سرویس: اجتماعی 15:06 - یکشنبه 07 آبان 1396

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

توصیه وزیر ارتباطات به زائران اربعین/ طرح رجیستری هفته آینده عملیاتی می‌شود

محمدجواد جهرمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات از سرویس دهی و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم در ایام اربعین خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، سومین روز برگزاری بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران درباره طرح رجیستری گفت: هم اکنون طرح رجیستری آغاز شده  و دوره مقدماتی‌ و پایش را می‌گذراند. بنابر گزارش سازمان تنظیم و مقررات، مرحله ثبت به خوبی در حال پیشرفت است و بالغ بر 60 درصد گوشی‌های شبکه ثبت شده است و تا پایان هفته پایش باید به اتمام برسد و از هفته آینده مرحله عملیاتی طرح آغاز شود.

وی درباره نقش حوزه ارتباطات در پیاده‌روی اربعین افزود: برای پیاده‌روی اربعین سه حوزه ارتباطات داریم و در استان‌های محل تردد زائران، وای فای رایگان برقرار است. سرویس‌دهی در بخش ارتباط بین ایران و عراق امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. در سفری به عراق مذاکراتی با طرف عراقی داشتیم و هزینه برقراری ارتباط در ایام اربعین امسال از طرف ایران در حال کاهش است. برای انتقال هر دقیقه مکالمه به عراق باید به اپراتورهای این کشور هزینه بپردازیم و آنچه از عراق تماس گرفته می‌شود بخشی اپراتورهای عراقی هستند و بخشی زیرساخت‌های این کشور است. رسیدن به این چارچوب نیازمند هماهنگی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: وای فای رایگان در طول مسیر کربلا به نجف در سال گذشته ایجاد شده بود. امسال در نصب تجهیزات، شرکت عراقی که طرف قرارداد ایران است، مانع ایجاد کردند. به نظر نمی‌رسد در کربلا و نجف مشکلی داشته باشیم. توصیه ما این است به جز کسانی که مجبور هستند و نیاز دارند از سیم کارت‌های ایران در ایام اربعین در عراق استفاده کنند بقیه از سیم کارت‌های عراقی استفاده کنند.

جهرمی در ادامه گفت: به محض دریافت سیگنال از طرف عراقی، تعرفه‌ها را در ایام اربعین کاهش می‌دهیم. طبیعتا متولی شهر هوشمند شهرداری‌ها هستند. وزارت ارتباطات زیرساخت های ارتباطی لازم را ایجاد می‌کند و توسعه این زیرساخت‌ها وظیفه ماست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: ما در حال ورود به یک عرصه جدید هستیم و باید استراتژی‌مان را متناسب با آن تعیین می‌کنیم. استراتژی ما در حوزه IOT تهیه شده است و متدلوژی ابزارهای توسعه در حال اقدام است.

وی در ادامه اظهار کرد: بحث بلاکتین حوزه بسیار مهمی است که از رمزگذاری دیجیتال فراتر است. مطالعات در این زمینه در بانک مرکزی آغاز شده است و در وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن پرداخته شده است. شاید در این میان به دستورالعمل‌هایی از مجلس نیاز داشته باشیم. این مسئله هیچگاه از حد مطالعه در بخش مدیریت کشور فراتر نرفته است و ما هم در حال اطلاع رسانی در این حوزه هستیم.

جهرمی درباره شبکه ملی ارتباطات گفت: آنچه روح شبکه ملی ارتباطات است برنامه‌هایی است که روی  اجرا می‌شود. از جمله این برنامه‌ها، کسب و کارهای نوپا به عنوان سربازان کشور هستند که اکوسیستم آن باید مطالعه شود. ما در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای این کسب و کارها را نداریم. البته باید اقدامات لازم را برای ثبت و ضبط این کسب و کارها به سرعت آغاز کنیم. اکنون مسئله این است که چرخه سرمایه‌گذاری کاملی هم در این زمینه وجود ندارد و سرمایه‌گذارهای خطرپذیر هم در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. یکی دیگر از اقدامات لازم که باید انجام بگیرد،  این است که در زمینه حقوقی لایحه مالکیت معنوی را از مجلس بگیریم و تصحیح کنیم یا اینکه لایحه مجزایی در این باره تهیه نماییم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ادغام شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات اظهار کرد: تدبیر این بود که شرکت‌های ارتباطی توان رقابت داشته باشند و  سپس به سراغ خریداری یا ادغام بروند. در زمینه فیبر نوری، بیشتر از 14 هزار فیبر واگذار نشده است و به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. در حوزه ارتباطات خط ثابت می‌توانیم به رشد 10 برابر برسیم البته مراقب این موضوع هستیم که انحصاری به وجود نیاید.

وی ادامه داد: برای من واردات باتری از کشور چین و کشورهای اروپایی قابل قبول نیست. با وجود توصیه‌های فراوان این امر رعایت نمی‌شود. برای اپراتورهایی که از لیست کالاهای ممنوع وارداتی در زمینه آی تی پیروی می‌کنند مشوق‌هایی برقرار می‌کنیم و مراقب هستیم در این زمینه رانتی صورت نگیرد.

جهرمی تصریح کرد: برنامه جدی ما استفاده از طرفیت مردم برای استفاده از اپراتورهاست. کاربران می‌توانند منطقه جغرافیایی را که در آن حضور دارند به وزارت ارتباطات اعلام کنند. در این صورت اپراتور آنها هم قابل تشخیص است. در اپلیکیشن‌ها هم این قابلیت وجود دارد. ما با انتشار گزارش‌ها  راه را برای نظارت هموار می‌کنیم و مزیت انتشار آنلاین این گزارش‌ها سبب می‌شود اپراتورها در مسیر اصلاح حرکت کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در زمینه پیاده‌سازی دولت الکترونیک مسئله روال‌هاست. در حوزه نظام سلامت بعضی مکانیزم‌ها به اصلاح نیاز دارد. به نظر می‌رسد در کوتاه مدت بتوانیم بخش سلامت را راه‌ندازی کنیم. سند اینترنت و کودک هم در مرکز ملی تهیه شده است و در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار دارد. همین جا اعلام می‌کنیم که بخش خصوصی هم می‌تواند در این طرح با همکاری کند. با پلیس در زمینه کودک آزاری در فضای مجازی هم هماهنگی‌هایی انجام شده است. این طرح می تواند به عنوان طرح ملی ایران در دنیا مطرح شود.

 

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.