اصفهان شرق

اروپایی‌ها رابطه با ایران را جایگزین رابطه گسترده با آمریکا نمی‌کنند

کدخبر: 148524
1396/08/01 در ساعت 08:00

به گزارش اصفهان شرق، محمدحسن قدیری ابیانه با اشاره به حمایت اروپایی‌ها از برجام، اظهار کرد: صنایع و بانک‌های اروپایی روابط گسترده‌ای با آمریکا دارند به‌گونه‌ای که شرکت‌هایی همچون ایرباس بخشی از وسایل و تجهیزات یدکی خود را از آمریکا وارد می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها حاضر نخواهند بود که  رابطه با ایران را جایگزین رابطه با آمریکا کنند، افزود: اروپا یقینا برای به دست آوردن یک بازار 80 میلیونی در ایران حاضر نخواهد بود روابط گسترده خود با آمریکا را به هم بزند.

سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان این مطلب که برجام به این معنا است که ایران از این‌ پس با وجود تحریم‌های آمریکایی و اروپایی به تعهدات خود عمل کند، تصریح کرد: آن‌هایی که دم از رفع تحریم‌های اروپایی می‌زنند مگر یادشان رفته است که تحریم‌های اروپایی عملا برقرار است به‌نحوی‌که سفارت‌خانه‌های ما در آلمان، انگلیس و فرانسه حتی قادر به دریافت بودجه خود از طریق بانک‌های این کشورها نیستند.

وی با اشاره به اینکه حمایت اروپا از تداوم برجام بی‌جهت نیست، متذکر شد: کشور ما به‌ واسطه برجام نه‌ تنها تحریم شده است بلکه  از این ‌پس از وعده‌های داده‌شده نیز محروم خواهد بود.

قدیری ابیانه با بیان این مطلب که  حمایت لفظی اروپا از برجام کافی نیست و برای اثبات این ادعای خود باید در مقابل آمریکا بایستد، بیان داشت: تحریم‌های آمریکا به‌گونه‌ای است که رابطه ایران با اروپا نه‌ تنها سبب ایجاد اختلال در روابطشان با آمریکا می‌شود بلکه بعد از برجام چنانچه هر یک از مقامات اروپایی به ایران سفر کند نمی‌تواند بدون لغو ویزا به آمریکا سفر کنند.

وی در پایان ایستادگی اروپایی‌ها در مقابل آمریکا را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها برای اثبات ادعای خود باید علی‌رغم مخالفت‌های آمریکا و جریمه اتحادیه کل اروپا هواپیمای ایرباس را به ایران بفروشند که با توجه به شرایط فعلی و به سبب مجازات از سوی آمریکا زیر بار چنین کاری نخواهند رفت.

انتهای پیام/فارس