سرویس: دین و اندیشه 08:00 - چهارشنبه 03 آبان 1396

به مناسبت سالروز شهادت حضرت رقیه(س)؛

رقیه، کودکی در نبرد نینوا

حضرت رقیه کوچکترین یار امام حسین(ع) بود که در صحرانی نینوا همراه با دیگران ماند و پس از آن واقعه ناگوار به اسارت درآمد و در این راه جان پاک خود را فدا کرد.

به گزارش اصفهان شرق، غروب عاشورا را به نام شام غریبان می‌شناسند، ظهر عاشورا را با خون و پگاه آن روز را با اضطرابی که هشدار یک واقعه را در سر داشت قرین می‌دانند.
روزی که با اضطراب آغاز، از سرخی خون گذشت و به سیاهی و غم ختم شد، این روز سرنوشت تاریخ را دگرگون کرد، اگر آن روز نبود امروز یهود و مسیح تنها صحنه گردانان عالم انسانی و تنها تعیین کنندگان سرنوشت بشری بودند.
اما عاشورا صحنه گردانان زیادی داشت که هر یک در به ثمر نشاندن چنین رویداد بزرگی سهم داشتند، از امام حسین(ع) که در قله خوبی ها قرار دارد تا یاران باوفای ایشان که در اوج ایثار هستند و حتی شمر و یزید و دیگر جنایتکاران آن واقعه در ترسیم تابلوی بی نظیر عاشورا نقش آفرین بودند.
یکی از حاضران در نبرد نینوا «حضرت رقیه(س)» بود، شاید او را بتوان نماینده لشکر کودکان در نبرد نینوا دانست، حسین(ع) جرعه جادویی ابدیت در دست داشت، او از آن جرعه در کام هر کس ریخت ماندگار شد و رقیه کودکی بود که بیش از بسیاری از بزرگان می‌فهمید، او ثابت کرد که انقلابی شدن و انقلابی ماندن و زیر بار ستم نرفتن سن و سال نمی‌شناسد کودک باشی یا بزرگسال اگر فلسفه حیات را بدانی جانانه در را حق می‌مانی و می‌جنگی.

کوچکترین سرباز عاشورا

حجت الاسلام محمد حسین قربانی – کارشناس مسائل مذهبی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بیان کرد: یکی از شهیدان قیام حسینی که نقش بسیار تاثیرگذاری در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت، حضرت رقیه (س)، دختر سه‌ساله امام حسین (ع) است، بعضی از مورخین درباره وجود تاریخی حضرت رقیه(س) سعی در شبهه پراکنی دارند، اما با توجه به مستندات تاریخی که در کتاب منتخب التواریخ نقل شده می‌توان به تمام این شک و دودلی‌ها پایان داد.
وی ادامه داد: جریان کربلا محدود به واقعه عاشورا نیست زیرا پس از آن با ادامه حرکت کاروان اسرا، مبارزه خاندان اهل بیت با یزید همچنان ادامه داشت.
این مدرس دانشگاه گفت: ادامه نهضت حسینی را می‌توان از خطبه‌های غرای امام سجاد (ع) تا نقش بیدارگری حضرت زینب(س) در شهرهای بزرگی چون کوفه و شام دانست.
حجت الاسلام قربانی تصریح کرد: بسیاری از مسیحیان و یهودیانی که به وسیله کاروان اسرا مسلمان شدند و از همه مهمتر آنکه، خانواده یزید و غلامانش با دیدن اهل بیت پیامبر در اسارت از او بیزاری جستند و جزء محبین خاندان عصمت و طهارت شدند.
وی تأکید کرد: شهر شام از زمان عثمان، خلیفه سوم تحت امارت معاویه بوده و به گواهی تاریخ او از همان زمان در تدارک تشکیل حکومت بنی‌امیه بود اما نهضت حسینی با یادگار گذاشتن نشانه‌ای گران‌قدر به نام حضرت رقیه(س) در شهر شام باعث دگرگونی عمیق و تغییری شگرف در شهر شام شدند.

بارگاه حضرت رقیه(س) محلی برای تبلیغ تشیع در شام

حجت الاسلا رضا یزدانی – پرژوهشگر تاریخ اسلام در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: پس از مرگ عثمان و به حکومت رسیدن امام علی(ع) معاویه حاضر به بیعت با امام نشد و از ایشان امارت شهر شام را درخواست کرد و به سبب آن که امام امارت شهر شام را به وی واگذار نکرد، جنگ صفین و ماجرای حکمیت روی داد.
وی ادامه داد: پس از مرگ عثمان و به قدرت رسیدن معاویه او دست به جنایات بسیار عجیب و خطرناکی در عالم اسلام زد، اثرات ظلمی که معاویه در حق اسلام و مسلمین کرد قابل توصیف و شمارش نیست.
این پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: معاویه قاریان اهل شام‏ و قاضیان آن را فرا خواند و به آنان ‏اموالی داد و ایشان را در نواحی و شهرهای شام پراکنده کرد، آنان هم مشغول به نقل روایات دروغین شدند و عقاید باطلی را برای مردم پایه‏ گذاری کردند، آنان به مردم می‌گفتند که علی(ع) عثمان را کشته و بدین وسیله اهل شام را به معاویه متمایل کردند.
حجت الاسلام یزدانی گفت: معاویه این برنامه را 20 سال ادامه داد و در تمام مناطق تحت حکومتش آن را اجرا می‏ کرد، تا آنکه اراذل شام و یاران باطل اطراف او آمدند.
وی اظهار کرد: ایجاد بارگاه حضرت رقیه(س) در قلب حکومت امویان، مخالفان ولایت علوی، به سمت اهل بیت هدایت شدند، از دیگر اثرات وجودی حضرت رقیه (س) کم اثر شدن جنایاتی بود که معاویه ملعون در حق اسلام انجام داد، زیرا مرقد آن حضرت تبدیل به مرکزی برای تبلیغ شیعیان شد.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.