سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:45 - شنبه 06 آبان 1396

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان

ذخیره سد زاینده‌رود ۱۶۹میلیون مترمکعب است/برگزاری شورای هماهنگی زاینده‌رود تاچند روز آینده

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به ذخیره ۱۶۹ میلیون متر مکعبی سد زاینده رود اشاره کرد و گفت: قرار است تا چند روز آینده شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود تشکیل شود تا در مورد تحویل حق آبه ها به کشاورزان اصفهانی برای سال آبی ۹۷-۹۶ تصمیم گیری شود.

به گزارش اصفهان شرق، علی بصیرپور پیرامون آخرین وضعیت سد زاینده رود، اظهار داشت: در حال حاصر ذخیره سد زاینده رود ۱۶۹ میلیون مترمکعب است که حجم آن نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته اما نسبت به میانگین بلندمدت ذخیره سد ۷۴ درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه تداوم خشکسالی طی ۱۰ سال گذشته موجب کاهش بی رویه ذخیره سد زاینده رود شده است، تصریح کرد: متاسفانه اکنون بیلان مخزن سد زاینده رود نسبت به بلندمدت منفی شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخیره سد زاینده رود تنها کفاف تامین آب شرب اصفهانی ها را می دهد، افزود: با توجه به شرایط بحرانی سد زاینده رود، میزان تحویل آب به بخش صنعت نیز نسبت به ماه های گذشته کاهش جزئی داشته است.

وی در خصوص تحویل حق آبه کشاورزان شرق اصفهان برای کشت پاییزه، بیان داشت: به احتمال زیاد قرار است تا چند روز آینده شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود تشکیل شود تا در مورد تحویل حق آبه ها به کشاورزان اصفهانی برای سال آبی ۹۷-۹۶ تصمیم گیری شود.

بصیرپور در پاسخ به این سوال که آیا برگزار نشدن جلسات شورای هماهنگی آبریز زاینده رود پیش از شروع سال آبی نشان از بی تفاوتی وزارت نیرو نسبت به این حوضه دارد، گفت: این موضوع صحت ندارد و باید توجه داشت تا زمانی که ذخیره سد زاینده رود بحرانی و یا خالی است تشکیل هر گونه جلسه برای تقسیم حق آبه ها فایده ای نخواهد داشت.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیرامون راهکارها برون رفت از این بحران، تاکید کرد: به طور قطع باید طرح های تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد در سریع ترین زمان ممکن اجرا شود در غیر این صورت شرایط حوضه زاینده رود بدتر از امروز خواهد شد.

گفتنی است؛ سد زاینده رود در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت نگهداری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.