیمیشن» نام داشت؛ فضایی که می تواند ارائه گر مطلوبیت آثاری باشد که نه تنها مختص کودکان و نوجوانان بوده بلکه می تواند عامل سرگرمی و غرق در رویا شدن بزرگترهایی شود که هنوز یک وجه سرشار از تخیل و رویاپردازی دارند. اما سینمای انیمیشن که بخشی مهم از سینمای کودک و نوجوان است، آن چنان که باید در سینمای ایران به رشد و بالندگی در توجه و تولید نرسیده است، به این بهانه سراغ یکی از آشناترین و ارادتمندترین سینماگران ایرانی رفتیم که هم به دلیل تولید فیلم هایی در گونه «کودک و نوجوان»، آثار این رده را می شناسد و هم این که به دلیل سال ها زندگی و فعالیت در خارج از کشور، با شرایط امروز جهانی در مقوله تولید و عرضه آشنا است.

«جلال فاطمی»؛ بازیگر و کارگردان سینما که بیشتر با ایفای نقش برادر خیالی نتانیاهو در فیلم سیاسی «روباه» نزد مخاطبان شناخته می شود، سابقه ساخت فیلم های «نخودی» و «بچگیتو فراموش نکن» را دارد. خواهرزاده «سهراب سپهری» بودن؛ وجهی دیگر از شهرت «جلال فاطمی» است و نیز وی نقش آفرینی در فیلم های «خسته نباشید» و «بیست و یک روز بعد» را هم در کارنامه دارد. «جلال فاطمی» که فارغ ‌التحصیل رشته فیلم و پویانمایی از دانشگاه کل ارتس کالیفرنیا است، در گفت و گویی درباره محدودیت های تولید آثار کودک و نوجوان خاصه فیلم های با کیفیت انیمیشن، گفت: «من دوشنبه هفته آینده در حوزه هنری پیرامون سینمای کودک و نوجوان سخنرانی دارم و به نظرم با وجود همه حرف هایی که زده شد و کم کاری های موجود باز هم می توان نسبت به آینده امیدوار بود. باید وضعیت اکران در ایران درست شود و فیلم های کودک وضع بهتری در اکران پیدا کند. لازم است یک مقدار ممیزی ها برداشته شود و صرفا به دنبال وجه آموزشی آثار کودک نباشند و بخش سرگرمی تولیدات هم مهم باشد. این دلایل به شکل زنجیره وار در قضیه سینمای کودک تاثیر دارد.»

بازیگر فیلم «روباه» برخلاف بسیاری از اهالی سینما و رسانه معتقد به حمایت بخش دولتی از تولیدات سینمایی و به ویژه آثار کودک است و در این باره عنوان داشت: «سینمای ایران و فیلم های کودک و نوجوان همیشه از بودجه دولتی استفاده کرده و نمی توان به یک باره این پول را از سینما قطع کرد و به سراغ بخش خصوصی رفت، به خصوص این که بحث بازگشت سرمایه در میان است و سینما پدیده ای صنعتی است و فیلم های کودک هم به دلیل جلوه ها و امکانات خاصی که می طلبد، بودجه زیادی می خواهد.» وی افزود: «باید دولت تا یک مدت مشخص از سینمای کودک حمایت کند و در کنارش، وضعیت اکران و تبلیغات فیلم های این ژانر تقویت شود. یکباره نمی توان کمک های دولتی را دریغ کرد و فیلم های کودک را در مقابل سینمای اجتماعی و یا کمدی رها کرد. به نظرم باید بودجه دولتی کماکان وجود داشته باشد و اگر قرار است بخش خصوصی وارد کار شود، باید یک برنامه ریزی طولانی مدت انجام شود و ذره ذره پشتوانه دولتی خارج شده و به موازاتش بخش خصوصی را فعال کرد.»

جلال فاطمی با انتقاد از ناکارآمدی انواع شوراهای راه اندازی شده در سطح تصمیم گیری های سینمایی، به «آینه نیوز» گفت: «متاسفانه یک مقدار در این شوراها غرض ورزی وجود دارد. آدم های نزدیک خودشان را در شورا بیشتر مورد توجه قرار می دهند و سینماگران دیگر که برخی استعدادهای خارق العاده ای هم در زمینه انیمیشن و فیلم کودک دارند، اصلا فرصت بروز توانایی های خود را نمی یابند. این به نظرم یک ایراد بزرگ برای سینمای ایران است که باید برطرف شود.»

بازیگر فیلم «خسته باشید» با گلایه از عدم تحقق ساخت فیلم زندگی نامه «سهراب سپهری»، گفت: «آدم هایی هستند که در این زمینه سرمایه گذاری کنند و به من هم مراجعه کردند ولی بودجه لازم وجود ندارد در حالی که تعداد این اسپانسرها زیاد است. فرض کنید حدود ۱۸ نفر با بودجه ای ۴۰ میلیونی می آیند و این مساله به مدیریت و وقت کافی نیاز دارد. ترجیحم این است که یک اسپانسر و یک تهیه کننده قدرتمند برای ساخت فیلم سهراب سپهری پیدا شود.»

جلال فاطمی در ادامه گفت و گو با «آینه نیوز»، گفت: «در تولیدات سینمای ایران برخلاف خارج از کشور تفکیک های لازم وجود ندارد تا بدانیم سهم ژانرها و موضوعات مختلف چقدر است. من چون ۲۰ سال در آمریکا زندگی و کار کردم، می گویم که آن ها سینمای خانواده و اجتماعی و کودک را دسته بندی می کنند. این جا هم باید همین شکلی شود یعنی آدم های مطمئن باید موقعیت این را پیدا کنند که از خلاقیت خود استفاده کنند و مسئولان باید به جای دخالت از سینماگران حمایت کنند. بارها من فیلمنامه هایم را به ارگان های دولتی فرستادم و نتیجه نگرفت. نه کسی فیلمنامه ها را می خواند و اگر هم بخواند توجهی ندارد. اصلا مدیران در این زمینه آگاهی ندارند و حداقل متخصص این کار را هم نمی گذارند که با دقت فیلمنامه ها را بخواند و نظر بدهد.»

جلال فاطمی در پاسخ به پرسش «آینه نیوز» که بازی در فیلم استراتژیک «روباه» برایش آورده ای مبنی بر توجه ویژه ارگان های دولتی سینما را دربر داشته است، عنوان کرد: «من قبل و مهم تر از بازی در فیلم «روباه»، صاحب جایزه بهترین فیلم جشنواره کودکان و نوجوانان با فیلم «نخودی» شدم و گذشته ام در سینمای کودک می تواند خیلی بیشتر مدنظر مسئولان قرار بگیرد. من با وجودی که در کارگردانی بخش بین الملل و جلوه های ویژه توانستم جایزه بگیرم، چرا باید تنها یک فیلم بعد از «نخودی» بسازم؟ این همه فیلمنامه و طرحم چرا باید رد شود؟ یک عده دور هم جمع می شوند و برای خود شوراهایی مانند کودک می سازند و کارها را بین خود تقسیم می کنند! به فیلمسازی که از نقطه دورافتاده کشور است و استعداد هم دارد هیچ توجهی نمی کنند و به سراغ خودی ها می روند و باز هم فیلم های تکراری تولید می شود.»

بازیگر فیلم «بیست و یک روز بعد»، اولویت اول خود را بازیگری دانست و گفت: «من دوست دارم در کارهای مختلف سینما سرک بکشم. مثلا دوست داشتم در یک دوره ای فیلم درام اجتماعی بسازم و یک باره کِرم بازیگری پیدا کردم. البته بازیگری برایم جهت خالی نبودن عریضه است و الان چند کار پیشنهادی برای بازی دارم. اما اگر موقعیت سینمای کودک و نوجوان برای کارگردانی وجود داشت، حتما آن کار را انجام می دادم.»

از جلال فاطمی که شناخت خوبی از سینمای هالیوود دارد و حتی در آن فضا کار کرده است، درباره بحث روز «رسوایی جنسی در هالیوود» پرسش به عمل آمد و این بازیگر و تهیه کننده با شوخی و کنایه نسبت به قضیه برملاشده ی آزارجنسی برخی از بازیگران توسط «هاروی وینیستن» گفت: «اولا با صراحت خدمت تان عرض کنم که هاروی وینیستن به من تجاوز نکرده است!!(خنده) اما این آدم دیوصفت بالاخره دستش رو شد و بعد از سال ها خیلی از بازیگران مسائل مشابه ای که با او داشتند را رو کردند. این الگوی عجیب و غریبی برای سینمای جهان است و رسوایی خیلی بدی بوده است.»

جلال فاطمی با اعتقاد به این که مشابه چنین رسوایی هایی را در سینمای کشورهای دیگر هم می توان یافت، عنوان کرد: «مطمئن باشید که مشابه چنین اتفاقاتی در پشت صحنه سینمای کشورهای مختلف اروپایی و حتی سینمای ایران و خیلی از کشورهای دیگر هم می افتد ولی در سینمای هالیوود چون سیستم باز اطلاع رسانی وجود دارد، بازیگران بدون ترس حرف خود را می زنند؛ به خصوص زن ها که نمی ترسند با گفتن چنین مسائلی آبرویشان برده شود. بازیگران زن هالیوود با قدرت قضیه را رو کردند اما در کشورهای دیگر و جهان سوم این اتفاقات می افتد اما بازیگر و یا رسانه ها جرات نمی کنند آن را مطرح کنند. چون طرح مسائلی مانند آزار جنسی توام با یک آبروریزی در فرهنگ ما است و نمی توان راحت آن را عنوان کرد.»

بازیگر و کارگردان خوش اخلاق سینمای ایران که ابائی در بیان گفته هایش ندارد، در پاسخ به این که آیا طرح مسائل آزار جنسی توسط افرادی مانند «هاروی وینیستن» باعث زیرسوال رفتن سینمای هالیوود خواهد شد، عنوان کرد: «حتما پشت صحنه سینمای هالیوود زیر سوال می رود. اما بالاخره این مساله جسارت یکسری از زن های بازیگر را باز کرد که واقعیت را رسانه ای کنند، همان طور که در اروپا هم این مساله بروز پیدا خواهد کرد و به نظرم حرف زدن از واقعیت به کشورهای دیگر هم سرایت می کند تا دست متجاوزان رو شود و حداقل برخی ها خود را جمع و جور کنند!»

انتهای پیام/مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.