سرویس: دین و اندیشه 08:00 - پنجشنبه 04 آبان 1396

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان مطرح کرد

خلاقیت کم در عرصه ترویج فرهنگ دینی/انتخاب 10 ایده برتر از بین 500 ایده ارسال شده به جشنواره ایده‌های قرآنی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: در عرصه ترویج فرهنگ دینی به ویژه قرآن که سرمنشأ خیر زندگی است، خلاقیت لازم را کمتر داشته‌ایم، اگر روش‌ها را با 50 سال قبل مقایسه کنید، می‌بینیم بعد از قرن‌ها و با وجود پیشرفت فناوری حتی یک قدم هم به جلو حرکت نکرده‌ایم.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام محمد قطبی شامگاه چهارشنبه در اختتامیه جشنواره ایده‌های قرآنی اظهار داشت: در عرصه ترویج فرهنگ دینی به ویژه قرآن که سرمنشأ خیر زندگی است، خلاقیت لازم را کمتر داشته‌ایم؛ اگر روش‌ها را با 50 سال قبل مقایسه کنید، می‌بینیم بعد از قرن‌ها و با وجود پیشرفت فناوری حتی یک قدم هم به جلو حرکت نکرده‌ایم.

وی افزود: برای نمونه کاری که عموم مردم انجام می‌دهند، مبادرت به تلاوت قرآن است، از رحل استفاده می‌کند، آن زمانی که رحل به این شکل ابداع شد قطعاً ایده قابل توجهی بوده اما امروز کافی بود کمی فکر کنیم که چگونه زاویه و ارتفاع آن را تغییر داد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: برای جابجایی بشر انواع خودروها به وجود آمده و امروزه حرکت به سمت حمل و نقل هوایی است، اصولاً بیشتر پیشرفت‌های ما مربوط به جسم است و هر آنچه مربوط به روح و روان است با سرعت کمتری به پیش می‌رود.

وی با اشاره به این‌که نظام اسلامی ما به سمت تمدن اسلامی حرکت می‌کند، تصریح کرد: برای حفظ فرمول‌های شیمی روش‌های مختلفی ابداع شده اما برای حفظ قرآن چطور؟ خیلی از این کارها پیش پا افتاده است اما همین موارد ساده کمتر به مرحله اجرا رسیده است.

قطبی به برخی پیشرفت‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: استفاده از قلم قرآنی را برای روخوانی قرآن شاهد هستیم اما آن هم فناوری‌اش برای ما نیست، ادبیات قرآن مانند اشعار، حکایت‌ها و ضرب‌المثل‌ها از دیگر حوزه‌هایی است که جای کار وجود دارد و می‌بینیم با موضوعات مختلف در فضای مجازی در این قالب‌ها محتوا وجود دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان یکی از سنت‌های ارزشمند انجام شده در این سال‌ها را جزءخوانی ماه مبارک رمضان است دانست و گفت: در آموزش و پرورش، سنت‌ها و آیین‌ها، اسباب بازی برای کودکان، مبلمان شهری و بسیاری از حوزه‌های دیگر می‌بینیم نوآوری وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مثال‌هایی که می‌زنم با این هدف است که بدانیم در بخش‌های مختلف کاری انجام نشده، گذشتگان قرآن را بر سر سفره عقد و نوروز و… آوردند اما ما چه کار جدیدی انجام دادیم؟

قطبی در خصوص برگزاری جشنواره ایده‌های قرآنی عنوان کرد: از حدود 500 ایده‌ای که پس از فراخوان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد با چند مرحله داوری امشب 10 ایده برتر انتخاب می‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: فراخوان دومی با عنوان نوآوری آغاز شده، امیدواریم سال آینده در چنین مراسمی رونمایی کنیم، امروز امکان رونمایی نداریم چون ایده‌ها این قابلیت را ندارند اما نوآوری‌ها تبدیل به محصول می‌شوند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.