سرویس: اجتماعی 13:10 - یکشنبه 07 آبان 1396

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان:

وقت‌گذاری برای تحلیل بازی «نهنگ آبی» غفلت محض است/ مسؤولان به دنبال ریشه اصلی خودکشی باشند

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: غفلت محض است اگر کارشناسان ما وقت خود را بر تحلیل بازی نهنگ آبی متمرکز کنند.

به گزارش اصفهان شرق، کوروش محمدی پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: باید بپذیریم که خطر رخنه فساد در حوزه مدیریت شهری همواره در کمین منابع انسانی و سرمایه‌ای وجود داشته و دارد.

وی افزود: خطر رخنه فساد در حوزه مدیریت شهری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مخاطرات و چالش‌های مهم مدیریت شهری به شمار می‌رود و طی چندین سال گذشته خسارات سنگینی را بر بیت‌المال و حقوق مردم به ویژه در کلان‌شهرها تحمیل کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تولد باندهای فساد با استفاده از رانت‌های اطلاعاتی و زد و بندهای اداری، در اطراف برخی مدیران ضعیف‌النفس شهری به تاراج منابع کلان مردم و در نتیجه ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه منجر شده است.

وی با بیان اینکه شورایی یک‌دست و مصمم به خدمتگزاری صادقانه و شفاف از جریان اصلاح‌طلبی در رأس امور مردم در حوزه مدیریت شهری اصفهان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: هیچ گریز و بهانه‌ای از ما پذیرفته نیست مگر آنکه بر عهد و پیمانمان با مردم که همانا شفافیت و مبارزه با رانت و فساد است با قدرت و قاطعانه بایستیم.

محمدی ادامه داد: اینجانب التزام خویش به رعایت شفافیت و پاسخگویی با تمام توانم با هرگونه فساد، دلالی و رانت‌خواری در حوزه مدیریت شهری مبارزه می‌کنم و در این راستا از شهردار اصفهان، معاونان، رؤسای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری نیز تحقق این امر مهم را به عنوان یک مطالبه عمومی خواستارم و مجدانه خواهان شفاف‌سازی همه امور و ارتباط مستقیم و واضح با مردم، قطع دستان غدار دلالان و مفسدان در حوزه‌های مدیریت شهری و رفع تمامی ابهامات موجود در سازوکارهای مدیریتی آن هستم.

وی اعتماد به جوانان و زنان شایسته را اعتماد به آینده توصیف کرده و یادآور شد: تجربه نشان داده است که هرکجا به جوانان و زنان بر اساس شایستگی و تخصص شان اعتماد شده است، نشاط و پویایی را شاهد بوده‌ایم؛ جوان‌گرایی یکی از شاخص‌های مهم سنجش میزان تحرک و پویایی و تقویت جایگاه زنان مایه نشاط و سرزندگی هر جامعه‌ایست و در شرایط کنونی لازمه رشد و تعالی است.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: شهرداری و مجموعه مدیریت شهری اصفهان را به عنوان یک نهاد عمومی و تأثیرگذار در حوزه فرهنگ، اقتصاد و ساختار جامعه، با نهایت توجه به جوانان شایسته و متخصص به «تحرک» و «پویایی» شهر کمک کند که البته اقدامات شهردار اصفهان در این خصوص در مدت زمان اخیر ستودنی است.

وی اذعان داشت: توصیه می‌کنم شهردار اصفهان ضمن تداوم روند جوان‌گرایی در عرصه مدیریت شهری، توجه ویژه‌ای هم به تخصص و شایسته‌سالاری در میان جوانان داشته باشند تا خدای ناکرده در آینده شاهد کاهش راندمان کاری در حوزه‌های مختلف نباشیم.

محمدی تصریح کرد: بی‌تردید جوانان و به ویژه زنان شایسته زیادی هستند که در صورت اعتماد به آنان شاهد رشد و تعالی چند برابری در مجموعه مدیریت شهری خواهیم بود.

وی توجه به آسیب‌های اجتماعی و اقشار آسیب‌دیده در شهر اصفهان را موضوعی مغفول‌مانده دانست و بیان داشت: اگر بپذیریم که اقشار آسیب‌پذیر جامعه و از جمله  کودکان کار که روز به روز هم در اثر بی‌توجهی بر تعدادشان افزوده می‌شود، جزوی از جامعه و به عبارت بهتر جزوی از شهروندان این شهر هستند که باید وظیفه حمایت و ساماندهی از این اقشار را بیش از پیش احساس کرده و با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی چهره زیبای شهر اصفهان را از وجود این گونه آسیب‌ها مبرا سازیم.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وجود یک متکدی، یک کودک در حال کار در سطح شهر یا حتی یک زن آسیب دیده با رفتاری نامتعارف، معلول عوامل مختلفی همچون نابرابری‌های اجتماعی یا بی‌عدالتی در توزیع امکانات و ثروت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی است، ابراز داشت: مطلوب است تا شورای شهر و شهرداری با همکاری دستگاه‌هایی همچون بهزیستی، فرهنگ و ارشاد و اسلامی، نیروی انتظامی، صدا و سیما و … از محرومیت نشسته بر چهره شهر غبارزدایی کنند.

وی عنوان داشت: مطلوب است که به جای روش‌های سلبی و پاک کردن صورت مسأله، هرچه سریع‌تر نقشه راه و مدلی مؤثر در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر اصفهان تدوین شود تا از آن رهگذر، ضمن پیشگیری از بروز آسیب‌های جدید، عزت و منزلت اجتماعی به اقشار آسیب‌دیده جامعه نیز بازگردانده شود.

محمدی بهترین و مؤثرترین رویکرد در شرایط کنونی را از تلاش در جهت توانمندسازی آحاد زنان و مردان جامعه و تسهیل زمینه‌های مشارکت آنان در توسعه و پیشرفت شهر دانست و متذکر شد: با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی این شورا، این مقوله با حساسیت و جدیت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اصفهان از نظر نشاط اجتماعی حال و روز خوبی ندارد، اظهار داشت: آمارها حکایت از افزایش میزان نزاع و افسردگی دارد، از طرفی وجود ناهنجاری‌های اجتماعی در نهاد خانواده و به ویژه آمار بالای طلاق، آلاینده‌های صوتی، سنگینی حجم ترافیک، آلودگی‌های زیست‌محیطی و اعتیاد جوانان و گسترش حاشیه‌نشینی، رنگ و لعاب نشاط را از رخساره این شهر به تحلیل برده است.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان آمار خشونت‌های پنهان و بروز رفتارهای «مازوخیستی» برخی نوجوانان بر علیه سلامت خود را نشان از کاهش نشاط اجتماعی دانست و گفت: این رفتارها در قالب خودزنی‌های دختران در مدارس و اخیراً 2 مورد اقدام به خودکشی 2 دختر نوجوان خود را نشان داده است.

وی ادامه داد: یکی از 2 دختر نوجوان که در محدوده پل شهید چمران اقدام به خودکشی کردند جان خود را از دست داده است و نه تنها خانواده این عزیز که به اعتقاد من سیستم تعلیم و تربیت جامعه شهری ما امروز داغدار این مصیبت بزرگ است و این در حالی است که مسؤولان ما با غفلت از ریشه اصلی این اتفاق ناگوار مدت‌هاست که به دنبال مقصر این قصه تلخ در حوالی فضای مجازی و «نهنگ آبی» پرسه می‌زنند.

محمدی تأکید کرد: صرف نظر از تأثیر یا عدم تأثیر بازی مجازی نهنگ آبی در این حادثه، ریشه‌های اصلی این موضوع در روش‌های تربیتی و عدم توانمندی شهروندان در مواجهه با چالش‌های زندگی است و در عین حال عدم مدیریت هیجانات نسل نوجوان در جامعه شهری اصفهان و وجود خشونت‌های پنهان در این نسل در قالب سلسله‌عواملی در شکل‌گیری این حادثه تلخ نقش اساسی داشته‌اند و غفلت محض است اگر کارشناسان ما وقت خود را بر تحلیل بازی نهنگ آبی متمرکز کنند.

وی بیان داشت: جا دارد تا در سایه اقداماتی میان‌مدت و بلندمدت، استراتژی‌های کاربردی در راستای ایجاد نشاط اجتماعی در سطح شهر اصفهان ایجاد شود و در این زمینه از ظرفیت‌های طبیعی و غیر طبیعی شهری همانند احیای سنت‌های اصیل و بومی، پویایی و برقراری ایستگاه‌های نشاط در مسیر چهار باغ عباسی و مسیرهای مشابه به خوبی استفاده شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.