سرویس: اجتماعی 09:30 - سه شنبه 02 آبان 1396

عشق خاص به ائمه(ع)

موکب‌‌هایی با نذری خاص و متفاوت در گوشه‌ و کنار شهر اصفهان

در ایام عزاداری محرم و صفر در نقاط مختلف شهر اصفهان موکب‌هایی برای پذیرایی از مردم برپا شده که همه آن‌ها تنها یک هدف را برای کار خود عنوان می‌کنند، آن هم عشق خاص به ائمه اطهار (ع) است.

به گزارش اصفهان شرق، برای تمام مسلمانان جهان چه آنها که ساکن ایران‌اند و چه آن‌ها که در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند، برپا کردن موکب در ایام محرم و صفر برای پذیرایی از عزاداران حسینی رسمی دیرینه است که هر روز به شکلی متفاوت‌تر از قبل اجرا می‌شود.

موکب‌هایی که وقتی حرف از آن‌ها می‌شود ابتدا چند میله ساختمانی و تکه پارچه‌ای برای برپایی خیمه، یک میز بزرگ و چند سماور بزرگ و استکان‌های خوش رنگ و کمر باریک چایی را به عنوان ظاهر در ذهن انسان متبادر می‌کند اما در بطن خود چیزی فراتر از این‌هاست و روحش را از جان موکب داران بی‌ریایی می‌گیرد که درون آن مشغول فعالیت هستند.

اگر از سختی مجوز گرفتن برای برپایی موکب از ارگان‌های مختلف شهری و هزینه‌های چند میلیونی هر یک از آن‌ها برای پذیرایی و تلاش شبانه روزی گروه‌های فعال در موکب و غیره چشم بپوشیم، تنها طعم خوش چایی امام حسین(ع) و عطر هل و دارچین است که در خاطره‌هایمان باقی خواهد ماند.

هرچند اکثر موکب‌هایی که در این ایام در گوشه گوشه شهر برپا می‌شود تنها برای 10 روز مجوز فعالیت دارند اما برخی از این موکب‌های هستند که به این تعداد روز اکتفا نکرده و دست از هر اقدامی برای راه اندازی مجدد موکب حتی در گوشه دیگری از شهر برنمی‌دارند.

البته دایر کردن موکب برای پذیرایی از عزاداران حسینی در دهه اول محرم امری باب‌تر بوده و در این 10 روز ابتدایی محرم در اکثر نقاط شهر موکب‌ها با پذیرایی مختلفی چون چایی با طعم‌های مختلف، شیرینی، شربت و غیره فعالیت می‌کنند اما در دهه دوم محرم و حتی روزهای نخستین ماه صفر که هنوز عزاداری‌ها برای سید الشهدا(ع) ادامه دارد برخی موکب‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در این بین برخی موکب‌ها هستند که در ایام محرم و صفر با پذیرایی‌های مختلف به سراغ عزاداران حسینی رفتند، موکب‌هایی که حتی ساعت فعالیت‌شان هم با دیگر همکارانشان فرق داشت و از ساعات پایانی روز تا نیمه‌های شب و نزدیک سحر مشغول نذری دادن بودند البته نذری‌های مختلف و خاص.

موکبهایی با نذری خاص و متفاوت در شهر

یکی از این موکب‌ها که در دهه دوم ماه محرم کار خود را آغاز کرده با خیمه زدن در خیابان طیب به استقبال مردم و عزاداران رفته‌اند، موکبی که به پذیرایی سرپایی مردم اکتفا نکرده و برای پذیرایی هرچه تمام‌تر اقدام به چیدن صندلی در کنار پیاده رو و فضاسازی خاص محرم با نصب تابلوهای دست نوشته مرتبط با امام حسین(ع) و عاشورا شکل و شمایل خیابان و موکب را تغییر داده است.

این موکب از ابتدای کار خود تاکنون با نذری‌های بسیار متفاوتی به استقبال مردم رفته، نذری‌هایی که از چایی گرفته تا لبو و حلیم بادمجان و آب هویج و غیره مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده‌اند و البته امسال با پخت سمنو تغییری در نذری دادن خود ایجاد کرده بود.

محمدجواد علیمی؛ موسس این موکب در ارتباط با برپایی و فعالیت آن به خبرنگار تسنیم گفت: 3 سال است این موکب به کمک تعدادی از دوستانم برپا شده و فعالیت می‌کنیم و سال به سال هم شاهد رونق آن هستیم.

وی افزود: این موکب وابسته به هیچ مجموعه و هیات خاصی نیست و به صورت دوستانه و فامیلی آن را برپا کرده‌ایم و نذری‌های خاص و متفاوتی را بین مردم پخش می‌کنیم و هدف خاصی نداریم از اینکه نذری‌های متفاوتی پخش کرده و تنها از سر علاقه این اقدام را انجام می‌دهیم.

مدیر این موکب با اشاره به نذری‌های تهیه شده در طول 3سال برپایی موکب خود بیان کرد: در این مدت نذری‌های متفاوتی بین مردم پخش کردیم از جمله آب هویج، حلیم بادمجان، کباب، شلغم و لبو، سمنو و غیره که با آن‌ها از مردم پذیرایی کردیم و مورد پسند بسیاری از حاضران هم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای برپایی موکب زمان خاصی را در نظر نگرفته‌ایم، گفت: هر زمان که فرصت کنیم این موکب را راه اندازی کرده و به دهه دوم محرم اختصاص ندارد هرچند امسال با اندکی تاخیر برپا شد اما خوشبختانه چراغ موکب به خوبی روشن شد و نیتمان است که در دهه سوم باشد اما حتما به این مورد اکتفا نکردیم و سعی می‌کنیم تقریبا از 25 ماه راه اندازی شود که بین دهه دوم و سوم یا سوم و چهارم باشد.

عشق خاص به ائمه(ع) ما را به نوکری آنها وا داشت

علیمی در پاسخ به این سوال که برپایی موکب در این زمان علت خاصی دارد، خاطر نشان کرد: هیچ دلیل خاصی نداشته و کار برای امام حسین(ع) دلیل نمی‌خواهد، همه می‌گویند «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست» محبین ائمه اطهار(ع) در درون خودشان عشق خاصی نسبت به ائمه دارند هرچند من خودم را نمی‌توانم جزو این دسته از افراد بدانم اما اگر حتی جزو نوکران ائمه باشیم تا جایی که در وسع و توانمان باشد برایشان خدمت می‌کنیم.

وی ادامه داد: این موکب با کمک‌های مردمی و هزینه شخصی خودمان اداره می‌شود و برای هیچ یک از شب‌های آن حساب و کتاب نکردیم که ببینیم چقدر مخارج یک شب می‌شود و برای برپایی آن از ارگان‌های مختلفی چون شهرداری، نیروی انتظامی، آتش نشانی و تبلیغات اسلامی مجوز گرفته‌ایم.

موسس این موکب با بیان اینکه تمام خادمان این موکب را جوانان تشکیل دادند، اظهار داشت: ما دوست داریم بخشی از مالمان را به مردم بدهیم و حتی اگر بین این‌همه جمعیت تنها 2 یا 3 نفر مستمند باشند هم برای ما کافی است.

وی با اشاره به هجمه‌هایی که توسط دشمن جوانان و تفکر اسلامی آن‌ها را نشانه گرفته، گفت: همینطور که در هرکاری تعدادی دوست و دشمن و موافق و مخالف وجود دارد، در مقابل محبان امام حسین(ع) هم یزیدیان زمانه قرار دارند. نمی‌توان گفت ما را اذیت نکردند و با ما کاری نداشتند و ما حتی از جانب نزدیکان خود هم سنگ اندازی داشتیم و هم حمایت، پس مشکلات همیشه وجود دارد.

علیمی افزود: خواست من از خدا این است که راهی که درست است را انجام دهم و آن مسیر را به من نشان دهد لذا این موکب‌ها هم بی‌تاثیر در جذب جوانان نیست اما همه این موارد به نوع برخورد و رفتار عوامل، نوع و زمان و نحوه پذیرایی، عدم همسایه آزاری و بستن مسیر و غیره بستگی دارد.

نیازمند فرهنگ سازی برای جذب جوانان هستیم

وی با تاکید بر اینکه باید سعی کنیم در حد توانمان در این زمینه فرهنگ سازی کنیم، تصریح کرد: ما نمایندگانی از محبان امام حسین(ع) هستیم و باید رفتار و برخوردمان به نحوی باشد که دیگران از ما تاثیر بگیرند نه اینکه وجهه کل محبان را خراب کنیم.

مدیر این موکب ادامه داد: درحال حاضر ما زیر ذره بین دشمن رصد می‌شویم پس بهتر است رفتارمان به نحوی باشد که فرهنگ خوبی را ترویج دهیم چراکه متاسفانه جوانان به خاطر دیدن برخی رفتارهای ناشایست کمتر جذب ما می‌شوند اما می‌توان با رفتار درست آن را جایگزین کرد که ما در طول این مدت بسیار شاهد آن بودیم.

وی با اشاره به حرکت نوین این موکب که نواختن یک زنگ و بلند صلوات فرستادن مردم و موکب‌داران است، گفت: این زنگ را بالای سر دیگ‌های سمنو گذاشتیم و در طول زمان پخت سمنو هر از گاهی آن را به صدا در می آوریم تا همگی بلند صلوات بفرستند اما متاسفانه صلوات‌ها هم نسیه شده و دیگر کسی تمایلی به بلند صلوات فرستادن ندارد و همه در دلشان می‌گویند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.