اصفهان شرق

نحوه نصب جان پناه بر دهانه‌های سی و سه پل در دست بررسی است

کدخبر: 148863
1396/08/04 در ساعت 10:45

به گزارش اصفهان شرق، از آغازین روزهای نصب اولین حفاظ در یکی از دهانه های سی و سه پل، این موضوع را از منظر کارشناسی و با گفتگو با متخصصان امر پیگیری کرده است. در این گزارش با متولیان اصلی این امر یعنی مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفتگو شده است.

منتظر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان هستیم

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با تصریح اینکه شهرداری طرح خود را در زمینه ایجاد حفاظ در سی و سه پل به اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه داده است، گفت: نرده های چوبی نصب شده در یکی از دهانه های سی و سه پل، طرحی است که ازسوی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه و فعلاً به عنوان نمونه در یکی از دهانه های پل اجرا شده است.

حسین جعفری افزود: ما منتظر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان هستیم، درواقع این موضوع به عهدۀ اداره کل میراث فرهنگی استان است که چه تصمیمی خواهد گرفت، یعنی اداره کل میراث فرهنگی باید نظر نهایی را بدهد که آیا این طرح اجراشده مناسب است یا نیست و یا اینکه اصلاً این پل نرده لازم دارد یا خیر.

وی گفت: شهرداری دراین خصوص با اداره کل میراث فرهنگی همکاری می کند، یعنی تعیین اینکه آیا سی و سه پل به حفاظ نیاز دارد یا ندارد به عهده اداره کل میراث فرهنگی است و این اداره کل است که در این خصوص باید تصمیم کارشناسی بگیرد و اگر لازم باشد که حفاظ نصب شود طرح را تهیه و اجرا کنند. درصورت تهیه و تأیید طرح، ما نیز همکاری خواهیم کرد.

طرح شورای فنی اداره میراث فرهنگی در دست بررسی است

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: شهرداری اصفهان برحسب وظایفی که دارد بیش از ۲ سال است که پیگیر موضوع حفاظ در سی و سه پل بوده است که طرح های سازمان نوسازی بهسازی شهرداری با مخالفت اداره کل میراث فرهنگی مواجه شده بود، اما باتوجه به حوادث صورت گرفته که منجر به سقوط از این پل شد، شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان به این جمع‌بندی رسیدند که ایجاد جان‌پناه در سی و سه پل صورت بگیرد اما طرح باید طرحی باشد که مورد تأیید اداره کل میراث فرهنگی استان قرار بگیرد، که البته طرح های ارائه شده ازسوی سازمان نوسازی بهسازی عمدتاً روی چوب بود و اعلام شد که فعلاً یک نمونه اجرا بشود تا دربارۀ آن اظهارنظر صورت بگیرد.

فریدون اله یاری ادامه داد: همه ما دلمان می خواهد سی و سه پل به همان صورتی که در دورۀ صفویه بود باقی بماند اما قطعاً حفظ جان مردم نیز برای ما اهمیت دارد و وقتی که امروز این پل یک مسیر ارتباطی در شهری ۲ میلیون نفری به نام اصفهان است و ترددهای بسیاری از آن انجام می شود، باید تدبیری اندیشیده شود؛ در دنیا نیز از الگوهای مختلف برای ایجاد جان‌پناه در آثار تاریخی استفاده شده است، ازجمله اینکه در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان نمونه هایی بسیاری از طرح هایی ارائه شد که در کشور ایتالیا به عنوان پیشگاه در مرمت اجرایی شده است؛ البته قطعاً کیفیت و نوع مواد و متریال باید بررسی و طرحی ارائه شود که با شرایط و بهره برداری‌هایی که از آثار تاریخی صورت می گیرد هماهنگ باشد.

وی تصریح کرد: طرح اجرا شده در یکی از دهانه های سی و سه پل طرحی است که ازسوی سازمان نوسازی و بهسازی ارائه و اجرا شده است که باید بر روی آن بررسی و اظهارنظر صورت بگیرد اما هنوز اظهار نظر قطعی ازسوی اداره کل میراث فرهنگی روی این طرح صورت نگرفته است؛ شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان به طرح دیگری رسیده است اما هنوز به اجماع عمومی نیاز دارد و درحال بررسی است که کمترین آسیب را به سیما و منظر پل وارد کند و مشکلی روی ساختار و سازۀ بنا نداشته باشد.

انتهای پیام/ایمنا