سرویس: سیاسی » بین الملل 14:06 - پنجشنبه 04 آبان 1396

در یادداشتی در نیویورک‌تایمز

مک‌کین: اگر راهبرد درستی نداشته باشیم، ایران ما را از خاورمیانه اخراج می‌کند

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در یادداشتی در روزنامه «نیویورک‌تایمز»، به دولت این کشور توصیه کرده است که ضمن تدوین راهبردی مشخص برای مقابله با ایران، به حمایت از کردها بپردازد.

به گزارش اصفهان شرق، «جان مک‌کین» سناتور ارشد جمهوری‌خواه روز چهارشنبه به دولت آمریکا توصیه کرد هرچه سریع‌تر راهبردی مشخص برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه تدوین کند.

وی در یادداشتی در روزنامه «نیویورک‌تایمز»، با اشاره به مناقشه هفته گذشته بر سر شهر کرکوک عراق، از کردها با عنوان متحدان دیرینه ایالات متحده یاد کرده و نوشته است: «این درگیری‌ها نماد واقعیتی گسترده‌تر و نگران‌کننده‌تر هستند: اینکه ایالات متحده فارغ از موفقیت‌های تاکتیکی در نبرد با داعش، همچنان به طرزی خطرناک از نداشتن یک راهبرد جامع در قبال خاورمیانه و تمام پیچیدگی‌های این منطقه، رنج می‌برد.»

او وضعیت کنونی را «میراث بر جا مانده» از دولت سابق آمریکا دانسته و از سخنرانی اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و رونمایی از یک راهبرد تازه استقبال کرده است.

با این حال، مک‌کین نوشته است که تنها چند روز پس از این سخنرانی، نیروهای عراقی توانستند کرکوک را از کردهای عراق بازپس بگیرند: «این کاملا غیرقابل قبول است. ایالات متحده نیروهای عراقی را تجهیز کرد و آموزش داد تا آن‌ها با داعش مبارزه کرده و کشورشان را از تهدید خارجی حفظ کنند، نه اینکه به کردهای عراق که از جمله مورد اعتمادترین و توانمندترین شرکای ایالات متحده در منطقه هستند، حمله کنند.»

وی در ادامه با تأکید بر نزدیکی کردهای عراق به ایالات متحده، نوشته است که واشنگتن باید بین نیروهای مورد حمایت دولت عراق و کردها، از دومی حمایت کند.

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا می‌افزاید: «درگیری‌ها در کرکوک، نشانه مسئله‌ عمیق‌تری هستند که ایالات متحده سال‌هاست آن را حل‌نشده باقی گذاشته است: «نظم منطقه‌‌ای خاورمیانه، هم در داخل کشورها و هم بین آن‌ها، در حال فروپاشی است. قدرت و نفوذ آمریکا در خاورمیانه، عمدتا به واسطه عقب‌نشینی هشت ساله ایالات متحده از آن منطقه، رو به افول است و این نیروهای ضدآمریکایی هستند که در حال پر کردن خلأ به وجود آمده هستند.»

او سپس به برشمردن دستاوردهای منطقه‌ای ایران در عراق، سوریه و یمن پرداخته و نوشته است که تهران همزمان در حال آزمایش موشک‌های بالستیک است و «متحدان عرب ما هم با وجود آنکه تهدیدات مهم‌تری وجود دارد، درگیر یک تنش دیپلماتیک با قطر هستند. در پشت صحنه تمام این اتفاقات هم سایه “ولادیمیر پوتین” رئیس‌جمهور روسیه قرار دارد که در حال احیای این کشور به عنوان یک عامل تعیین‌کننده قدرت در منطقه در تقابل با منافع ایالات متحده است و هیچ اعتنایی هم به حقوق بشر و جان افراد ندارد.»

مک‌کین افزود: «این‌ها قطعا مسائلی پیچیده و سردرگم‌کننده‌اند. اما آمریکایی‌ها باید این چالش بزرگ‌تر را درک کنند: خاورمیانه برای آینده امنیت بین‌الملل و اقتصاد جهانی، که هر دو برای مردم آمریکا حائز اهمیت هستند، اهمیتی حیاتی دارد. و اکنون، شبکه‌ای از گروه‌های ضدآمریکایی، که گاهی با هم و گاهی جدا از هم کار می‌کنند، تلاش می‌کند تا نفوذ آمریکا را از خاورمیانه بیرون رانده و منطقه‌ را به ترتیبی درآورد که بر خلاف منافع و ارزش‌های ما هستند.»

وی با متهم کردن این «شبکه گروه‌های ضدآمریکایی» به حمایت از تروریسم، ایجاد انزوی دیپلماتیک برای ایالات متحده و افزایش ریسک حضور نظامی آمریکا در منطقه، در پایان نوشته است: «اگر به این حرکت بی‌رمق در مسیر کنونی ادامه دهیم، ممکن است در آینده‌ای نزدیک روزی از خواب برخیزیم و ببینیم که نفوذ آمریکا از یکی از مهم‌ترین مناطق جهان بیرون رانده شده است. به این خاطر است که آمریکایی‌ها باید به آنچه اکنون در خاورمیانه می‌گذرد، اهمیت دهند. به این خاطر است که ما باید دوستان واقعی خود، مانند کردها را حفظ کنیم. و به همین خاطر است که ما اکنون بیش از هر زمان دیگر، به راهبردی نیاز داریم که سطح نگاه ما را از سطح تاکتیکی فراتر برده و مسائل فوری را از مسائل واقعا مهم، تفکیک کند.»

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.